• Anonym

fler som har intensiva barn?

är det fler som har väldigt intensiva barn? min 3-åriga dotter pratar oavbrutet och älskar att få andra barn att busa. idag hade vi vänner här och ena barnets mamma skulle lösa böcker för dem. hennes barn satt stilla och lyssnade medan min dotter som vanligt skulle bläddra visare innan hon ens läst klart och pratade samtidigt - som hon alltid gör. dock på kvälln när jag läser saga för henne lyssnar hon bättre. hon kan säga "kom anna nu springer vi iväg" osv. jämt på språng. hon är oftast lugnare när hon är med mig, springer aldrig ifrån mig när det bara är hon och jag ute.

detta är ju hennes personlighet, sprudlande. men kan inte låta bli att oroa mig för om hon har någon diagnos. hon blir även väldigt arg så fort minsta lilla grej går emot henne, då kastar hon saker och skriker. när hon var bebis fram till ca 1 1/2 års ålkdern var hon väldigt lugn

• Svar på tråden fler som har intensiva barn?
  • Anonym (Kajsa)

Jag, min son, min mamma och min syster är intensiva. Det ligger i släkten. Min son är sex år och går i skolan sedan ett år. Där har han inga problem. Han har haft lite problem när barnen sitter på mattan och fröken har genomgångar. Men det är jätte mycket bättre nu. Han är jätte duktig på att jobba självständigt och blir nästan arg när fröken ska ta boken ifrån honom. Sonen har däremot aldrig haft problem när vi läser böcker. Då ligger eller sitter han lungt och stilla och lyssnar.

Hur var ni som barn? Var ni också intensiva?

• Anonym

jag kunde bli väldigt arg vet jag men jag var annars väldigt lugn (alltså när jag lekte, var ute med kompisar mm) inte alls så sprudlande som min dotter. känner inte iegn mig i hennes mycket. vet inte alls hur hennes pappa var som barn - han hade bara en hemsk o plågsam uppväxt vad jag hört

• Anonym

skillnaden på dottern o andra barn är enorm. syns väldigt tydligt när hon leker med andra. märker att andra barn och deras föräldrar kan tycka det är jobbigt, de får ju säga till henne hela tiden

• Anonym (Kajsa)

Kan hon leka själv? Min son har alltid varit duktig på att leka själv. Till och med när han var riktigt liten så kunde han ligga jätte länge på mage och leka själv.

• Anonym (4-åring)

Ja det kan man lugnt säga. Vi har haft släktingar på besök idag och det var fullt kaos som vanligt. Det är så intensivt och krävande att jag nästan inte pallar med att träffa folk längre.

• Anonym (Kajsa)

Vad är det hon gör som gör att de får säga till henne?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-23 22:00:42 följande:
    skillnaden på dottern o andra barn är enorm. syns väldigt tydligt när hon leker med andra. märker att andra barn och deras föräldrar kan tycka det är jobbigt, de får ju säga till henne hela tiden
    Vad är det hon gör som är annorlunda och varför säger andra åt henne?
  • Anonym

Vår son är också väldigt intensiv. Det ska hända saker precis hela tiden. Och full rulle ska det vara. Det ska hoppas, springas, tjoas... =) Han är snart 5 år och jag börjar fundera på när han ska lugna ner sig egentligen. Många barn är ju busiga och vilda men de brukar lugna ner sig så småningom, i alla fall har det varit så i vår bekantskapskrets. Men vår son tycks snarare få mer energi ju mer åren går, vilket man i och för sig borde se som ett friskhetstecken?
    Har känt ibland när jag hämtat på förskolan att de tycker att vår son är jobbig. Jag kan förstå det, för när han blir sådär riktigt speedad, då är det inte kul alla gånger. Men det känns inte bra så klart att få det intrycket, att han upplevs jobbig....

• Anonym (4-åring)
    Anonym skrev 2011-07-23 22:13:33 följande:
    Vår son är också väldigt intensiv. Det ska hända saker precis hela tiden. Och full rulle ska det vara. Det ska hoppas, springas, tjoas... =) Han är snart 5 år och jag börjar fundera på när han ska lugna ner sig egentligen. Många barn är ju busiga och vilda men de brukar lugna ner sig så småningom, i alla fall har det varit så i vår bekantskapskrets. Men vår son tycks snarare få mer energi ju mer åren går, vilket man i och för sig borde se som ett friskhetstecken?
    Har känt ibland när jag hämtat på förskolan att de tycker att vår son är jobbig. Jag kan förstå det, för när han blir sådär riktigt speedad, då är det inte kul alla gånger. Men det känns inte bra så klart att få det intrycket, att han upplevs jobbig....

Jag kan också känna ibland att andra ser ner på eller inte gillar vår sen eftersom att de tycker att han är så jobbig
  • Anonym
    Anonym (Kajsa) skrev 2011-07-23 22:05:26 följande:
    Kan hon leka själv? Min son har alltid varit duktig på att leka själv. Till och med när han var riktigt liten så kunde han ligga jätte länge på mage och leka själv.
    ibland kan hon leka iaf en halvtimme-timme själv.
    Anonym (Kajsa) skrev 2011-07-23 22:06:14 följande:
    Vad är det hon gör som gör att de får säga till henne?
    tex det jag skrev om boken, att hon tar de andra barnens leksaker, att hon skriker mm
Svar på tråden fler som har intensiva barn?