TS, det finns ett antal olika metoder för att göra barn två eller flerspråkiga, tex en förälder-ett språk som de flesta här har nämnt, eller modersmålet hemma och majoritetsspråket (det som talas i landet, alltså svenska i Sverige), minoritetsspråket på helgen och massa andra, beroende på vad som passar familjen. De allra flesta förespråkar att man pratar sitt modersmål med sitt barn för hur duktig man än är i ett främmande språk så har man inte samma känslomässiga koppling till det.
Du bör alltså absolut prata ditt modersmål med ditt barn, däremot får ni bestämma vilket ert familjespråk ska vara. Vad pratar du med din man nu? Svenska? Jag tänker att det som blir mest naturligt är att ni fortsätter att prata det ni är vana vid och du pratar ditt språk när du tilltalar barnet.
Det är en gammal regel att man ska vara konsekvent i vad man pratar med sitt barn men det funkar inte. Är man flerspråkig familj där alla familjemedlemmarna inte pratar alla språk så kommer man behöva skifta språk och det är helt ok. Dessutom förstår barnet snabbt att föräldern också pratar svenska eftersom barnet hör hen göra det i affären, på föskolan, i mötet med andra osv.
De flesta barn jag känner, inklusive mitt eget, är minst tvåspråkiga och flera är tre- eller fyrspråkiga. De är i förskoleålder eller har precis börjat skolan och klarar sig fint. Ingen av mina vänner har samma modersmål mamman och pappan, och alla pratar sitt eget sprpk med barnet och antingen engelska eller svenska föräldrarna emellan. I min familj pratar jag svenska, den andra föräldern ryska och engelska mellan oss. Fördelen för oss är att vi vuxna har lära oss varandras språk hyffsat bra så vi blir inte utanför. Sonen tycker inte om när vi pratar engelska dock för han förstår mindre bra. Kan din man ta en kurs i ditt språk så rekommenderar jag det start, för det underlättar oerhört för barnets tvåspråkighet om båda föräldrarna förstår åtminstone hyffsat.
Vår son är nu fem och han tom tolkar mellan oss föräldrar på ryska och svenska :) Även om det inte behövs så visar det på den fantastiska språkliga medvetenheten hos en femåring!
Jättebra att du är så positiv till att lära ditt barn ditt språk. Ett extra modersmål är en jättefin gåva att ge - men det är inget som kommer gratis, som en del gillar att säga. Vill man nå lite högre än att barnet bara ska kunna ta sig fram på språket så krävs ett enormt jobb från båda föräldern och barnet. Det var jättejobbigt för min partner som pratade ryska att batnet bara svarade på svenska, vilket tom påverkade anknytningen. Har hört det av för vänner där barnet varit sen i att prata minoritetsspråket. Så det gäller att inte ge upp! Och bara en förälder som pratar språket räcker sällan, det bästa är om det också finns fler barn att prata med, andra vuxna, modersmålsundervisning och många och långa resor till hemlandet, utöver böcker, filmer, spel etc.
Det finns en hel del böcker att läsa och även Facebook-grupper för föräldrar till flerspråkiga barn där man kan få många tips och idéer!