• cillander

Duodenal Atresia (membran)

mitt första barn föddes med detta, vilket innebär att det fanns ett hinder (atresia) mellan magsäck och tolvfingertarm (doudenal).
    i hennes fall en hinna, därav namnet membran.
    opererad vid 8 dagars ålder.

hade dessutom malrotation, upptäcktes vid operation.

någon mer?

helt frisk i övrigt!

• Svar på tråden Duodenal Atresia (membran)
  • VidarAlgot

Hej, min pojke har blivit opererad två gånger för en duodenal stenos, vilket innebär att det finns passage men inte så stor som behövs. Algots passage var två milimeter, vanligtvis har man ca fyra centimeter. Första gången han blev opererad för det var han nio månader och andra gången 1,5 år. Ingen malrotation. Algot har downs syndrom och en rad andra missbidningar. Fråga på om du undrar något.

• MariaT

ÅH vad glad jag blir (förlåt) men jag har aldrig stött på någon med samma problem som vår son. Theo är tvilling och föddes med duodenal atresi, ingen förbindelse överhuvudtaget mellan tolvfingertarm och magsäck. Han opererades vid födseln, av någon anledning råkade dock kirurgen sy ihop hans gallgång vilket ledde till svåra komplikationer. Vid tio månaders ålder var han opererad för sista gången och vi kunde för första gången flytta hem på riktigt... Att det tog så lång tid berodde dock inte på atresin utan komplikationerna som uppstod av den ihopsydda gallgången. Nu är han drygt tre år och sedan vi kom hem har han inte haft några som helst problem.

Hoppas era barn också mår bra nu. Om någon som väntar barn och fått besked om detta (på Theo upptäcktes det i UL i vecka 32) får ni gärna höra av er. Jag var själv som ett frågetäcken och självklart helt förtvivlad när vi fick veta vad som väntade men trots en knagglig väg har slutresultatet blivit fantastiskt.

• längtan efter lillamirakel

Upptäcktes det för er vid rutin ultraljudet eller först efter födseln?

♥ BF 2010-06-20 ♥ BF 2012-03-05 ♥
  • MariaT

På Theo upptäcktes det vid ett UL i vecka 32. Man såg att han hade för mycket fostervatten och en så kallad "dubble-bubble", Såg ut som en magsäck och en liten magsäck till där tarmen "tog slut".

MariaT: Min bebis har också en sk double bubble eller de är inte riktigt säkra på vad det är de ser.

Har du sett mitt meddelande? 

• MariaT

f

längtan efter lillamirakel skrev 2011-10-16 23:35:36 följande:
    MariaT: Min bebis har också en sk double bubble eller de är inte riktigt säkra på vad det är de ser.

Har du sett mitt meddelande? 
    Jag har svarat på ditt mail. Många kramar

Tack snälla! Kram!

• Otroligt anonym gäst

Den här tråden är ju några år men jag hamnade här tack vare Google. Jag föddes med duodenal atresi (double bubble, som det står i min journal). Eftersom jag snart är trettio år så vet jag inte om dagens teknik med ultraljudsundersökningar fanns tillgängliga när min mamma väntade mig så det uppdagades när jag väl var född och maten bara kom upp igen (den hade ju ingenstans att ta vägen). Tack vare en uppmärksam läkare på ett lokalt sjukhus kom de på vad det var så jag flögs till Akademiska sjukhuset i Uppsala och opererades när jag var tre dagar gammal. Jag har aldrig haft några komplikationer (annat än nästan konstant halsbränna, vilket jag har läst kan vara en följd av duodenal atresi, men det kan också vara ärftligt eftersom min pappa hade problem med halsbränna, magsår, etc).
    Jag föddes inte med Downs syndrom, vilket jag också har läst är vanligt förekommande för de med duodenal atresi, eller tvärtom - det är vanligt med duodenal atresi bland de som föds med Downs syndrom.

Jag hoppas detta svarade på eventuella funderingar, om ni nu hade några, angående vad som händer i vuxen ålder, och så vidare.

Svar på tråden Duodenal Atresia (membran)