Ska en 4-åring bete sig så här?
Vår tjej blev 4 år nu i sommar och hon fick ett syskon för snart ett år sen. Dottern har egentligen hela tiden krävt mkt, kolik när hon var bebis, famnbarn, använde mig som napp, gnällig o missnöjd men samtidigt världens goaste underbara tös :))
Hon har sedan hon varit två år (känns det som) varit från och till i olika trotsperioder. men nu är det outhärdligt. Hon gör emot allt vi säger. Hon bråkar, skriker, säger emot, lyssanr inte, och hon e så på hela tiden. Vi kan inte gå o handla för hon sticker iväg fast vi prtata i bilen om vad som gäller. När vi varit hemma hos släktingar så har det slutat med att vi har fått gå därifrån arga o hon gallskriker o gråter.
Hon bråkar med oss hela tiden, hon e sur, inget passar henne. Vi försöker välja våra strider o avleda henne när hon börjar men då tjurar hon bara o vårt tålamod tryter.
Man känner sig som en tjatkärring som bara gapar på henne o jag blir ärligt talat stressad o lessen o arg. Hon får mig o hennes pappa att bråka eftersom man e mest småsur hela tiden..
Mot lillebror är hon duktig, emn kan vara hårdhänt, ibland nyper hon honom, till och med biter honom o hållert fast honom när han e nere på golvet o vi säger till henne att släppa o hon fortsätter. O så fort man tar tag i henne eller säger åt henne då skriker hon... Jag undrar vad grannarna tycke rom oss, för hon skriker flera ggr om dagen o gråter o har sig o vi ryter till o jag orkar inte mer. Ibland vill jag bara lämna allt för det står mig upp i halsen vissa dagar. Det jobbiga är att man får säga till flera ggr men hon vägrar lyssna.. Vi har fastnat i en ond cirkel men trötta föräldrar och en ledsen och arg dotter. Vi försöker med allt, prata lugnt med henne, gå ner på hennes nivå o ibland funkar det. Men när hon e hårdhänt mot lillebror eller håller fast honom eller retas med honom så e det svårt att bara föröska prata med henne. Vi "hotar" med att ta hennes docka (löjligt jag vet) men vi provar allt.
Vi älskar dottern över allt, o hon e väldigt gosig av sig o visar ofta o säger hur mkt hon älskar oss o vi säger det med till henne. Jag o dottern har alltid haft ett nära band eftersom det första året så "bodde" hon på mig. Sov, åt o använde mig som napp. Inte så kul men hon var väldigt mammig.. Pappan brukar gå ut med henne själv och ibland åker hon iväg med mig utan sin bror o får lite egentid med oss föräldrar, men så fort man kommer hem så är allt igång igen. Hon älskar att hjälpa till hemma o hon vill gärna duka fram, hjälpa mig o vika tvätt o sv o det får hon o vi Berömmer henne när hon gör bra ifrån sig. Hon blir bekräftad av oss men inget hjälper...
Vad ska vi göra? Vilka tips kan du ge oss som kan underlätta vår vardag? Ska prata med bvc till hösten då vi ska på 4-årskontrollen...