• Kaninmamma

När inte äns katrinplommon hjälper?

Idag led vi verkligen med Michell. Han var jätte hård i magen och började gråta av smärta. Vi hjälpte så gott vi kunde. Han har inte bajsat normalt sen han började med mat (2 månader sen)... idag fick han en hel burk med katrinplommon, han bajsade, men hårt.

Vad mer kan jag ge honom? Vill så gärna hjälpa honom!

• Svar på tråden När inte äns katrinplommon hjälper?
  • Jennie Brunflo

Päron ska var bra.

Aprikospuré likaså.

Ett annat tips är att när vi började med lite mjölk (vanlig komjölk och grädde) i Sigrids mat så blev bajset mycket mycket bättre!!!
    Jag tyckte också att hon var hård mycket när hon fick mat. Men när jag har i grädde i maten så är bajset så fint och normalt.

Vet inte varför, men det funkar ju!

Kanske får de i sig för lite fett?!?!?

Ni kan ju testa.

• Pyris

Kanske du skulle gå o köpa lactulos.
    Min dotter var också så där. Vi fick till slut lägga av med riktig mat och började med det när hon var 1 år. Det gick lite bättre då, men vi fick många gånger ha uppehåll med maten, för att stackarn inte kunde bajsa. Hon stod o skrek o grät förtvivlat varje gång hon skulle bajsa. Vi fick laktulos utskrivet till henne (man kan köpa det utan recept också) Den hjälpte i och för sig inte på henne, men den ska vara väldigt bra...

//Paula

• Kaninmamma

Tack, ska testa! Blandar du mjölken med burkmaten?
    Päron hjälpte inte honom heller sist han åt det.

• mammagbg

Katrinplommon är bra, päronpuré kan också funka, du bör också komplettera med mycket att dricka, helst vatten, det behöver tarmarna

Lycka till...

• Kaninmamma

Han dricker! Mycket vatten, jag t.o.m. ger honom katrinplommonsaft som jag kokar själv. Det borde rinna igenom tycker man...

• mammagbg

Ok, bra att han dricker
    Ett annat tips kan vara att undvika banan, det kan vara väldigt stoppande.

• Teskedsmamman

Tack för tipsen!! Totte behöver katrinplommonpuré men han tycker det är så äckligt att han klöker av det och ryser nästan så fort han får se burken

• MarcusEmelinJosefinesMamma

Kan juh prova me lite raps olja..de smörjer tarmarna.

• Smillas och Mauritz mamma

Jag fick ett tips av en kollega: två tsk messmör i vällingen sätter bra fart på tarmarna! Jag har inte testat det själv än, men på hennes barn funkade det!

• Rubia

Messmör är kanon!! Vi ger en rågad tesked i vällingen och det funkar bra!! Omogna (oftast grönaktiga) bananer ska man undvika för det är väldigt stoppande, men riktigt, riktigt mogna bananer är lösande (mängden stärkelse påverkar tydligen). Päronpuré tycker jag har funkat bättre för sonen än katrinplommonpuré. Mycket vatten är naturligtvis väldigt viktigt, särskilt nu på sommaren när det blir varmare och de gör av med mer vätska. När det har varit kris så har vi använt Microlax, ett minilavemang... sonen hatar det men man får ut bajset i alla fall...

Svar på tråden När inte äns katrinplommon hjälper?