• Lovey

”polisen har tagit hans liv”

För någon dag sedan kunde man läsa detta: Man död efter vansinnesfärd Mc-föraren körde ifrån polisen i 250 km/h med en 17-årig passagerare.

Och igår publicerades en intervju med flickvännen, som klarade sig, till föraren som menar att polisens "jagande" orsakade killens död.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13359177.ab 

Polisens svar:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13359180.ab 

Killen som dog hade inget mc-kort.
    Han körde i 250 km/h och jakten pågick under ganska lång tid innan han kraschade in i en bom och dog.

Är det polisens fel? Hur skulle de ha gjort för att det inte skulle bli fel?

Ligger inget ansvar hos killen? Man kan ju tycka att han borde stanna? Inte fly?

• Svar på tråden ”polisen har tagit hans liv”
  • Lovey

Ja, för man stannar väl (om man är normalt funtad) om polisen signalerar att man ska stanna. Hade han stannat hade han fortfarande levt.

• krokus

men jistanes, självklart har han sig själv att skylla.

Vad ska polisen göra? Strunta i alla trafiksyndare som äventyrar både sitt eget och andras liv?

• Rosmarie

nej tycker bara att det är löjligt att skylla på polisen, vanligt vettigt folk stannar när polisen kommer efter med blåljus med körkort eller ej man kör inte i 250km/h med en 17åring bak mellan stockholmm-södertälje och sen tillbaka, blir bara så arg när jag läser

• exiteme

Var det polisen som satt och drog i gashandtaget? Var det polisen som körde utan körkort, körde för rött flera gånger, drog på i över 200 i stan osv?
    Felet är killens (och delvis tjejens som manade på honom).

• Lovey

Jag blev också lite upprörd. 
    Jag tyckte att polisen gjorde helt rätt. Även om de inte hade avbrutit jakten, så hade de gjort rätt tycker jag. 

Citat från artikeln http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13359177.ab

Hans mamma är förkrossad:

– Polisen tycker inte att de har begått något fel, men de måste rannsaka sig själva. De säger till mig att de avbröt jakten. Men hur visste min son det när helikoptern fortfarande snurrade över dem?

Skulle man tänka annorlunda om det var ens barn, bror, syster, mamma, pappa?  Kanske att mamman befinenr sig i chock?
  • Randig Panda

Nej, han tog sitt eget liv och riskerade sin flickväns och andra trafikanters liv. Idioti

• jaghopparhögt
    Lovey skrev 2011-07-23 11:42:38 följande:
    Jag blev också lite upprörd. 
    Jag tyckte att polisen gjorde helt rätt. Även om de inte hade avbrutit jakten, så hade de gjort rätt tycker jag. 

Citat från artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article13359177.ab

Hans mamma är förkrossad:

– Polisen tycker inte att de har begått något fel, men de måste rannsaka sig själva. De säger till mig att de avbröt jakten. Men hur visste min son det när helikoptern fortfarande snurrade över dem?

Skulle man tänka annorlunda om det var ens barn, bror, syster, mamma, pappa?  Kanske att mamman befinenr sig i chock?
    Det är nog självklart, hon är chockad och klarar inte av att erkänna att hennes son skapade detta helt på egen hand.
Svar på tråden ”polisen har tagit hans liv”