• Flappan

Återhämtning efter knäoperation??

Jag gjorde en titthålsoperation i knät den 6 juli, det var misstanke om miniskskada. Men visade sig vara bråsk skada i knät så ortopeden slipa till o tog bort det som inte var bra. Nu till återhämtningen...
    Det har gått två veckor o mitt knä svullnar upp fortfarande vid belastning. Är fortfarande svullet på ena sidan hela tiden. Känns som ont blåmärke...Jag kan inte böja benet utan att det stramar fruktansvärt i knät. Jag gör sjukgymnastik samt använder fortfarande en krycka då jag inte kan belasta benet riktigt. Hur länge är normalt att det är så här?? Börjar bli trött på att det inte går framåt! =(
    Hade så stor förhoppning till operationen o alla sa att jag inom tre veckor skulle vara helt återställd, känns inte riktigt så nu....=(
    Någon som gjort samma operation??

• Svar på tråden Återhämtning efter knäoperation??
  • Lady without tattoo
    Flappan skrev 2011-07-23 13:02:37 följande:
    Jag gjorde en titthålsoperation i knät den 6 juli, det var misstanke om miniskskada. Men visade sig vara bråsk skada i knät så ortopeden slipa till o tog bort det som inte var bra. Nu till återhämtningen...
    Det har gått två veckor o mitt knä svullnar upp fortfarande vid belastning. Är fortfarande svullet på ena sidan hela tiden. Känns som ont blåmärke...Jag kan inte böja benet utan att det stramar fruktansvärt i knät. Jag gör sjukgymnastik samt använder fortfarande en krycka då jag inte kan belasta benet riktigt. Hur länge är normalt att det är så här?? Börjar bli trött på att det inte går framåt! =(
    Hade så stor förhoppning till operationen o alla sa att jag inom tre veckor skulle vara helt återställd, känns inte riktigt så nu....=(
    Någon som gjort samma operation??
    jadå och efter en vecka var jag tbx på jobb
    Yrke: Leg pratkvarn
  • Flappan

Men va säger du?? Jag tror bestämt jag måste in till läkare o kolla om allt verkligen står rätt till....=( Vad hade du för övningar efter?

• Lady without tattoo
    Flappan skrev 2011-07-23 13:12:42 följande:
    Men va säger du?? Jag tror bestämt jag måste in till läkare o kolla om allt verkligen står rätt till....=( Vad hade du för övningar efter?
    De som sjukgymnasten rekomenderade.
    Yrke: Leg pratkvarn
  • MammatillSimon

Jag har använt kryckorna under de första dagarna bara då jag gjort mina titthålsoperationer!

Kan det vara vätska i knät??   

• Flappan

Kanske, sjukgymnasten sa att det kändes "svampigt", men att det snart skulle försvinna när jag gör gymnastik, nu har jag gjort det över en vecka, och knät är lika svullet?? Igår var jag igång ganska mycket och då svullna knät upp jättemycket o värkte. =(

• MammatillSimon

Jag fick aldrig ens övningar att göra eft. operationerna utan det var "bara" att vara som vanligt och själv känna vad jag kunde och inte den närmsta tiden! 

Kommer inte ihåg så mycket från just titthålsoperationerna eftersom jag gjorde dem 97 och 05, men just efter korsbandsskadan och den operationen fick jag jue självklart träna och hoppa på kryckor ett tag. typ 2-3 veckor..  

• Flappan

Svullnaden har lagt sig lite idag, pratade ,med sjukvårdsrådgivningen igår, de trodde det var överbelastat. Att jag använt benet för mycket. Så efter vila o hoppandes på två kryckor (har bara använt en krycka senaste dagarna) så ser det bättre ut idag. Ska in till distriktssköterskan imorgon o ta stygn, så får vi se vad hon säger. =)

• LaFontaine

Jag har gjort tre titthålsoperationer med varierat resultat. Efter den första operationen hade jag ont samt svullnad i tio månader. Därefter har jag fått NSAID att ta i förebyggande syfte ett par veckor efter operationen.

Kryckor har jag bara fått en gång och då för att det var mitt i smällkalla och tokhala vintern. De andra gångerna har ordern varit att belasta men att ta det väldigt lugnt. Att gå omkring lite hemma de första dagarna är helt okej men inte att ge sig ut och promenera.

Tyvärr är resultaten av broskslipning inte alltid helt bra. Jag går själv med en hel del brosk i knät som sitter på undersidan av knäskålen vilket man inte vill ta bort eftersom det ät lätt hänt att man gör mer skada.

Se till att du får NSAID utskrivet till att börja med. Hjälper inte det är det kanske läge med en mr för att se vad som egentligen hänt i knät. Förhoppningsvis har du bara fått en rejäl inflammation i knät. Det är faktiskt en ganska vanlig åkomma efter titthål.

• Flappan

Hej
    Har nu vart inne hos distriktssköterskan samt ny sjukgymnast, och båda försäkra mig om att det är inget ovanligt att det fortfarande är svullet. En titthålsoperation är totalt individuell i hur man reagerar. Så de ansåg inte jag ska vara orolig. =)

Iseika vad är NSAID för nåt?? =) Prata med min svärfar som gjort två broskslipningar med, och han sa med att knäna blir aldrig riktigt bra igen, han kan inte springa längre, men går ju normalt iaf. =)

De senaste dagarna känns det väldigt bra på morgonen sen lite tyngre under kvällen, men det visar ju bara som sjukgymnasten sa, att det är vila som gör mycket för benet. Så jag har fått nya restriktioner från henne, och det känns faktiskt bra. Känns som jag är på gång nu iaf, jag kan faktiskt böja knät mycket mer nu....så jag hoppas snart jag är på båda benen igen!! =) Tack så mycket för att ni bryr er där ute o hjälper till med råd o så......puss till er!! =)

//Lena

• LaFontaine
    Flappan skrev 2011-07-30 09:45:25 följande:
    Hej
    Har nu vart inne hos distriktssköterskan samt ny sjukgymnast, och båda försäkra mig om att det är inget ovanligt att det fortfarande är svullet. En titthålsoperation är totalt individuell i hur man reagerar. Så de ansåg inte jag ska vara orolig. =)

Iseika vad är NSAID för nåt?? =) Prata med min svärfar som gjort två broskslipningar med, och han sa med att knäna blir aldrig riktigt bra igen, han kan inte springa längre, men går ju normalt iaf. =)

De senaste dagarna känns det väldigt bra på morgonen sen lite tyngre under kvällen, men det visar ju bara som sjukgymnasten sa, att det är vila som gör mycket för benet. Så jag har fått nya restriktioner från henne, och det känns faktiskt bra. Känns som jag är på gång nu iaf, jag kan faktiskt böja knät mycket mer nu....så jag hoppas snart jag är på båda benen igen!! =) Tack så mycket för att ni bryr er där ute o hjälper till med råd o så......puss till er!! =)

//Lena
    NSAID är antiinflammatioriska läkemedel, typ voltaren, naproxen etc. Min sista kirurg skriver ut det per automatik till sina patienter efter titthål eftersom inflammation är rätt vanligt efteråt.
  • Flappan

Okej....ja jag fick utskrivit deklofinak, fast jag åt de en vecka efteråt. =/ Sen sluta jag för magen mådde inge vidare av dom. =/ Ska in till läkarn imorgon igen så får vi se va dom säger. =)

• LaFontaine
    Flappan skrev 2011-07-31 15:44:46 följande:
    Okej....ja jag fick utskrivit deklofinak, fast jag åt de en vecka efteråt. =/ Sen sluta jag för magen mådde inge vidare av dom. =/ Ska in till läkarn imorgon igen så får vi se va dom säger. =)
    Nej, diklofenak kan vara rätt elaka. Om läkaren tycker att du behöver vidare behandling med antiinflammatorisk medicin finns det sådan som är snällare mot magen, t.ex. arcoxia.

Lycka till imorgon!
  • Flappan

Okej, jag var inne idag o de drenerade knät och skickade ett av provrören på odling så vi får se vad det säger.....=(

• LaFontaine
    Flappan skrev 2011-08-01 15:36:30 följande:
    Okej, jag var inne idag o de drenerade knät och skickade ett av provrören på odling så vi får se vad det säger.....=(
    Usch då! Hur lång tid tar det innan du får svar?
  • Flappan

Fått svar idag, men visade inget. Men svullnaden har gått ner kraftigt sedan jag började äta deklofinak igen. Så tror o hoppas det är på rätt väg nu iaf. =)

• LaFontaine
    Flappan skrev 2011-08-05 15:53:41 följande:
    Fått svar idag, men visade inget. Men svullnaden har gått ner kraftigt sedan jag började äta deklofinak igen. Så tror o hoppas det är på rätt väg nu iaf. =)
    Då låter det som att du har en inflammation i knät som gjort att det bildats vätska. Har man tur kan kroppen ta upp vätskan själv vilket du verkar göra eftersom svullnaden dessutom gått ner.

Skönt att du är på bättringsvägen!
Svar på tråden Återhämtning efter knäoperation??