• t0va

15 månader kan inte gå..

När stod era utan stöd? Jag har en snart 13 månaders och fick höra på ettårskontrollen att om han inte står utan stöd vid 14månader ska vi ringa och få en extrakontroll. Det stressar mig massor. 

Han var inte tidig med att rulla runt, krypa osv. Däremot är han otroligt kommunikativ, det säger alla vi träffar som har kunskap om barn. Han säger inte många ord som folk förstår men kommunicerar på sitt sätt  med sina ord och jag förstår massor.  Så jag tror inte han är sen i utvecklingen utan bara att han är ojämn. Även hans pappa var tidig med att prata och komminicera. 

Han ställer sig upp mot saker och klättrar överallt men vill inte släppa taget och vill inte gå så jätteofta om vi håller i händerna. Han vägrar gå om man bara håller honom i en hand, då sätter han sig ner.

Är det sent att inte stå utan stöd vid 14månader? Han går på förskola nu men kryper överallt och jag tror han är rätt nöjd med att krypa, han kan gå med gåvagn men vill hellre sitta och snurra på hjulen. Så jag tror inte det är något fel på honom, han var tidigt intresserad av att gå om man håller honom i händerna men så lärde han sig krypa och då är det inte kul att gå längre.  

• t0va
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-10 19:13:54 följande:
    Antingen måste din sköterska yrat, du missförstått eller hon sett något annat som gjorde att hon blev orolig.
    Nej jag har inte missförstått, för jag trodde först hon menade att om han inte gick men frågade och hon förtydligare att det gällde att han skulle stå utan stöd mer än några sekunder då. 

På läkarkontrollen så var han nyvaken och inte alls intresserad av att stå upp så han satte sig bara ner när läkaren ville se. Men sen när läkaren gick så stod han mot en stol. De kanske bara ville vara snälla, får ringa och fråga om han nu inte blivit stabilare om en månad.

Idag tog vi på kängorna när vi var ute och då gick han lite bättre, fast han vill inte släppa en hand utan ska hålla hårt i bägge för att gå, så han kanske känner att han vill ha lite mer stöd kring vristen för att gå. Jag tror det mer handlar om vilja än att inte kunna.

Varför gå när man kan krypa och komma ner nära gräset, alla pinnar och stenar. Är ju jobbigt att böja sig ner hela tiden. ;) 
  • t0va
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-10 21:52:05 följande:
    Det var meningen att det skulle vara en lugnade mening, inte som en anmärkning.
    troligen, hon påtalade för läkaren när vi berättade om att vi fått veta att sonen har fler allergier, villket jag misstänkt men inte fått gehör för. Att jag känner mitt barn extremt bra, att jag länge sagt att han har fler allergier trots att alla i vården sagt att det är normalt beteende. Så hade hon misstänkt något är jag övertygad om att hon hade sagt det också, vi har numera ett kanonbra bvc, så det kanske är tvärt om att de nu vill vara extra noga och gärna tar en koll extra eftersom han ändå har och har haft en tuff tid pga. allergierna. 

Men det var intressant att höra att ingen annan hört något liknande om en extrakontroll vid 14månader.  
  • t0va

Mitt knott gick tidigt om man höll honom i händerna och rasade inte ihop, men sen blev det bara stopp på den utvecklingen. Reste sig upp mot möbler var nog kring 10månader, minns inte riktigt. 

Men förra helgen så började han stå utan stöd, testade på lördagen men då blev han ledsen när han insåg vad han gjorde men på måndag så gick det att ha honom ståendes och ta på honom kläderna. Men han vill inte stå så utan håller gärna i sig, även om han faktiskt står stabilt och länge och kan sätta sig på huk och upp igen.

I torsdags så tog han 2 steg också, han såg en katt hemma hos en väninna och skulle jaga den. Fullt påälsad med kängor, vinterjacka och termobyxor... Men inget mer, så jag tror fortfarande att det i hans fall handlar om motivation och att han inte ser meningen med att gå.

Nu vill han gå oftare och knuffar barnvagnen men även dockvagnen, men släppabiten går inte. Jag har provat att bara låta honom hålla i en hand men han får inte ihop det ifall han inte väljer det själv, vagnen kan han hålla med en hand men mig ska han ha bägge.

Så jag tror inte det är något fel utan som sagt mer motivation, leksaker och sånt är i hans höjd och på förskolan klarar han sig bra med att krypa. Kanske blir "bättre" nu när det blir kallare ute och inte lika kul att krypa.

• t0va
    Linnea och Hillevi skrev 2011-10-15 22:41:28 följande:
    äsch sluta stressa, de kommer att lära sig gå så småning om!
    Klart de gör, men när omgivningen stressar på är det inte helt lätt att stå där brevid med den inställningen. På sonens förskola har de köpt en läragå-vagn åt honom så han ska kunna träna på att gå, min morsa tog honom på promenader när vi var där för han behövde "träna".  

Men vi har låtit det vara som det är, han styr och nu vill han gå och hålla i vagnen så då får han det.

Jag vet i alla fall att min son är mycket verbal så han har nog jobbat mer på det än på motoriken, precis som sin far :)  
  • t0va
    Wera med W skrev 2011-10-17 19:01:11 följande:
    Min förstfödda gick vid 10 månader, vår son går bara ett par steg åt gången och han är 18 månader. ( vi har väntat ett tag kan man säga ) Han är en liten fegis som helst vill hålla handen eller krypa - för det går ju fortare

Jag har varit superstressad över detta men jag antar att han tar sig den tid han behöver.....
    Som min 14månaders, nu vägrar han ta ett steg om man inte låter honom hålla i bägge händerna, jag vet ju att han kan gå i alla fall 2 utan stöd, men han vågar inte. Man får väl vara glad över att man slipper springa runt och jaga ungen ;) 
  • t0va

nu har jag fått veta varför de ville göra en extrakontroll vid 14 månader ifall han inte stod. Det handlade om att han på ettårskontrollen inte ville visa att han kunde stå mot möbler utan benen vek sig när vi försökte få honom att stå. Kontrollen är för att se så barnen har normal muskeltonus i benen, att de inte är muskelsvaga eller annat som kan misstänka någon sjukdom. 

Idag har sonen börjat släppa möbler och gå 3 steg till mig och efter en stund släppte han tom. mig och gick tillbaka och han skrattade hela tiden. Så nu har han nog insett att det kan vara kul att gå, för några dagar sedan så vägrade han ta ett steg om han inte fick hålla i bägge händerna. I morses så ställde han sig i min säng och försökte gå, fast det resulterade bara i en wreslinglandning rätt över mig :/

Så nu har han nog hittat sitt mod och motivation, andra behöver kanske lite mer tid på sig. Varför stappla fram när man kan krypa/kräla fortare.  

• t0va
    sesssan skrev 2011-10-24 21:59:44 följande:
    Hon är nu 18.5 månad och går inte än...
    Har ni fått göra extra kontroller då? 
  • t0va
    sesssan skrev 2011-10-24 22:07:07 följande:
    Hon går längs möber med vagn mm men det har hon gjort länge. Nu har vi fått remiss till sjukgymnast den 4novb så får se vad dom säger...sen har hon fått krampanfall också så det ena avlöser det andra så hon ska göra EEG också..vet inte om dessa saker hr med varnadra att göra..kanske därför hon inte kan gå..
    nah, så jobbigt. Men då kan det faktiskt vara så att det motoriska är lite senare. Jag har en sambo som har krampanfall och när han har perioder med anfall så får han svårt att gå och använder käpp det kan påverka så man behöver lite längre tid eller lite träningshjälp för att få ihop motoriken. 

Hoppas det blir bra besked på EEG och hon får må bra.
    sesssan skrev 2011-10-24 22:07:50 följande:
    Hon står även utan stöd några sek själv men det har hon gjort i flera veckor men inget mera händer:(
     Det är i alla fall jättepositivt då har hon muskeltonus och kan stå, men det kanske är balansproblem som också kan komma pga. kramper som försvårar. 
  • t0va
    sesssan skrev 2011-11-26 22:45:28 följande:
    Hon är överrörlig har vi fått vet nu. nu är hon snart 20 mån...
    Det är jag med, då är det viktigt att ha starka muskler, men även om det är jobbigt så ta det lungt och låt det ta den tid det tar. När hon väl är där så ska du se att hon får en väldans fart.
  • t0va
    sesssan skrev 2011-11-26 23:03:48 följande:
    Det är tydligen jag med, fast det har jag inte ens vetat om=) Men hon är ännu mera överrörlig än mig jtte överörlig i alla delar...så svårt att veta hur vi ska träna bara sjukgymasten som vi var hos en gång när vi fick beskedet sa att vi inte ska komma tillbaka, utan hemma träning, ställ fram ny ahiner till henne...typ stolar sa hon..hmm ja lätt när hon bara klättrar....
    men oj fick ni inga mer tips? Vattenträning är skonsamt mot lederna vet inte om hon gillar att tex. sitta i en badring och sparka med benen. Eller bara ligga på rygg och sprattla.

Min kotte har precis börjat gå nu vid 15månader och han klättrar också på allt istället för att gå, för honom var det nog mest motivation, men han älskar att krypa fortfarande. Överrörlighet är ärfligt så det är inte konstigt att du ckså är det. Har hon EDS-diagnos också eller "bara" överrörlighet?

Finns ju endel leksaker där man lägger bollar i rör och annat så barnen tränar sig att böja sig ner och sen resa sig upp, det är ju bra träning för benmusklerna.
  • t0va
    http://www.flutterkids.com/default/fisher-price-go-baby-go-sit-to-stand-giraffe.html det är liknande dessa jag menar, brukar finnas enhel del på blocket om du vill köpa begagnat, stågiraff kallas dem. Ica Maxi har också haft och leksaksaffärerna tror jag har varianter.

EDS är en bindvävssjukdom, där symtomet bla. är överrörlighet, man kan ha olika grader av det. http://www.ehlers-danlos.se/index.php?ID=10100

Jag har varit sjuk i 5år och blev sämre och säme och hade ont i leder och muskler där händer och fötter bla. hoppade ur led lätt. Då misstänkte man denna diagnos, man kan som sagt ha olika grader av den, så läs inte och tro att det är den. Ibland är det bara så att man har överrörlighet och inget mer, dvs. ingen EDS-diagnos.

Har ni fått träffa någon läkare efter att sjukgymnasten sa att hon var överrörlig?
Svar på tråden 15 månader kan inte gå..