Inlägg från: BigDaddy |Visa alla inlägg
  • BigDaddy

Explosion i Oslo

SD-sympatisörer och andra nationalister spekulerar vilt och friskt som vanligt, ser jag.

I övrigt så tycker jag vi ska uttrycka vår sorg och vårt medlidande för Norge och folket där. Det här är en fruktansvärd tragedi som inträffat i skala med Oklahoma-bombningen i USA. Ofräscha spekulationer så här nära inpå är inte nödvändiga. Norska myndigheter har ett bra grepp om situationen och tids nog får vi alla detaljerna som våra nationalistiska vänner kan vältra sig i. Eller hur, Kent "Jag ska inte kalla er islamofober" Ekeroth?

• BigDaddy
    Quintus Zebra skrev 2011-07-24 15:06:10 följande:
    Visst agerade han med största sannolikhet på egen hand, men samtidigt så är det hat som motiverade honom inte unikt.

Det hat mot muslimer, mot t.ex. somalier, mot media, mot feminister och mot vänsterrörelser, som fick honom att agera. Detta hat och dessa konspirationsteorier finns på varenda stort politiskt forum i så gott som hela Europa, och antalet anhängare ökar i styrka. T.ex. ledande Sverigedemokrater har länkat till samma artiklar som han gjorde och har utryckt liknande åsikter.

Jag menar inte att peka finger och lägga skuld på någon. Det är meningslöst. Jag menar att det är dags att fler börjar fundera på vad spridandet av dessa konspirationsteorier och detta hat kan leda till.

Men framför allt hoppas jag att allt fler mer kritiskt börjar granska dessa teorier och börjar protestera mot spridandet av dem.
  • BigDaddy

Jag debatterade ett tag tillbaka på en dansk sida där det var "mye högt i takk" och dylika floskler. Hela sidan, snaphanen.dk, bara pyrde av hat mot islam och muslimer (ja om det inte var vänstern på tapeten dock). Det var den ena osakliga och konspiratoriskt formulerade åsikten efter den andra. Ständigt nedvärderande kommentarer som, när man invände, försvarades med att det var ju "mye högt i takk!". Hela grejen gick ut på att ge hatarna ett alibi. Alla får ju säga vad de tycker! Äntligen! En ventil! Att säga vad alle i hele Danmark tyckte. De var så stolta över allt de skrev om islam, muslimer, vänsterpacket och "invandrere". Yttrandefrihet tjiihooo....

Många gånger ansåg de det underbyggt, precis som Kent Ekeroth och alla de missionärer som en gång i tiden förpestade länder i mellanöstern under kolonialtiden, att islam var en fullkomligt befängd, irrationell och sjuk religion. Att då påstå att man kunde avgränsa detta konstaterande till det rent akademiska och INTE få det att spilla över till att även betrakta religionens anhängare som befängda, sjuka och därmed underlägsna är fullkomligt skitsnack. Den värsta bullshitten jag hört. Men rent teoretiskt så skulle det ju kunna gå och därigenom har de skaffat sig sitt alibi att sitta och pissa på muslimerne, invandrarne, islam, marxistförrädarna och allt annat "skräp" som de, i sin egen upphöjda ställning, känner sig välförjänta av att se ner på. Den logiska följden av att betrakta människor på det här sättet är att man tillslut slutar betrakta dem som människor... and then we get Breivik...

Svar på tråden Explosion i Oslo