• N o H

Vid vilken ålder har era tittat på Harry Potter 3?

Ni som gillar det vill säga eller har barn som gör.

Våra barn har första och andra filmen och de ser dessa utan problem, de blir inte rädda eller så. Men om jag minns rätt så börjar det väl bli ganska otäckt från 3an? Var några år sedan jag såg den, men har för mig det.

Så, när är det lagom att se denna? Vet ju att det har en del med mognad att göra också, men på ett ungefär? Dottern är 6,5 år och  frågar ofta om vi inte kan köpa trean också.

• Svar på tråden Vid vilken ålder har era tittat på Harry Potter 3?
  • Majsan70

Oj min dotter är 8 år och har sett ALLA filmerna. Liksom vuxit upp med dem.

• N o H
    Majsan70 skrev 2011-07-22 17:53:50 följande:
    Oj min dotter är 8 år och har sett ALLA filmerna. Liksom vuxit upp med dem.
    Jaha, he he! Kanske inte trean är så läskig då? Minns inte riktigt vilken det är, hade bara fått för mig att den var lite otäck.
  • Lilla Hjärtat

Min femåring och sjuåring såg trean i förrgår. Ingen fara alls, inte värre än de andra. De älskar Harry Potter! Nu är min femåring väldigt cool, och vi sitter med barnen och tittar.

• N o H

Ja vi sitter också med, i alla fall första gången de ser en film som vi är osäkra på. Undrar om man ska överraska med trean någon dag här då.... =)

• Makaroner

Alla barn är olika, min 6-åring tyckte Harry Potter var otäck. Om dina barn tycker det är läskigt vet du inte förrens ni provat. Min 10-åring har sett alla filmerna och älskar dem.

*RUN Forrest! RUN!*
  • ImseVimsig

Min sjuåring såg delar av trean, grät och sa att han aldrig ska titta på något så otäckt igen. Han är väldigt känslig men ÄLSKAR berättelserna om Harry Potter (storebror har plöjt böckerna flera gånger om och berättar gärna, han är nio och fick inte se filmerna förrän  han fyllt 8).  Det var enklare med första barnent att vänta med allt sådant.. småsyskonen åker med lite för snabbt i bland.

Första och andra filmen har 7-åringen  sett snuttar av från sin trygga plats i mitt knä under ett stort täcke.

Tycker de är för läskiga för barn upp till 9-10 men... visst kan det var olika mellan olika barn.

Imse

• glidan

Min 6åring har sett dem fem första om och om igen, ingen fara där inte.

• Idun

Vår 4-åring har sett trean med pappa (jag hade valt att vänta lite). Själv hade jag blivit superrädd i den åldern men han älskar Harry Potter. Går klädd i mantel vareviga dag och letar ständigt efter nya trollspön och på gården leks det Harry Potter från morgon till kväll. Vi har dock sagt att det bara finns 3 filmer och 3:an får han bara se delar av ibland. 1-2:an ser han fritt men han vill ibland att vi spelar förbi "dumma kusinen" för det tycker han är obehagligt. 

• ImseVimsig

Ja, så små barn förstår ofta inte... mina var inte heller rädda när de var så unga (om de råkade så något otäckt). Med ålderna har inlevelseförmågan/empatin helt klart ökat och de lider när någon far illa. Nästa steg är väl att förstå att "det är film" men där är inte vår 7-åring än.... :D

• Dr Mupp

Min snart åttaåring har inte sett trean. Jag anser inte henne mogen för det. Hon tycker tvåan är läskig.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Lady Namárië

Oj, det skulle aldrig falla mig in att visa min sexåring någon av filmerna. Visst varierar det från barn till barn, men jag anser nog generellt att HP-filmerna passar bättre från tioårsåldern och uppåt.

So say we all
  • PrincessOfIce

Båda mina barn har sett alla filmerna.. min sjuåring tyckte dock att Deadly Hollows part 1 var rätt läskig..

Min son har fått löfte att få sen andra delen på bio när han kommer hem från Skåne (Finns ingen bio där han är nu) 

Han är nyss fyllda 9 och såg första delen på bio också och han älskar alla filmerna..

Tror lite det är beroende lite från barnets mognad och hur pass lättskrämd H*n är när det gäller filmerna.. Vissa blir aldrig rädda medan andra får mardrömmar för minsta lilla grej som kanske kan klassas som läskigt..         

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • N o H

Kul att flera svarat nu! Jag tror jag ska börja med att köpa böckerna, så får vi se sen då. Är ju ingen brådska med filmerna egentligen, jag är ju själv såld på Potter så kommer förmodligen att köpa hela boxen sen, så kan barnen se när de är mogna. Än så länge får de nöja sig med 1an och 2an. =)

• MintMint

Min son är 7½ år och har sett alla filmerna nu, förutom de två sista (dvs. Dödsrelikerna del 1 oc h del 2). Han började se första filmen när han var drygt 6 år, och sen har han liksom fått växa ikapp filmerna. Minns inte exakt när han fick se trean. Han var någonstans mellan 6½-7 år då.

Svar på tråden Vid vilken ålder har era tittat på Harry Potter 3?