Inlägg från: Anonym (behåll kallelser) |Visa alla inlägg
  • Anonym (behåll kallelser)

Gemensam vårdnad, tvist.

Behåll kallelserna från FR! Skriv upp vem som tagit initiativ till mötena och varför de inte blivit av. FR delar inte med sig av dylik information och får ej använda sig av FR-historik i sin senare utredning (om det kommer att leda till tingsrätt och till en utredning vill säga).
    FK kan ge dig underhåll tillbaka i tiden, jag vet ej hur länge men min sambo tvingades betala underhåll "i efterskott" fastän det var den andra parten som vägrade lämna ifrån sig barnet. Detta trots tidigare tingsrättsbeslut om varannan vecka och gemensam vårdnad. FK tar endast hänsyn till var barnet befinner sig mesta tiden och dit utgår alltså underhållet.
    (Efter nytt tingsrättsbeslut har min sambo enskild vårdnad.)

pappa01 skrev 2011-07-29 20:01:32 följande:
    Detter här svaret gör att min kväll blir lite lättare. Ska ringa FK direkt på måndag morgon.
    Är det någon som vet hur det är med underhåll man betalar direkt till den andre?
    Jag sitter med ett par abonnemang fram till september, allt är visserligen avstängt men måste ändå betala, då dom står i mitt namn, känns oerhört surt i detta läget.
    Betala aldrig direkt i handen utan kvitto. Enklare då att betala in på konto och markera vad det avser. Jag har blvit cynisk så det räcker så jag vill att allt ska gå via utomstående, i detta fall skulle jag aldrig göra annat än gå via FK.
    Vet ej hur långt tillbaka man kan få betala i efterskott men kan inte tänka mig att maj blir några problem. Tror att sambon fick betala för tre månader tillbaka i tiden fastän barnet ej ens hade sin adress hos den andra och då barnet hölls hos den andra föräldern med tvång.

Har hon förbjudit dig via mejl eller sms så har du svart på vitt att hon inte velat samarbeta kring barnet. Du vet att det kan se ut som om att du inte VILL samarbeta och ställa upp om du inte närvarar. Det är ju det som syns/märks utåt som både du och den andra föräldern kan använda i en rättegång. I en rättegång ser man på ditt val; varför närvarande du inte bara för att den andre inte ville? Ville du inte själv eller vad är anledningen? Var dte bäst för barnet p g  a pågående konflikt? Skulle ni ställt till en scen?

Barnet har rätt till sina föräldrar och det var just detta förhindrande av barnets rättigheter som ledde till enskild vårdnad. Bevisning i form av mejl, sms och familjerättens utredning samt medlaren och vittne som fått info från den andra föräldern om hur barnet ska förhindras att träffa bägge föräldrarna. Ja också den andra förälderna sa att denne inte ville att barnet skulle träffa bägge (varvat med påståenden om att sambon inte VILLE träffa barnet mm; mycket rörigt med alla versioner från den andres sida om vad den ansåg vara "sanningen"). Det fanns andra omständigheter vilka gav beslutet men huvudorsaken var barnets rätt till bägge föräldrar (samt den enes uppenbara ovilja till samarbete; samarbete är A och O vid gemensam vårdnad).
    Ingen interimistisk dom. Däremot påskyndades själva rättegången p g a att barnet kunde fara illa om det ej fick träffa bägge föräldrarna.

pappa01 skrev 2011-07-31 12:56:16 följande:
    Det stämmer som anonym säger.
    Vilket stämmer?
    Har barnet adress till dig? FAstän den andra föräldern har enskild vårdnad?
    pappa01 skrev 2011-07-31 15:14:40 följande:
    Nej. Barnet har adress hos sin mamma, alltså vår fore detta gemensamma lägenhet.
    Mamman har också enskild vårdnad.
    Boka tid hos advokat. Få till stånd umgängesavtal så du får träffa barnet. Fortsätt försöka få tid hos FR ändå och be dem skicka kallelser.
    Fundera över vad du vill med allt och vad som är bäst för barnet. Vill du ha umgänge eller är det gemensam vårdnad eller enskild vårdnad etc.

Hoppas det ska lösa sig till det bästa för ert barn och för er alla.

Vet du, jag tror du får enskild vårdnad om du tar med dig all kommunikation/bevisföring till tings.
    Det som faktiskt är bra (fast sorgligt också) är att hon har sådan tilltro till dig att hon lämnar barnet till dig när hon inte klarar av att vara med honom. Det visar på ngn form av självinsikt iallafall. Det är en stor tröst i eländet att barnet slipper vara där när hon är under isen. FAst det är ju bedrövligt tråkigt att hon inte fixar vara med barnet.
    Du borde vara självklar som vårdnadshavare.

Men klarar ni samarbeta vid gemensam vårdnad? Vid enskild kan ni ända försöka ha ett gott samarbete fastän det finns fastställt umgänge (som ni kan utöka om dte känns ok). Jag tror att det bara blir förlängd pina med fortsatta SMS; hip som hap för barnet etc etc. Men förhoppningsvis har jag fel.

pappa01 skrev 2011-08-12 18:36:12 följande:
    Hon inser att det börjar brännas tror jag, sedan tror hon att jag pratar illa om henne inför sonen pga att han är väldigt arg på henne.(vilket jag ALDRIG gjort).
    Han vet därimot att det är hon som bryter upp och har sagt typ "jag tycker inte om pappa längre" osv utan att direkt prata illa om mej(tror jag).
    Han älskar ju oss båda och vill att vi ska vara tillsammans som vi alltid varit.
    Mamman kan inte acceptera att han tar mitt parti och försöker "vinna" honom.
    En del av detta är mina antaganden men jag vet att hon har börjat inse att hon ligger illa till i en domstol.
    Barnet börjar kanske också komma i den processen att frigöra sig "en aning" (eller massor!) från sina föräldrar och dte kan ta sig uttryck lite olika. Inte så ovanligt att det blir lite extra i skolåldern. Behöver alltså bara vara en "naturlig" reaktion; barnet ska ju bli stort en dag och "separera" från föräldrarna mm. Lite förenklat.
    Många föräldrar (vet ej säkert men mina egna små oproffsiga och snabba usökningar ger vid handen att det ofta är mammor) verkar ha enorma problem med just detta att barnet är en egen inidivid som behöver frigöra sig och reagerar annorlunda än man är van vid och skyller då gärna på andra (pappan).

Visst spelar säkert situationen i övrigt in och mamman verkar vara i obalans som jag läser ut i dina inlägg. Extra viktigt att finnas där för sitt barn och visa kärlek. "Älska mig mest när jag behöver det minst..."

Hoppas du orkar vara en stabil punkt och FÖRSÖK att inte degradera och tjafsa igång något som jag också läst med "sova-över" i annat inlägg. Mamman är ju instabil och det drabbar förstås barnet mer än dig om du triggar igång något. Lugn och fin, bara! Jobbigt alltid vara resonabel och vuxen men det hänger mycket på dig; du måste vara den som orkar!

Du måste tänka på BARNET och inte på ditt ex. Visst har det betydelse för barnet hur ni föräldrar mår men barnets behov måste komma i första hand.

Håller för övrigt med Kjells gummisnoddsteori.

(Men jag hade rekommenderat EV eftersom samarbetsproblemen är som de är.)

Du (och mamman) måste börja vara KONSEKVENT. Adressen hos dig och därmed också barnbidrag och underhåll! PUNKT! Inget hattande hit och dit och det verkar ju inte hjälpa vilken kohandel du (ni) än försöker er på?
    Mamman vill ha dig som reserv, som barnvakt, tycker jag, och utnyttjar din välvilja och din önskan att ha delaktighet i ert barns liv.
    Ni håller bara på och tjafsar nu och hon verkar veta exakt hur hon ska kunna dra ut på detta; hon känner väl dig och du verkar vara konflikträdd/snäll.

Koppla bort det där "snälltänket" du har mot mamman och försök styra upp det hela så det finns en klar, röd tråd. För den skull behöver du inte vara otrevlig förstås. Det finns inga genvägar längre är vad jag kan utläsa. Du har verkligen försökt och jag hoppas du har det svart på vitt hur du tråcklat ut och in på dig själv för att göra det så bra som möjligt för er son (och er föräldrar).

Sedan när det finns ett tydligt avtal om umgänge så kanske det finns möjlghet att hitta tillbaka till en någorlunda hyfsad relation med den andra vuxna. Släpp det nu och inrikta dig på ert barns välmående.

Fattar inte hur du orkat med detta livet så länge? Tänk på att du ska orka många år till också för barnets skull!

Sedan skrev ngn om underskrifter etc. Trots gemensam vårdnad så kan man (oftast) inte skriva under papper som berör barnet eftersom bägge ska skriva under.

HonSomVet skrev 2011-08-24 12:51:00 följande:
    Jag håller inte med om att hon använder honom som barnvakt. Inte alls. Hon verkar inte vilja ha pojken hos sig och det gör mig lite fundersam. Som sagt har TS innan skrivit att hennes beteende nu inte känns likt henne. Jag tror hon mår dåligt av någon anledning. Och det vore ju bra om hon fick stöd och hjälp på ett bra sätt, så det inte går ut över pojken (vilket det gör idag).

Jag måste fråga, barnbidraget har väl inget att göra med var barnet är skrivet? Vad jag vet går barnbidraget alltid till mamman oavsett, om inget annat bestäms mellan föräldrarna som meddelar FK. Detta står i alla fall på FKs hemsida.

Och angående gemensam vårdnad. Nej, man kan inte leva rövaren vid gemensam vårdnad och skriva under massa papper ensam, MEN man har i alla fall rätt till information om sitt barn. Som det ser ut idag har TS inte laglig rätt till någon information alls om sin son, bortsett från det mamman berättar eller som hon okejar via dagis och sjukvård osv. Rent lagligt har TS inte rätt att få veta sin sons förskoletider ens. Eller något om föräldramöten. Eller kallelser till tandläkare, BVC osv. Han saknar rätten då han inte har vårdnaden och det är inte särskilt bra eftersom han har huvudansvaret för sonen. För eller senare kommer det strula i något läge.
    Ja, barnvakt OCH hon verkar inte må bra heller för den delen.

Jo, BB tillhör mamman att förfoga över. Pappan får det dock vid EV. (Däremot pågående jur process för att troligtvis förändra BB till 50-50.)

Jag hade inte rekommenderat GV för föräldrar som inte kan samarbeta. Bättre vara utan vårdnad och med umgänge än att ha GV med en förälder som det inte går att resonera med anser jag.
    HonSomVet skrev 2011-08-24 18:32:14 följande:
    Enligt Försäkringskassans hemsida så får inte boendeföräldern barnbidraget, utan det går till mamman i första hand om man inte är överens om annat. Men vet du något som inte jag vet och du har en länk, länka gärna här.
    Jag har inte skrivit att boendeföräldern får BB?
    Mamman har ensam rätten att förfoga över BB. Dock får pappan den rätten om han har EV.
    (BB borde ha beteckningen "mammabidrag" eftersom det ej "följer" barnet.)
    Anonym skrev 2011-08-24 19:21:49 följande:
    Kolla den här broschyren: www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_pu...

Där står att Fk kan ge barnbidraget till den förälder barnet bor hos mot den andra förälderns vilja.
    Vi fick det av FK men blev återbetalningsskyldiga för att mamman bestred detta (fast det var hon som frånsagt sig bb; ångrade sig antagligen och fick det retroaktivt. Enligt FK hade de gjort fel eftersom mamman har rätt att förfoga över det oavset var barnet bor eller hur mkt/litet Pappan måste ha EV för att vara alldeles säker på att han ska kunna ta emot det och inte bli återbetalningsskyldig! Vilken soppa!).

Kanske det är ändrat på sistone?
    Iam skrev 2011-08-24 22:43:48 följande:
    Fast det där med att pappan kan få barnbidraget utan mammans medgivande är väl en sanning med modifikation. FK går sällan med på det. 
    Min sambo har barnen 50%, men mamman vägrade skriva över halva barnbidraget. FKs svar på det var bara att det var deras problem att lösa och att dom i praktiken inte ger BB till Pappan utan undertecknad blankett från mamman.
    Ja alltså enligt lag ska bb gå till mamman.

(Fast det pågår alltså en statlig utredning (jag skrev så slarvigt i tidigare inlägg att jag vet inte rikigt vad...) vilken verkar utmynna i att bb blir 50-50.)

Förlåt TS att det blev tjat om barnbidraget som du ändå verkar bry dig noll om. :D

Men ärligt talat så tycker jag att det är dags att köra en konsekvent, och juste, linje. Om du sedan vill sitta och betala ditt ex efter att allt är korrekt så tja... jag vet inte men det är ju ditt BARNS pengar? Du kan väl banka dem till barnet istället om inte annat?

Hur går det?

Du är bara i uppvakningsfasen! Till slut är det nog. Du har varit otroligt snäll (dumsnäll!) och tillmötesgående och slagit knut på dig själv. Tänk så enkelt det hade kunnat vara om ni bägge hade kunnat ge och ta!

Nåväl. Jag förstår dig. Bara trist att vi människor inte kan samarbeta ÅTMINSTONE för våra barns skull.

Kämpa på! Det blir bättre!
    Svårt förstår jag.
    Du måste be någon intyga till FK då i ditt ställe.

För oss var det ingen tvekan att vi inte haft barnet då barnet hölls undan från kontakt med oss och därför fick vi betala underhåll i efterskott. Det spelade ingen roll att vi visade TR;s domslut över umgänge etc eller att vi bedyrade att vi inte kunde/fick hämta barnet.

Mår ert barn bra? Har du någon/några att tala med om allt?

Nej FK verkar ibland vara lite subjektiva. Försök tänka positivt iallafall. Oavsett hur det blir kan du gå ur detta med huvudet högt och du har gjort det du kan för att göra det bra.
    Tänk att det finns de som bara lägger sig platt och de som kör med fulspel.

Vi tänkte som så att vi har gjort det vi kan och när barnet blir stort kan vi visa alla papper på vad som gjorts för att barnet ska få en bra relation till sina föräldrar.
    Vill inte sitta där och känna att man inte gjort något för barnet.

Så vi struntade nästan till slut i hur utgången skulle bli. Det enda vi tänkte på var att göra så gott det gick. Kanske ett slags försvar eftersom vi trodde att det skulle bli "negativt" för oss men för barnet hade det blivit bättre oavsett vem som fick EV eftersom samarbetet var (är) lik med noll och då prsonliga vendettor styr.

Viktigt ha någon att tala med. Känner igen det där att inte bli trodd, det händer saker hela tiden och det låter väl till slut som om att det är hittepå. Vi berättade inte allt till andra då det ibland var rätt tragiska grejer för den andras del som inte hller är bra för barnet att "alla" vet om och ibland kändes det nästan overkligt att dylikt kunnat hända. Inte ens i familjerätten eller TR förmådde vi berätta allt!? Märkligt att det kan bli så!?

Har det blivit någon som helst ljusning?

Hoppas julen varit bra! :D

Här fungerar det sådär med den andra som numera alltså är UF på grund av sin ovilja till samarbete etc. Samarbetet är lika bedrövligt än dock och barnet mår förstås inte bra av det.

Har det blivit bättre?

Svar på tråden Gemensam vårdnad, tvist.