• vetvadjagvill

Gemensam vårdnad, tvist.

korp3n skrev 2011-09-01 11:34:20 följande:
    Jag är man och boende förälder åt mina barn. De bor på heltid hos mig fast att vi har gv jag har BB och det skötte fsk åt mig när barnen blev skrivna hos mig. Hon var inte direkt sammarbets villig när det gällde BB men som sagt eftersom barnen är skrivna hos mig så var det inga problem. Kan dock tänka mig att reglerna är annorlunda om man inte har gemensam vårdnad.

Det spelar ingen roll om vart barnen är skrivna när  det gäller barnbidraget.

det får pappan bara då barn bor heltid där..
    vid vv så får mamman helabarnbidraget omhon vill  även om barnen är skrivna hos pappan.
    Vid ensam vårdnad har vårdadshavaren barnbidraget oavsettt vem barnen bor mest hos.

• vetvadjagvill
    Iam skrev 2011-08-24 22:43:48 följande:
    Fast det där med att pappan kan få barnbidraget utan mammans medgivande är väl en sanning med modifikation. FK går sällan med på det. 
    Min sambo har barnen 50%, men mamman vägrade skriva över halva barnbidraget. FKs svar på det var bara att det var deras problem att lösa och att dom i praktiken inte ger BB till Pappan utan undertecknad blankett från mamman.

och sen kan mamman även få tillbaka barnbidraget om hon vill efter anmälan från henne..    allt enligt JObeslut om att barnbidraget är mammans,  om  barnen vistas minst vv hos mamman.
  • vetvadjagvill
    pappa01 skrev 2011-09-02 19:49:43 följande:
    Tycker hela upplägget är sjukt i så fall, då skulle man nästan lika gärna säga " kvinnor tillbaka till spisen".
    Är ju bara en omvänd diskriminering..

Man har försökt få en lag som tvingar ingenom en delning av barnbidraget, men den har fått asvslag.

Varför kan man fråga sig..
    jo efetrsom umgänget är frivilligt från umgängesförälderns sida så ska inte denna kunna säga att de har barnet vv och sedan få halva bb och så kan inte barnet få sin försörjning.

Allt hänger på att barnet har rätt att få sin ekonomiska del av vad de kostar för att kunna gå  på aktiviteter, få kläder, mat cykel, busskort, etc    

en delning av barnbidraget skulle innebära ett tvånga att dela på alla andra fakturor barnomsrog, aktiviteter mm för att barnet ska få sin försörjning.
    men detta är  inte genomförbart.
    Alltså för att garantera barnet sin försörjning så har man låtit den gamla lag vara kvar.

Iblnad blir det fel om mamman inte köper nåt till barnet men så är det med allt.. man betalar inte underhåll enligt lag heller utan tvång från staten på underhållsbidrag,  man delar inte på barnets kostander och inköp heller, man kanske inte ens har barnet halva tiden med betalar ändå inget underhåll mm...

• vetvadjagvill
    pappa01 skrev 2011-09-02 20:38:43 följande:
    Det resonemanget saknar helt rim och reson, om pappan har boendet och mamman BB betyder ju inte det att hon betalar något av barnets aktiviteter etc, och vice versa.
    Eftersom boföräldern oftast har mer kostnader för barnet borde ju (skall) BB utbetalas till denna.
    I mitt fall betalar mamman inte några av sonens aktiviteter, cyklar, tv spel, eller liknande.
    Hon köper lite kläder då och då men inte mer än mej och alla dyrare saker får jag betala.
    Hon är ju i detta läge vårdnadshavare och boförälder och allt annat jag kan komma på men bara i teorin.

oj vet inte om jag formulerat mig fel men har pappan heltidesboendet och mamman vh så för han givetvis begära bb och få en utredning gjort på fk  som kan föra över bb till honom. som jag skrev i min  #131 

• vetvadjagvill
    pappa01 skrev 2011-09-02 21:00:01 följande:
    Var absolut inte meningen att racka ner på dej, du vet säkert vad du pratar om. Tycker bara det är konstigt att vårdnaden styr BB, då en kan ha vårdnad men den andre kan  vara BF.

hur menar du nu?

båda kan vara vårdashavare men bara en förälder kan vara bf oavsett hur barnet bor.. eftersom barnet vara kan vara folkbokfört på en adress.

• vetvadjagvill
    pappa01 skrev 2011-09-02 21:29:22 följande:
    Om inte jag fått det om bakfoten kan en förälder ha EV men barnet kan bo hos den andre, rätt...?
    Vårdnaden behöver inte hänga ihop med boendet om jag förstått det rätt, därför bör BB följa boendet och inte vårdnaden. Folkbokföringsadressen är ju upp till skatteverket att besluta. 

men sånt besutar inte rätten i domar och beslut.
    om man kan komma överens om det upplägget själv så borde man även komma överens om det ekonomiska anser jag.

• vetvadjagvill
    pappa01 skrev 2011-09-12 19:39:43 följande:
    Skulle verkligen önska att jag kunde lägga in vår konversation via sms här, men vet inte hur och om man får.
    Sista timman har verkligen varit tragikomisk, vissa verkar ha ständig otur när dom försöker tänka.
    Förlåt kunde inte låta bli!

förstår att du vill det men kanske inge bra att skriva dem ordragrant på en offentliga på internet.
    jag skulle i alla fall avråda det om man  har en tvist eller konflikt.

gör en kort resume kanske...?

• vetvadjagvill
    HonSomVet skrev 2011-09-12 19:43:13 följande:
    Och du, försök låta bli att provocera henne i dina sms, även om det är lockande.

ja det är lockande.. jag blev övertrevlig när mitt ex bråkade med mig..  slutade med att jag gav kram som hejdå och vet att du saknar mina sms men har jag har inte tid längre måste göra eget hoppas du fru kan prata med dig om detta och höll med om hur dålig jag var och ursäktade mig för det  tec jag vet att jag inte köper kläder alls..  bättre du gör det och skickar med dem tillbka så du vet han  har lite kläder här hemma  med..

haha då slutade smsen komma snabbt...

• vetvadjagvill
    pappa01 skrev 2011-09-12 21:17:17 följande:
    Svårt med en kort resume men kan skriva lite om det senaste...
    Kort sagt har mamman viljat att vi ska umgås för sonens skull sista tiden, hon menar att han far illa av att vi inte gör det... Jag vill helst inte se henne mer men har svarat att vi kan inte kriga om vårdnaden på dagarna och umgås på kvällarna.
    Men om vi kan komma överens, kan vi säkert umgås med tiden.
    Har haft ök med henne sista tiden om vv, har hämtat på lördag kväll pga fotbollsträning söndag morgon, haft sonen en vecka och lämnat på skolan måndag morgon. Har också haft honom om hon har behövt jobba på "sin" vecka, hon har också haft sonen om hon har gjort något särskilt i "min" vecka.
    Hon påstår att hon har honom 90% i svaret till FK, då hon begär att jag ska betala underhåll.
    Jag har bokfört alla dagar han varit hos mej sedan juli: Juli 19 dagar, augusti 19 dagar, september (till idag) 6 dagar. Det är de månader hon begär underhåll för!
    Hon påstår också att han inte mår bra av att vara med mej! Pga att han bråkar med henne.
    Nu ska hon hämta i morgon och "se till" att det verkligen blir 90% säger hon...
    förmodligen mår inte barnet bra av at ni är osams heltenkelt.

vet du vad små saker kan då barn att förstå, att nu kommer mamma och pappaöverens och att det hela är mycket roligare.

Ni behöver inte ses så ihop.. utan ni kan stanna till en längre stund vid dörrenoch prata trevvligt, följa med till bilenoch vinka hejdå. Hjälpa till att det känns bra när den andra ska åka.

Ni behöver absolut inte umgås.. men visa att ni är sams.. ena tar barnet i handen till bilen andra tar liten packning och kramar om vid bilen och den som barnet lämnar sätter tex på bilbältet.

små saker betyder mycketförbarn så de förstår att mamma och pappa är sams.

DET får barnet att må bra.

Och om barnet märker att ni bråkar så  mår barnet inte bra av att vara med nån av er.. och förmodligen visar barnet det på ett eller annat sätt hos dig och hos henne.

Båkar med henne.. kanske inte med dig men kanske är tyst istället tex..

Hennes sätt verkar inte göra det hela bättre.

varför är 90% så vikigt för henne...?
  • vetvadjagvill
    pappa01 skrev 2011-09-12 22:31:12 följande:
    Självklart är inte jag och sonen sams hela tiden, vi kan ha stora diskussioner om olika saker men det går över fort.
    Tycker heller inte att det är direkt kul att hon ska komma hit på middag tex, som hon vill ibland..Vill heller inte att hon talar om vilka jag måste besöka när jag har sonen(givetvis hennes vänners barn).
    Kan hon övertyga FK om 90%,eller att hon har honom mer än mej kommer dom att kräva mej på underhåll, det vore som en våt dröm för henne.

jag förstår dig till fulla.

men du har ju antecknat ner när du haft han sedan flera måndaer tillbaka..  och då menar du antal nätter förmodar jag och inte bara dagtid för det räknas liksom inte.

säg till henne att dfuller med henne i att ni behöver umgås.. men i den lilla bemärklsen och inte i den stora omfattande.

Det är bra att ni kan umgås.. men inte äta middag tillsammans utan  ni är vänner vid hämtning/lämning och pratar ofta i telefon om det är något och agerar så barnet märker att ni är sams.

Om barnet vill ni ska umgås så kanske ni kan ses en 10 minuter i parken vid överlämning.
    Och givetvis så bjuder ni varandra på barnets stora dagar som födelsedagar.

och alla blir osams med sina barn.. det tillhör liksom

• vetvadjagvill
    pappa01 skrev 2011-09-12 23:43:29 följande:
    Förstår och håller med dej men det här har gått för långt. Hon polisanmälde mej för hot i juli påstår hon, har inte hört från polisen ännu så jag tvivlar..
    Jag har tagit emot olika hotelser( som jag ser det) från henne under en längre tid: att om inte jag gör "ditten" ska hon göra "datten" osv. Hon ska hämta sonen från mej så snart det passar hennes syften, ofta bara för en dag. Hon ringer hela tiden och vill prata med honom när han är här. Ofta genom att lägga på innan jag hinner svara så att jag får ringa upp, blir ju billigare så!
    Jag sover inte mer än 4-5 timmar och är trött, tjurig och förbannad, har släppt alla tankar på att kompromissa frivilligt och få till stånd en fredlig lösning. Har inget mer att säga henne i detta läget tyvärr.

Men låt henne hålla på.

be henne skriva en redogörelse om allt..
    dels där hon anser du hotat henne så hon polisnamäler dig och sedan att hon vill ni ska umgås äta middag och bestämma att barnet ska träffa hennes vänninors barn.

Det är ju väldigt emotsägande.

Hade jag varit dig så hade jag nog mailat att i helgen lekte barnet med min kompis barn här och de bestämde att leka nästa helg med så jag förväntar mig att du åker dit med barnet och umgås med min kompis...

Så ger du tillbaka det fina förslaget hon kommer med.
    passa på att beröma det bra förslaget att få leka med kompisar man redan känner så du nappar på det på  en gång.

skaffa omfattade tider då tel är tillåten från föräldern tillbarnet (då får även du ringa när barnet är hos henne9  och andra tidern är det barnet som ringer då barnet vill.
    Då får barnet ringa fritt men vuxna håller sig till tex 2  dagar i veckan.

Sen så är det vitkigt att sova om du ska orka med ett barn och en tvist.
    jag kan tipsa dig om stavgång, det har fått mig att må mycket bättre efter tvister och omöjliga ex.
    och regelbundana tider så du sover sömn är viktigt för  att orka.

skirv om du vill ha bollplank eller tips/råd/ stöttning...
    i tråden eller inboxa.  

du ska se det går bra.

• vetvadjagvill
    pappa01 skrev 2011-09-13 19:25:49 följande:
    Tack för råden, det är jättesnällt men jag vet att dom inte funkar i vår situation.Hon får givetvis ringa när hon vill men behöver inte göra det första dagen han är här och säga typ: NN vill att du kommer till han och leker, säg till pappa att han kör dej dit. NN s föräldrar känner mej med och har mitt nummer, dessutom har dom en timma innan spelat innebandy ihop, där jag är tränare, så jag har bra kontakt med dom.
    Nu har mamman fått för sej att sonen ska vara minst 90% av tiden hos henne framöver, för att övertyga FK att jag ska betala underhåll till henne, svarar inte på mina sms om när jag får träffa honom.
    Snacka om att använda barnet som slagträ...
    Hon har hela tiden vägrat att gå mej till mötes, är så trött på att försöka att jag är spyfärdig.Känner locket håller på att flyga av.  Pratade med advokaten idag och hon tror att det tar ca 4 veckor till första förhandlingen.

*ler*
    jag hade viss ironi i det jag skrev.. att hon blir säkert vansinnig om du gör likadant tillbaka..

Jag tycker du ska säga att hon inte får ringa när hon vill..   säg att hon får ringa p åtex onsdagar mellan 17-19 och fredagar samma tider.. om  barnet vill prata mer så får barnet ringa så klart.

har man den stilen så är det INTE ok att ringa när man vill.
    Det vore skillnad om hon villa prata barnen med dig.. men inte säga vad somska  hända på din tid.

Meddela mamman och NN att om NN vill leka så får de smsa eller ringa till dig på din tid och inte till mamman.

Du anar inte vad man kan få andra att göra om man ber snällt och vänligt.

Be henne skriva ned hur hon anser ni ska umgås för barnets skull och varför.. säg du vill ha det på mailen så du kan fundera på saken.

Hon kommer låta väldigt emotsägande polisanmäla för hot och sedan vilja umgås..  

• vetvadjagvill
    pappa01 skrev 2011-11-24 21:08:53 följande:
    Japp, och det gör dom också, men nu är vårat rättsystem upplagt så att man inte får kalla vittnen till förberedande förhandlingen.
    Bara att vänta tills kvarnarna malt färdigt, undrar vem som tjänar på det... 

Det kan ju vara som så att hon inser och ger med sig under samtal på fr de det inte längre är friviligt utan fr måst eredovisa hur det har gått ill tr... 

sätt upp tydliga mål vad du vill med familjerättssamtalen.

tex
    - gemensam vårdnad

- vv boende (under förutsättaning att du vet att barnet vill det) 

sommarumgänge (tex 2 veckor  x 2 veckor)
    julumgänge tex halva var från skolavslutning - 30 nov - skolstart)
    påsklov (från skolans sista dag förelovet tillskolans först dag före lovet)
    sportlov (samma som påsklov)
    höstlov (samma sompåsklov)
    midsommar  (ev i samband med sommarumänge)

ev födelsedag (din-hennes barnets)

- fördelning av barnets kostnader  

OM ni kommer överens om nåt NU då tr skickat er dit kommer fr att meddela detta till tr som fixar avtal.. du kan begära att det blir en dom  påde tni kommit överens om så hon kani nte bara sitta och säga.. nej till allt längre.

man lämnar inte ett barn till någoon man anser vara olämlig eller inte går att smarbeta med och låter denna ha barnet så mycket osm  du har..

hon är ju bortgjord redan där.
    mbit dig i tungan ofta spara sådanna kommentarer som du vet om tills en hf så kan hon göra bort sig där och se till att yrka på ensam vårdnad och boendet själv.

skriv gärna när ni varit på första mötet.  

Svar på tråden Gemensam vårdnad, tvist.