• Devania

Nån annan med extremt "snälla" och lugna bebisar??

Vår förstfödda var riktigt krävande. Hon kunde sällan leka ensam i babygymmet, aldrig sitta i babysitter osv. Lillasyster är helt tvärtom! Jag är nästan i chock. Hon är så snäll och lugn alltså! Hon kan ligga hur länge som helst i babygymmet eller på lekmattan och utforska världen. Hon är 5 månader nu. Hon har alltid varit ganska snäll, nästan så man glömmer bort henne. Hon gnäller bara när hon är trött eller hungrig. Är detta normalt? Hon kan ligga fast en halvtimme helt själv!? Annars följer hon med bra, misstänker ingen autism eller sådant, men ändå. Är helt tagen över hur snäll och lugn en bebis kan vara!

• Svar på tråden Nån annan med extremt "snälla" och lugna bebisar??
  • Anna8102

Här finns en till sån bebis Han blir 6 månader 7 augusti och jag kan nog räkna på en hand de gånger vi har burit runt honom gråtandes. Efter båda vaccinationerna var han gnällig och nu håller två tänder på att ta sig upp, då är det lite gnälligt emellanåt. Alla har sagt hela tiden, vänta bara det vänder nog. Men vissa barn är så hela tiden, jag va lika lugn och nöjd när jag va liten.

Vilhelm föddes 7/2-11
  • Hästtjejen78

Samma sak här med sonen! Han var fram tills för någon vecka sen otroligt lättsam. Nöjd på en filt på golvet, i sittern eller i sitt gym bara han har saker att titta på/bita i. Nu börjar han ställa mer krav och vilja komma upp för att titta. Han vill väldigt gärna sitta upp, antingen i vårt knä eller i tripp trappen. Han har fått en enorm upptäckarglädje och är skrämmande medveten om världen. ALLT ska han ha, så numera blir det till att rensa på bordet framför honom och man kan absolut inte äta eller dricka med honom i knäet längre.

Jag kan utan problem ha honom i sittern och sätta en bröddeg och baka, duscha, äta mm (nej, äta går numera inte. Då ska han också ha, så nu äter vi tillsammans. ).

Han är vår förstfödde. Misstänker inte heller att det är något "fel" på honom. Hans pappa var tydligen likadan och min pappa var likadan (jag var dock inte det....!). Pappas farmor frågade t o m hans föräldrar om pappa var debil för han var så lugn och kunde roa sig själv.

Älskade lilla Jasper född 110131
  • Hästtjejen78

Just det, kanske ska tillägga att han blir 6 månader om en vecka.

Älskade lilla Jasper född 110131
  • Finesse

TS: Ska vi byta bebis?

haha nä.. jag skoja bara.. men min 5 månaders är INTE så.. tvärtom.. han skriker för minsta lilla.. men dottern var precis som din dotter så jag fick barnen i lite fel ordning bara  

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Devania

Tack för era lugnande svar! Man blir ju lite orolig när de är sådär olika.... 

• principessan

Min första var "lätt" fram tills han började gå. Nu är han ett yrväder!!!! Han är överallt och ingenstans och där han inte ska vara. Och pratar heeeela tiden.
    Den andra en flicka skulle vara i famnen konstant. Knappt nöjd ens då... När hon började gå så "försvann" hon

• April 99

en till med en sån bebisSkrattande han är 5,5 månad och har varit så hela tiden. hans tillstånd är glad gladare gladas. säger bara till om han är riktigt hungrig/trött eller har bajsat ner sig utan att vi märkt, och de måste mna ju få göra. storebror var väl också en glad 5 månaders, mne han var ändå inte i närheten även om han inte gnällde mycket han heller när koliken lagt sig, han var mer nyfiken och målmedveten och minstingen har varit så här hela tiden. lättsam att ha att göra med, hoppas de fortsätter(peppar, peppar)

• Gunnell

Min bebis var extremt nöjd fram till för en vecka sedan. Han kunde roa sig själv i timmar förut och grät sällan (var väldigt lätt att trösta). Nu är han som förbytt! Gnäller hela tiden och sover oroligt. Har skrikit 2 gånger på ett dygn. Antar att det är någon utvecklingsfas eller liknande. Han är 9 mån nästa vecka. 

• cosinus

Min trea var sån, de andra tre har varit riktigt riktigt jobbiga som spädbarn och så då ha en som man lägger på en filt, börjar laga mat och så vänder man sig om 10 minuter senare och bebin sover sött, bara sådär. Det var häftigt.

Kan säga att det lugna gick över :D Nu när han är 3 kan jag bara konstatera att jag aldrig passat ett barn så mycket som jag passar honom. Han har så många kreativa ideer och så opererar han i det tysta. Så blir det lungt ska man dra öronen åt sig numera :)

• SC11

min kille är 5 månader och sen magknipet försvann, är han så lugn och harmonisk. Kan vara borta hos vänner/familj en hel dag med honom utan att han säger ett knyst. Bara tröttgnäll och hungergnäll. Många som kommenterar hur "snäll" han är. Men i början var det inte så, då skrek han massor och ville bli buren pga av magont.

Vet inte om detta stämmer, alls, men tänker lite att om man leker med sitt barn HELA tiden, då kräven bebisen det tillslut. Dom är väldigt medvetna, och min lilla kille har sina små krav och när han inte får som han vill så blir han jäkligt arg. Stark vilja alltså. Men jag har från början "låtit han vara", så att han kan sysselsätta sig själv.
    Han ligger mest och jollrar och pratar för sig själv, ligger i sitt gym och är nöjd :)

• 1978

Har också en nöjd och glad bebis, 3 mån. Hon gillar att träffa folk, ler och flörtar! Har just varit på musikfestival i två dagar (med hörselskydd på henne) och det gick jättebra. Hon låg i sjalen hos pappa hela tiden och myste timme ut och timme in. Gnäller och skriker lite när hon pruttar, är hungrig, när blöjan blivit blöt eller hon behöver sällskap. Men aldrig långa stunder. I början skrek hon däremot på kvällarna tills jag förstod att jag skulle amma henne betydligt oftare än jag gjorde (förlåt, lilla V!).

• wolverina

Min pojk är också "snäll". Sista två veckorna har han varit lite mer gnällig och krävt mer aktivt sällskap än tidigare men kan fortfarande ligga nöjd för sig själv och leka "hur länge som helst". Förut föredrog han sittern och något att tugga på, men nu vill han hellre ligga i babygymet, lyssna på musik och försöka rulla runt.

Ibland ropar han på mig när han inte ser mig, men blir lugn när jag pratar lite med honom och leker vidare. Han blir väldigt ledsen när han är trött och om jag inte håller ett öga på klockan och ger mat på vanliga tiderna (var tredje timme) kan han gå från nöjd till skitförbannad på två röda, men det händer rätt sällan. Han är 16 veckor.

• Momalicious

Min svägerskas dotter var sån. Tills hon började krypa och gå, nu är hon en liten vilde som hittar på bus hela tiden. ;) men kom var verkligen hur lugn som helst, hörde henne skrika en gång första året liksom. Sov bra, lekte själv osv.

Svar på tråden Nån annan med extremt "snälla" och lugna bebisar??