• Gurkan

Höst- vinterkläder till 18 månaders, hjälp mig!

nu börjar höstkataloger trilla in och med dem också planeringen inför höst och vinter. Jag trodde i mijn enfald att jag hade lite koll men jag är snarare helt bortkollrad. Så snälla ni föräldrar som är lite mer erfarna hjälp mig!
    Vi bor i småland och här brurkar det inte avra så kallt (bara de två senaste vintrarna) utan rätt mycket blask. Lilleman är varmblodig och risken att han svettas är större än att han fryser.
    Vi äger ett par gummistövlar och ett par galonbyxor men sen vet jag inte mer...

Allvädersstövlar och vinterkänga eller bara vinterkänga? Vilka kängor är de bästa för små fötter? 
    Fleecejacka och fleecebyxa är ju skönt att kunna ha med.
    Höstjacka, en skaljacka kanske är något att satsa på? Vad ska man köpa då? De dyrare som pop eller fungerar Fix och kax lika bra?
    Tunna vantar, tjocka vantar, regnvantar
    Tunn mössa och tjockare, det sistnämnda har vi redan.
    Raggsockor
    Och så klart en overall... Även där velar jag. Köpa en begagnad pop eller reima eller liknande eller satsa på en ny kax eller fix?

• Svar på tråden Höst- vinterkläder till 18 månaders, hjälp mig!
  • Gurkan

Knuffar lite och lägger till en fråga om vinterkängor... hur högt skaft "bör" de ha?
    tänkte på att för höga skaft kan vara svåra att få på små fötter men samtidigt vill man inte att det ska läcka in snö och slask... Bör det vara ett skaft som går upp halvvägs på vaden som ett par gummistövlar eller räcker en känga med med lite kortare skaft?

jisses jag blir bara mer och mer snurrig!
    Vinterkängorna är ju inte direkt billiga heller så alla tips och råd är välkomna ;) 

• mellerud

De på den första bilden räcker, det blir bara svårt för barnet att gå om skaften är för höga. Har prövat allt ifrån po.p till fix och kaxs på mina barn plus att jag jobbar på förskola....Tycker att po.ps vinteroverall är lite för varm här i småland. Där emot är deras skaloverall superbra till mindre barn. Kaxs är mycket bra, hade barn på jobbet som badade i vattenpölar och fortfarande var torra (Dessutom kan man nästan alltid få rabatt på Kappahl) . Fix är oxå ok. Jag gillar Lindex fodrade galonkläder oxå.

• anyXX

Vi bor i södra östergötland så jag utgår ifrån att vi har samma väderlek.
     Vi har till våra barn (1,5 och 3,5 år) ungefr den här "planeringen"

höst:
    galonbyxor + jacka (med separat fleeceställ när vädret kräver det)
    gummistövlar  (med raggsocka vid behov)
    goretex el liknande gympaskor
    "vanlig" jacka när det inte regnar, har inga skalkläder el liknande tar hellre ett eget extra lager 
    har köpt regnvantar men de vill ingen använda... 

vinter:
    goretex vinterstövlar (hade superfit till dottern förra året och var helnöjd)
    overall (har en fix och en tretorn till dottern och kommer nog köpa från ellos till sonen) viktigt att de är vattensäkra
    och så mössa + vantar (vattentäta!) naturligtvis

dotterns första förskoleår köpte jag vinter+höstskor på skopunkten men de var värdelösa, så nu har vi lärt oss att satsa lite mer på skor. det är ju rätt slaskigt i södra sverige stora delar av året....   

flicka 2008 & pojke 2010
  • stor grön drake

sonen 20,5 månader får följande i höst

gummistövlar
    fodrade gummistövlar (köpte på rea, visade sig vara tokdåligt köp för de är nerskurna och läcker in vatten vid mycket regn, men funkar säker perfekt vid snöslasket som blir i början av vintern)
    Begagnade Kavat vinterkängor

regnställ (Ellos)
    funtionsoverall (KappAhl) samma som i våras, den är verkligen SUPER-DUPER-BRA!
    tjock overall (ej köpt ännu, men bir reima/didriksson/annat "bra" märke, nytt) fördelen med reima är att behövs det kan man köpa till inneroverall att knäppa i som extra foder.

karbus
    skidluva (sån med hål för ansiktet)
    tunnare mössa
    mössorna kombinerar de efter behov

yllevantar
    galonvantar
    funktionsvantar/handskar
    vinterhandskar

Min son är väldigt varm av sig, så i nuläget planneras inget underställ trotts att vi bor i höjd med stockholm, men ska han sova ute blir det nog att kompletera med en fleece-overall att sova i.

• 4småhjärtan

Hej :)

Jag bor i småland och har 4 barn så lite erfarenhet har jag :)  Jag gillar Polarn o pyrets skaljackor och byxor och till hösten har barnen skalbyxor och skaljacka med fleece tröja och byxa att ha under de kallare dagarna. Till vintern har mina barn oftast haft kavat kängor och i storlek 1,5 år så är de inte så höga utan ung som den första modellen du länkade till :) den är lagom tycker jag. Sen har de overall från polarn o pyret och då har vi ibland fleecekläder under de kallaste dagarna men annars räcker det ju med nån stickad tröja eller en sweetis tröja, Har alltid scarves på hösten och fuskpolo på vintern. Långa vantar som amn kan stoppa in under overallen för att de inte ska glida ut. Tunn mössa på hösten brukar jag ha polarn o pyrets windfleece mössor.

Ang vilket märke du ska köpa? Jag föredrar polarn och jag skulle nog hellre köpa en begagnad overall och andra ytterkläder från POP än en ny Fix overall men det är jag det, alla är olika men mina barn har aldrig varit kalla eller blöta och dessutom så kan man sälja polarn kläderna till ett ganska bra pris senare :)
    Reima är snäppet bättre då de är lite smidigare och lättare men är ju oxå snäppet dyrare tyvärr :(

• Sarah84

Här kör vi på goretex kängor & de har de hela vintern oavsett snö eller blask. ECCO har vi kört på, jättebra skor, vart jätte nöjda.

Va de gäller overall skulle ja hellre köra på beg POP än ny KAX, Kvalitèn är lika bra efter ett barn.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Gurkan

Man kan ju tycka att jag som förskollärare borde ha någon aning om hur barn bör klä sig men jag tror nippriga hönsmamman tar över ibland ;P
    Eller så beror det på att det är andra vintern som ajg inte arbetar och har drabbats av fullständigt minnesförlust :)

har någon prpövat moomin vinterskor?
    hittade ett par på rea, lite lägre skurna än på den första bilden. Gummerat nedtill och skinn upptill. Inte uttagbart foder men de såg gosiga ut men jag har inte hört något om Moomin som märke alls? Och hittar inget när jag googlar heller.

Annars sitter jag har och mentalt antecknar allt ni skrivit ner!

Svar på tråden Höst- vinterkläder till 18 månaders, hjälp mig!