• Anonym (Vill förändra)

Hur få till en harmonisk matstund?

Hej,
    Har en dotter som precis fyllt 2 år och är fantastisk. Problemet är vi föräldrar och nu skulle jag behöva lite stöd, tips och råd.
    Redan från start har maten krånglat då hon var mjölkallergiker. Det fick vi veta efter 2 månader och varje måltid fram till dess var förenat med magont, skrik och ångest. Jag var superstressad och mådde väldigt dåligt för dotterns skull. När vi väl började med mjölkfritt var vi så slut allihopa att matningen aldrig blev förknippat med något positivt. Tiden gick och tyvärr (förstår vi nu i efterhand) fokuserade vi hela tiden på hur mycket hon åt och så vidare. Hon åt alltid väldigt dåligt men fick i sig ersättning på nätterna vilket hon inte slutade med förrens hon var runt 15 månader. Hon åt då bra i ca 1 vecka sen var hon totalt ointresserad igen...

När hon var 14 månader började hon på dagis och avskydde luncherna där. Skrek och fäktades vid matbordet hela tiden. Varje hämtning fick vi (och dottern såklart) höra att hon varit SÅ besvärlig och de hade fått lov att lägga henne ute så de andra barnen kunnat äta vidare. Vi motsatte oss hur de klagade på henne (inför henne) varje hämtning och eftersom de fortsatte med det så har vi nu bytt dagis till hösten. MEN, vi har en stor del i hennes beteende och vill nu få en bättre start till dagisstarten om 3 veckor. 

Eftersom hon aldrig tyckt att det är roligt att äta eller varit speciellt intresserad av matstunderna så har vi fått truga i henne då hon tex tittar på tv. Vi har ett väldigt trångt kök så det blir lätt så att vi sitter i soffan. Både jag och min sambo ogillar denna situation starkt och vill nu ändra på detta. Vår tanke är att helt enkelt vara stenhårda och säga att vi nu äter vid bordet. Vi har testat detta i en vecka förut, men det resulterade bara i en veckas matstrejk och en otroligt ledsen och hungrig tjej. Min fundering är hur lång tid vi kan förvänta oss att denna omställning kan ta? Hon avskyr att sitta vid bordet och vill ner så fort hon kommit upp.

Hon är heller inte speciellt hungrig av sig vilket gör det svårt att hålla kvar henne vid bordet vid tex lunchen eftersom hon faktiskt kan ha ätit sig "ohungrig" på två tuggor. Detta är ytterligare en sak som gör det hela väldigt svårt med dagis osv. Går hon upp 6 så äter hon frukost vid 8 och sen är hon inte hungrig förrens runt 13-14. Dagis äter lunch runt 11 och då är hon ALDRIG hungrig vilket gör det ännu mer omöjligt att få en harmonisk stund vid matbordet.

Hur ska vi lösa detta problem med maten??? Vi är helt villrådiga och önskar inget hellre än att hon ska tycka det är roligt och gott med maten,

Kan lägga till att hon är en enormt aktiv tjej som går upp stadigt i vikt. Så på något vis övelever hon ju på den energi hon får i sig. Men så funkar ju inte dagis riktigt. Kan också lägga till att det är omöjligt att äta borta med henne eftersom hon inte är van att äta vid matbordet. Att sitta still vid bordet finns liksom inte på kartan.

Vi förstår att det är vi föräldrar som måste bestämma ändringen, men ska vi ställa in oss på hennes klocka eller ska vi få henne att vänja sig vid dagistiderna?  

• Svar på tråden Hur få till en harmonisk matstund?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Usch, vilken hemsk och oprofessionell personal! Jag håller verkligen med om att deras sätt att hantera matsituationerna var helt fel.

Min erfarenhet är (precis som du resonerar) att de flesta barn som haft en dålig matstart, ofta får problem även framöver. Jag kan dock även konstarera att all form av tvång vid matbordet, leder till komplikationer och i slutändan matvägran. Det är dessutom mer vanligt än ovanligt, att barn i hennes ålder inte gillar att prova nya smaker och gärna testar gränser genom att vägra äta vad som serveras.

Har man ett friskt barn, som växer och utvecklas i förväntad takt, finns det dock inga skäl att inte lita på att det får i sig tillräckligt. (Naturligtvis skall man däremot vara observant när barnets är sjukt).

Några hållpunkter jag tycker att man bör hålla sig till är; att servera mat regelbundet (ca fem mål om dagen), vid matbordet, undvika all form av snacks mellan målen och ha lugn och ro.
    Förvänta er inte att hon äter och servera endast pytte, pyttesmå portioner, så att hon hellre kan be om mer. Erbjud vätska efter maten, så att hon inte dricker sig mätt.
    Blanda inte maten innan, då barn (ända upp till skolåldern) gärna vill se och veta vad de äter.
    Försök att inte döma hur mycket/lite hon äter (äta gör man helt enkelt för att överleva, precis som att andas och det varken berömmer eller tjatar man om).

Ni kan med andra ord bestäma reglerna kring matsituationen, men absolut inte hur mycket och det brukar aldrig vara bra att tvinga barn sitta kvar tills alla ätit upp!

Jag tror att ni har alla förutsättningar att lyckas, med tanke på er inställnig och att hon nu börjar på ny förskola. Har ni inte redan pratat med personalen i förväg tycker jag absolut att ni skall göra det. Normalt har alla förskolor erfarenhet av detta och att ni samarbetar gör situationen mer hållbar.

Du undrar hur lång tid det kommer ta, vilket jag naturligtvis inte kan svara på Flört
    Förvänta er dock att det dröjer månader och inte veckor, innan ni ser någon form av resultat. 

Lycka till!

Mvh Christine

Svar på tråden Hur få till en harmonisk matstund?