• Anonym (urinaren ts)

Extremt mörkt urin! HJÄLP?! TIPS? Känsliga varnas för BILD :)

Jag har under en veckas tid haft väldigt mörkt urin, rödbrunt - nästan som om det finns blod i det...?

Jag har försökt googla på vad det kan bero på men får endast upp svar som urinvägsinfektion eller njur-problem, men jag tror inte att det är något av detta då jag inte har ont i kroppen. Först trodde jag att mitt bruna urin berodde på vätskebrist, så de senaste dagarna har jag hällt i mig vatten - men den mörka färgen är envist kvar...

Om jag verkligen känner efter så känner jag att kroppen känns annorlunda, möjligtvis att det "sticker" lite precis till höger under navel. vad sitter för organ där? Är det njurarna ändå?
    Jag svettas som en galning, men i övrigt känner jag mig i prima skick, kanske bara lite annorlunda på ett konstigt sätt.

Någon som har någon ledtråd till mig om vad mitt extremt mörka urin beror på? Någon som varit med om liknande?

Så här såg mitt urin ut i eftermiddags...
  • Svar på tråden Extremt mörkt urin! HJÄLP?! TIPS? Känsliga varnas för BILD :)
  • Anonym (ksss)

Favoritar eftersom mitt är likadant

• Grannen

Jag har haft det så vid ett tillfälle och då var min lever väldigt sjuk. Skulle råda alla med ett så mörkt urin att omedelbart söka vård.

Det är INTE normalt och tyder på en obalans i kroppen.

• Neblina

Alltså det där kan handla om att du dricker aldeles för lite vätska, kissar för sällan och urinen blir mörk.
    Njursvikt, diabetes, gallsten osv osv.
    Vänd dig till sjukvården istället så får de ta prover.

Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Sara62
    Anonym (urinaren ts) skrev 2011-07-23 18:02:05 följande:
    min mamma har haft gallsten, kan det vara ärftligt?

hon fick det iofs av att hon drack för mycket c-vitaminbrus (enl läkaren), men man vet ju aldrig
    Du blandar ihop saker; överdos av C-vitamin ger njursten.

"Sara"
    läkare
  • Anonym (ksss)

Jag trodde c-vitamin var den enda vitamin man inte kan överdosera?

• OliviaP

Har du hepatit? Levern sitter till höger och då brukar man få väldigt mörkt urin.

• Sara62
    Anonym (ksss) skrev 2011-07-28 10:50:56 följande:
    Jag trodde c-vitamin var den enda vitamin man inte kan överdosera?

Överskottet ska ju ut nånstans. Vid stora doser kan man få njursten. Det är ju inte förgiftning men ganska besvärligt ändå.
  • Anonym (ksss)
    Sara62 skrev 2011-07-28 14:59:34 följande:
    Överskottet ska ju ut nånstans. Vid stora doser kan man få njursten. Det är ju inte förgiftning men ganska besvärligt ändå.
    jomen jag trodde bara man kissade ut det och inte mer med det, visste inte det kunde påverka negativt. Hur mycket c-vitamin snackar vi? Känner mig lite puckad nu, hehe, men kan man käka säg ett kilo clementiner om dagen utan att överdosera? Förlåt för OT
  • Sara62
    Anonym (ksss) skrev 2011-07-28 17:45:39 följande:
    jomen jag trodde bara man kissade ut det och inte mer med det, visste inte det kunde påverka negativt. Hur mycket c-vitamin snackar vi? Känner mig lite puckad nu, hehe, men kan man käka säg ett kilo clementiner om dagen utan att överdosera? Förlåt för OT
    Man kissar ut det och det koncentreras i urinen. C-vitamin är en syra som påverkar urinens pH-värde, vilket gör att salter kan fällas ut och bilda njurstenar.
  • Kimona

Jag får också så ibland, men det har inte påverkat mig

• MiScHoOo

jag har kraftig illamående och lider av vätskebrist och min urin ser exakt likadant ut, du måste åka in och kolla vad som är fel, det behöver inte betyda att det är vätskebrist hos dig heller, kanske uvi

• Anonym

Jag kan inte låta bli att skriva, trots att tråden är stengammal...
    Menar ni att det där är något att bry sig om? haha... förlåt men när jag läste rubriken så tänkte jag ju att det var "kaffesump" eller nåt... Det där är ju bara mörk urin... Inflammation eller för lite vätska...
    Välkommen till min dagliga värld... :P  

• Avtrack
    Mörkfärgad urin kan orsakas av sjukdomar som påverkar urinvägarna inklusive:
    Akut tubulär nekros (akut orsaken till njursvikt) Cystit (blåskatarr) Glomerulonefrit (inflammation i en del av njuren som är ansvarig för filtrering) Njursjukdom (inkluderar alla typer av njurproblem, såsom njursten, njursvikt och anomalier njure) Pyelonefrit (njurinfektion) Urinvägsinfektion Urolitiasis (stenar i urinvägarna)
    Mörkfärgad urin kan också orsakas av andra sjukdomar, inklusive:
    Vissa livsmedel med mörkt röd färg (till exempel, rödbetor eller björnbär) eller livsmedel som innehåller färgämnen som är röda Vissa mediciner Hemolytisk anemi (sjukdom som kännetecknas av nedbrytning av röda blodkroppar) Prostatit (prostata-infektion) Rabdomyolys (nedbrytning av muskelvävnad) I vissa fall kan mörkfärgad urin vara ett symtom på en allvarlig eller livshotande sjukdom som bör omedelbart utvärderas av en vårdgivare. Dessa inkluderar:

Cancerformer, exempelvis i urinblåsan, prostata, njure eller bukspottkörtel Leversjukdom (inkluderar alla typer av leverproblem såsom hepatit, cirros och leversvikt) Trauma mot urinvägarna Wilms tumör (typ av barndom njurcancer)
  • Ugglan 57

Levercancer kanske min mans urin ser ut så , han har druckit dåligt i 5-6 dar o inte ätit , men han har skrumplever o levercancer elakartad bäst att kolla, men lvervattna inte kroppens celler med att dricka för mkt mer än 3 liter inklusive mat är inte bra du kan bli värskeförgiftad lycka till

• Anonym (Ssk)

Mörk urin är tecken på att man får i sig för lite vätska. Urinen blir så väldigt koncentrerad vilket gör att.den blir mörk till färgen.

• CStoner
    Ugglan 57 skrev 2017-07-11 21:14:48 följande:

Levercancer kanske min mans urin ser ut så , han har druckit dåligt i 5-6 dar o inte ätit , men han har skrumplever o levercancer elakartad bäst att kolla, men lvervattna inte kroppens celler med att dricka för mkt mer än 3 liter inklusive mat är inte bra du kan bli värskeförgiftad lycka till

Hur fan hittar du så här gamla trådar?
  • Anonym (Hejhopp)
    Anonym (urinaren ts) skrev 2011-07-23 17:16:04 följande:

Jag har under en veckas tid haft väldigt mörkt urin, rödbrunt - nästan som om det finns blod i det...?

Jag har försökt googla på vad det kan bero på men får endast upp svar som urinvägsinfektion eller njur-problem, men jag tror inte att det är något av detta då jag inte har ont i kroppen. Först trodde jag att mitt bruna urin berodde på vätskebrist, så de senaste dagarna har jag hällt i mig vatten - men den mörka färgen är envist kvar...

Om jag verkligen känner efter så känner jag att kroppen känns annorlunda, möjligtvis att det "sticker" lite precis till höger under navel. vad sitter för organ där? Är det njurarna ändå?

Jag svettas som en galning, men i övrigt känner jag mig i prima skick, kanske bara lite annorlunda på ett konstigt sätt.

Någon som har någon ledtråd till mig om vad mitt extremt mörka urin beror på? Någon som varit med om liknande?

Så här såg mitt urin ut i eftermiddags...

Vätskebrist
Svar på tråden Extremt mörkt urin! HJÄLP?! TIPS? Känsliga varnas för BILD :)