• bebben Elias mamma

Vart äta på Legoland???

Hej, vi ska snart till Legoland och jag undrar ifall ni kan tipsa om vart ni ätit där. Vi ska bo på Hotel Legoland, vet inte om där också finns någon restaurang. Har ni några tips?

• Svar på tråden Vart äta på Legoland???
  • Anne69

Vi var där i början av veckan och det var verkligen toppen!

Men det är tokmycket folk så här års och ni måste förbereda er på att köa, köa och köa igen. Det tog 40 min att få två varmkorvar och kön till glasskiosken var lika lång.  Mitt tips är alltså att ni tar med er mat om ni kan! Åtminstone till barnen som inte brukar kunna vänta så länge när hungern sätter in. Ta också med dryck, godis, kex o frukt för att hålla humöret uppe medan ni väntar! Om ni nu måste stå i dessa köer välj ut ett ställe som ni alla vill äta ifrån och handla mat till alla samtidigt.

Hotellet har en utmärkt kvällsbuffé, boka den. Vi la upp det så att vi var i parken fram till ca 16, sen vilade oss på hotellet mellan 16 o 18 och sen åt. Därefter gick vi ut igen och då var det nästan tomt! Inga köer alls till åkattraktionerna som stängde kl 20. Sen kunde man strosa runt ett tag till o sen i säng. Dan därpå hängde vi - och alla andra hotellgäster -  på låset kl 10.

Det var toppenkul!! 

• bebben Elias mamma

Tack för tipset. Jo jag har hört att där ska vara köer. Vi kommer att ta med så mycket vi kan. Så ni åt på hotellets restaurang, vad kostade det? Måste man boka i förväg tror du? Vi kommer att komma ca 13.00 och kommer då att börja gå runt, när vi ska dit stänger attraktionerna redan 19.00, så då tänkte vi äta efter det, men barnen kommer nog att vilja ha mat innan dess, men de kanske kan klara sig med mackor, frukt och kex. Det är ju tillräckligt med tiden man väntar på attraktionerna kanske.

• Anne69

Det fanns gott om plats i restauangen men man bör ändå reservera bord. Det tar en minut och kan göras ganska sent inpå. Incheckning är ju först kl 15 så man kan passa på att reservera bord i samma veva.
    Vi satt jättefint i "atriumdelen" precis ner på höger sida - det är betydligt lugnare än resten av restaurangen. Om jag inte minns fel så kostade buffén 249 DKK för vuxna och 119 DKK för barn över 3 år.

Mitt tips är verkligen att ni tar med både lunch och mellanmål - om ni blir kvar till dagen efter får ni köa så att det räcker ändå  

• bebben Elias mamma

Tack så jättemycket, vad fanns det för mat på buffen på hotellet?, vad jag förstått finns det en barnbuffe och en för vuxna. Tror vi reserverar den vid incheckningen

• Eliva
    bebben Elias mamma skrev 2011-07-25 19:57:36 följande:
    Tack så jättemycket, vad fanns det för mat på buffen på hotellet?, vad jag förstått finns det en barnbuffe och en för vuxna. Tror vi reserverar den vid incheckningen
    Jag har inte ätit på hotellets restaurang. Men gissningsvis håller den ungefär samma (eller bättre) standard som övriga bufférestauranger på legoland. Jag känner dock inte till priset, men känns det överkomligt så tror jag att ni kommer känna er nöjda.

På bufféerna ute i parken fanns verkligen nästan allt, för barnen, köttbullar, korv, fiskpinnar, chickennuggets. För vuxna (som självklart även barnen fick äta) olika stekar med kött, kalkon, fläskkött, lax. Även pizza. Rejält med olika salladsalternativ.

Hoppas ni får det trevligt! 
  • Anne69
    Eliva skrev 2011-07-25 21:36:01 följande:
    På bufféerna ute i parken fanns verkligen nästan allt, för barnen, köttbullar, korv, fiskpinnar, chickennuggets. För vuxna (som självklart även barnen fick äta) olika stekar med kött, kalkon, fläskkött, lax. Även pizza. Rejält med olika salladsalternativ.

Buffen på hotell Legoland innehåller helt annan mat - den är mycket grönare och fräschare. Vid fint väder tänder de grillen ute också. Det var inte så många olika rätter men allt var smakligt och fräscht. Ingen pizza, rödspätta eller nuggets. Det får man nog av i Danmark!

Både barn och vuxna kan ta av allt, så barnen är inte hänvisade till barnbuffén. Det fanns ju ändå pommes frites (som legobitar), spaghetti o köttfärssås, röd pölse o lite annat på barnbuffén.
  • Eliva
    Anne69 skrev 2011-07-26 08:22:03 följande:
     Buffen på hotell Legoland innehåller helt annan mat - den är mycket grönare och fräschare. Vid fint väder tänder de grillen ute också. Det var inte så många olika rätter men allt var smakligt och fräscht. Ingen pizza, rödspätta eller nuggets. Det får man nog av i Danmark!

Både barn och vuxna kan ta av allt, så barnen är inte hänvisade till barnbuffén. Det fanns ju ändå pommes frites (som legobitar), spaghetti o köttfärssås, röd pölse o lite annat på barnbuffén.
    Jag skrev ju uttryckligen att barnen även fick ta av det från övriga utbudet. Rödspätta har jag aldrig nämnt och såg inte heller till. Såg däremot marinerad lax, som oxå var det jag nämnde. Du måste misstolkat mig rejält...
  • Yosa

Någon av er som vet någon bra stuga ganska nära legoland? Någon stugförmedling? Vill helst hyra stugan genom förmedling.

Sen undrar jag om någon av er har erfarenhet av allergi-mat inne på Legoland? (Äggproteinallergi). Finns det "traditionella" mat-kedjor där såsom Max, Burger King eller Mc Donalds (brukar fungera bra med tanke på allergin).   

• Anne69

De stora hamburgerkedjorna finns inte på Legoland. Men man får ju hoppas att restaurangerna klarar detta med allergier......

Vi hyrde stuga via den här sighten och allt fungerade jättebra! Dock ej när vi var på Legoland, då bodde vi på hotell Legoland. Men om (när!) vi tar Danmark igen kan jag mkt gärna tänka mig att anlita dem igen.

http://www.stugor-danmark.com/

• Yosa
    Anne69 skrev 2011-07-28 13:10:30 följande:
    De stora hamburgerkedjorna finns inte på Legoland. Men man får ju hoppas att restaurangerna klarar detta med allergier......

Vi hyrde stuga via den här sighten och allt fungerade jättebra! Dock ej när vi var på Legoland, då bodde vi på hotell Legoland. Men om (när!) vi tar Danmark igen kan jag mkt gärna tänka mig att anlita dem igen.

www.stugor-danmark.com/

men vilket område på den sidans karta ligger Billun? ´kan inte via google maps hitta vilket område i Danmark som Billund ligger.
  • Thursday
    Yosa skrev 2011-11-25 20:57:13 följande:
    men vilket område på den sidans karta ligger Billun? ´kan inte via google maps hitta vilket område i Danmark som Billund ligger.
    Sydöstjylland.
    I reject your reality and substitute my own.
  • Yosa

okey tack! Då är det lättareb att söka på sidan som du länkade till. TACK!

Svar på tråden Vart äta på Legoland???