Inlägg från: BVC Sköterskan |Visa alla inlägg
  • BVC Sköterskan

Hur få till en harmonisk matstund?

Hej!

Usch, vilken hemsk och oprofessionell personal! Jag håller verkligen med om att deras sätt att hantera matsituationerna var helt fel.

Min erfarenhet är (precis som du resonerar) att de flesta barn som haft en dålig matstart, ofta får problem även framöver. Jag kan dock även konstarera att all form av tvång vid matbordet, leder till komplikationer och i slutändan matvägran. Det är dessutom mer vanligt än ovanligt, att barn i hennes ålder inte gillar att prova nya smaker och gärna testar gränser genom att vägra äta vad som serveras.

Har man ett friskt barn, som växer och utvecklas i förväntad takt, finns det dock inga skäl att inte lita på att det får i sig tillräckligt. (Naturligtvis skall man däremot vara observant när barnets är sjukt).

Några hållpunkter jag tycker att man bör hålla sig till är; att servera mat regelbundet (ca fem mål om dagen), vid matbordet, undvika all form av snacks mellan målen och ha lugn och ro.
    Förvänta er inte att hon äter och servera endast pytte, pyttesmå portioner, så att hon hellre kan be om mer. Erbjud vätska efter maten, så att hon inte dricker sig mätt.
    Blanda inte maten innan, då barn (ända upp till skolåldern) gärna vill se och veta vad de äter.
    Försök att inte döma hur mycket/lite hon äter (äta gör man helt enkelt för att överleva, precis som att andas och det varken berömmer eller tjatar man om).

Ni kan med andra ord bestäma reglerna kring matsituationen, men absolut inte hur mycket och det brukar aldrig vara bra att tvinga barn sitta kvar tills alla ätit upp!

Jag tror att ni har alla förutsättningar att lyckas, med tanke på er inställnig och att hon nu börjar på ny förskola. Har ni inte redan pratat med personalen i förväg tycker jag absolut att ni skall göra det. Normalt har alla förskolor erfarenhet av detta och att ni samarbetar gör situationen mer hållbar.

Du undrar hur lång tid det kommer ta, vilket jag naturligtvis inte kan svara på Flört
    Förvänta er dock att det dröjer månader och inte veckor, innan ni ser någon form av resultat. 

Lycka till!

Mvh Christine

Svar på tråden Hur få till en harmonisk matstund?