• Waitingforyou87

Jobbat i 9 månader men uppfyller inte 240-dagars villkoret??

All info (och folk jag pratat med på FK) jag fått från Försäkringskassan hittills har visat att jag kommer få en SGI på 553 kr/dag men nu visar det sig när jag får min första utbetalning på måndag att dom ger mig lägstanivå dagar när jag ansökt om SGI dagar.

Arbetade 2010-11-01 tom 2010-12-31 som säljare på ett företag (fick bara ut 5000:- på 2 månader därför bytte jag jobb, provisionslön)
    Arbetade 2010-12-20 tom 2011-06-30 som butiksbiträde och har där fått min SGI på 553 kr/dag. Det var ett vikariat.

Uppnår jag inte 240-dagars villkoret?
    Detta är helt sjukt, varför har det inte kunnat stå någonstans innan att jag inte uppfyllt detta villkor?

Ska till FK på måndag och prata om detta men vill gärna höra era synpunkter, vad tror ni? Kommer jag vara tvungen att ta ut lägstanivå dagar i 180 dagar innan jag kan ua ut mina SGI dagar? Har ju ändå jobbat i 9 månader..

* Längtar BF 24/7 -11 *
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-25 15:32
    Skrev fel i texten märkte jag, har ju inte jobbat 9 mån utan 8 mån! Men det spelar ju mindre roll, har ju ändå jobbat mer än 240 dagar (242 dagar rättare sagt)..
  • Svar på tråden Jobbat i 9 månader men uppfyller inte 240-dagars villkoret??
  • Waitingforyou87

Jättetacksam för svar om nån vet något om detta =)
    Jag o sambon kommer klara oss ändå, han har fast jobb, men ändå -  detta har vi INTE räknat med =(

* Längtar BF 24/7 -11 *
  • Alexi

Det handlar inte om att jobba bara utan att vara försäkrad i 240 dgr på sjukpenningnivå vilket kräver en minimiinkomst som du nog inte kom över på ditt första jobb.

Har inte siffrorna för detta i huvudet.

• Lena

Jag fick lägstanivå fast jag var berättigad till sgi-nivå för de hade glömt bocka i en ruta. Jag ringde dem och de fixa det snabbt.

• Waitingforyou87
    Lena skrev 2011-07-23 15:22:19 följande:
    Jag fick lägstanivå fast jag var berättigad till sgi-nivå för de hade glömt bocka i en ruta. Jag ringde dem och de fixa det snabbt.
    Okej, hoppas det är så för mig med!
    Hade du inte heller jobbat så mycket längre än 8 månader?
    * Längtar BF 24/7 -11 *
  • Waitingforyou87
    Alexi skrev 2011-07-23 14:42:37 följande:
    Det handlar inte om att jobba bara utan att vara försäkrad i 240 dgr på sjukpenningnivå vilket kräver en minimiinkomst som du nog inte kom över på ditt första jobb.

Har inte siffrorna för detta i huvudet.
    Det är det jag är rädd för.. Rynkar på näsan
    * Längtar BF 24/7 -11 *
  • Lena
    Waitingforyou87 skrev 2011-07-23 15:26:32 följande:
    Okej, hoppas det är så för mig med!
    Hade du inte heller jobbat så mycket längre än 8 månader?
    Jag hade jobbat i flera år, de hade bara glömt att kryssa i rutan.
  • 11 12 27

vad jag kan se så har du BF 24/7 vilket gör att dag 240 blir i slutet av november
    och då arbetade du även om du tjänade lite.
    Du verkar heller inte haft arbetslösa perioder utan gått från ett arbete till ett annat

Kravet är att man under de 240 dagarna ska ha varit försäkrad för en årsinkomst
    som ger en SGI över 180 kr per.

Så har du under dessa 240 dagar tjänat mer lön än brutto 85000 kr så har du
    rätt till ersättning enligt SGI från dag 1

85000 / 365 * 0.97 * 0.8 = 180.7 
    0.97 är en multiplikator som används vid SGI 
    Man får alltså inte 80% av lönen utan 77.6 

hoppas detta hjälper

• pigglet

Men du har "bara" arbetat 8 månader väl? Så om kravet är att man ska ha arbetat 9 månader så har du ju inte det?

Det är inte så att du får lägstanivådagarna först, de kan man inte ta av innan du tagit 180 av de andra. Utan det blir så att du nu får 180 kronor när du tar en sgi-dag. Du kommer sedan att ha kvar dina 90 ln-dagar... Hänger du med?

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst

• Alexi

Kravet är 240 dgr, 240 delat med 30 är åtta månader.

• Waitingforyou87

Tack så mycket för alla svar. =)

Skrev fel i texten märkte jag, har ju inte jobbat 9 mån utan 8 mån! Men det spelar ju mindre roll, har ju ändå jobbat mer än 240 dagar (242 dagar rättare sagt)..

Var hos Försäkringskassan idag och på dom verkade det som att det blivit något fel och att jag förhoppningsvis kommer slippa få låg fp i 180 dagar då jag arbetat i 240 dagar och har fått en SGI av dom redan. Men nu måste jag vänta på svar från handläggare på Försäkringskassan, hoppas dom är snabba... Vill ju inte tänka på sånt här när man är på BF +1 dag..

* Längtar BF 24/7 -11 *
  • mascot2

Antar att du fått tillökning nu. Grattis =)

Hur gick det för dig med din föräldrapenning?

• Waitingforyou87

Tack!! Ja han kom den 2 august :)

Det gick jättebra med föräldrapenningen, försäkringskassan hade gjort fel med utbetalningen och missat att jag arbetat innan. Jag hade tur och hade arbetat i 242 dagar....

Svar på tråden Jobbat i 9 månader men uppfyller inte 240-dagars villkoret??