Tenshii skrev 2011-07-24 11:07:05 följande:
Och snälla gör inte detta till någon tråg om vem som är mest benägen till att genomföra terrordåd. Båda sidorna håller redan på att släta över det massa sjuka dåd genom att presentera statistik för varför "de andra" skulle vara värre i alla andra trådar som rör Norge.
Någon sådan tråd har jag inte stött på här på FL. Det jag söker att diskutera här är om åsikter luftade av Sverigedemokratiska representanter, som ideologiskt står Anders Breivik nära (fram tills han faktiskt agerar för sina övertygelser), ger uttryck för åsikter som jag anses ska granskas.
Om detta är åsikter och meningar som dryftas av folkvalda och representanter för partiet (Kent Ekeroth, Bylund och Börjesson är bara några exempel) vad sänder det för signaler till etnonationalistiska sympatisörer som Breivik? Är det verkligen en tydlig signal från partiet? Eller påminner det mer om det fundamentalistiska islamistgrupper och deras hållning när en person, som faktiskt delar rätt mycket rent ideologiskt med dem, handlar på ett sätt som de anser är förkastligt men personen anser är bara en naturlig förlängning av de åsikter och meningar de redan har gemensamt?