pappa01 skrev 2011-08-12 18:36:12 följande:
Hon inser att det börjar brännas tror jag, sedan tror hon att jag pratar illa om henne inför sonen pga att han är väldigt arg på henne.(vilket jag ALDRIG gjort).
Han vet därimot att det är hon som bryter upp och har sagt typ "jag tycker inte om pappa längre" osv utan att direkt prata illa om mej(tror jag).
Han älskar ju oss båda och vill att vi ska vara tillsammans som vi alltid varit.
Mamman kan inte acceptera att han tar mitt parti och försöker "vinna" honom.
En del av detta är mina antaganden men jag vet att hon har börjat inse att hon ligger illa till i en domstol.
Barnet börjar kanske också komma i den processen att frigöra sig "en aning" (eller massor!) från sina föräldrar och dte kan ta sig uttryck lite olika. Inte så ovanligt att det blir lite extra i skolåldern. Behöver alltså bara vara en "naturlig" reaktion; barnet ska ju bli stort en dag och "separera" från föräldrarna mm. Lite förenklat.
Många föräldrar (vet ej säkert men mina egna små oproffsiga och snabba usökningar ger vid handen att det ofta är mammor) verkar ha enorma problem med just detta att barnet är en egen inidivid som behöver frigöra sig och reagerar annorlunda än man är van vid och skyller då gärna på andra (pappan).
Visst spelar säkert situationen i övrigt in och mamman verkar vara i obalans som jag läser ut i dina inlägg. Extra viktigt att finnas där för sitt barn och visa kärlek. "Älska mig mest när jag behöver det minst..."
Hoppas du orkar vara en stabil punkt och FÖRSÖK att inte degradera och tjafsa igång något som jag också läst med "sova-över" i annat inlägg. Mamman är ju instabil och det drabbar förstås barnet mer än dig om du triggar igång något. Lugn och fin, bara! Jobbigt alltid vara resonabel och vuxen men det hänger mycket på dig; du måste vara den som orkar!