Inlägg från: FruZäll |Visa alla inlägg
  • FruZäll

Hundar som bits

Har en liten fråga ang hundar.

Är det OK att hunden nafsar/biter andra människor??

t.ex någon ska hälsa på hunden när man är ute och går, denne hunden morrar och biter.

är folk hemma och hunden nafsar till då någon ska hälsa.

Som sagt jag kan ingenting om hundar,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-24 22:05
    Efter att fått läsa era inlägg så känns det mycket bättre, fattar mera nu, även pratat med min man och nu är allt bra igen. Tack!

• Svar på tråden Hundar som bits
  • FruZäll
    alifewithoutme skrev 2011-07-24 17:19:51 följande:
    Nej, hundar ska inte morra/skälla när någon hälsar på den ute eller hemma!
    Det är heller inte ok om hunden biter/nafsar andra människor (även om min personliga åsikt är den att blir hunden slagen/misshandlad och hunden ger tillbaka så är det en annan femma)!
    Nej visst är det inte ok, 

men enligt vissa så är det tydligen ok, att hunden säger ifrån att den ej vill bli hälsad på lr något.
  • FruZäll
    Waite skrev 2011-07-24 17:21:31 följande:
    Nej det är inte okej och inte ett normalt hundbeteende
    Nej visst är det inte, tänk om hunden blir så mot barn om dom är för "på"
  • FruZäll
    Waite skrev 2011-07-24 17:25:14 följande:
    Låter som rätt okunniga människor, tyvärr finns det alldels för många sånna och det är djuren som får sota för det. En hund som morrar, bits osv mår inte bra.
    nu menar jag ej att hunden bits jämt, kanske bara vid några väldigt fåtal tillfällen...

men ändå...

• FruZäll
    Äggfis skrev 2011-07-24 17:28:01 följande:
    Morrar hunden mot någon som vill fram och "hälsa" när man är ute och går så låter man helt enkelt inte folk hälsa på hunden. Den visar ju tydligt att den inte är sugen utan vill vara ifred.
    Hundar som nafsar när de hälsar på folk som kommer på besök i hemmet bör man se till orsak. Är det busnafs? Är det en stressad hund? Är det en hund som har ont nånstans eller som visar signaler att den vill vara ifred? Helt omöjligt att svara på om man inte ser situationen eller vet nåt om hunden.
    nej kanske inte.

Men jag tycker det är fel och oroväckande att hunden regarar så,.

Vi hade kalas och min morbror hälsade på hunden och han slicka och visa att det var ok, då böjer sig min morbror fram för att gosa lr något, vet ej , men då nafsar han honom i ansiktet,
    han hade koppel på sig ( min man var ej hemma just då utan svärfar höll i honom), varför han hade koppel på sig inne det vet jag ej.
    Min man hade stängt in honom i sovrummet sålänge då de var mkt folk här.
    men när min man gick så tog svärfar ut hunden och så hände detta då.

det är en dobberman 
  • FruZäll
    Äggfis skrev 2011-07-24 17:35:26 följande:
    Att böja sig ner mot/över en hund kan många hundar uppfatta som hotfullt och kan svara därefter.
    men han har ALDRIG gjort så tidigare.

visst han skäller som en idiot på andra när vi åker bil,

jag klarar ej av honom, har inte försökt ioförsig , är som sagt ingen djur människa,
    har alltid varit livrädd för hundar,
    men min man hade honom innan vi träffades så var bara att ta de,

men vi har 3barn, vem vet om han blivit knäpp och kanske biter barnen.

åh tankarna bara snurrar, kanske jag som är löjlig, min morbror kanske kändes som ett hot då han även var kopplad men 
  • FruZäll
    Waite skrev 2011-07-24 17:41:59 följande:
    Hur gammal är hunden? hur får hunden aktivering - motion, hjärngympa osv. I mina öron låter hunden lite osäker men det är svårt att avgöra som även andra har sagt. Hur reagerar mannen din?
    äh han tycker bara jag är dum i huvudet typ, vägrar prata med mig om det.

5år.

• FruZäll
    MrsKnapa skrev 2011-07-24 18:53:52 följande:
    Fast om din man stängt in hunden pga mycket folk, visar att han vet att hunden inte klarar av de! Att din svärfar passar på att ta ut hunden när din kille gått, och har koppel på hunden visar att din svärfar vet att hunden inte alltid e att lita på, de i mina ögon visar att de är din svärfar som brustit! Hunden nafsade de betyder att den markerade och förmodligen varnade hunden men de va nåt ni inte såg, hade den velat skada, hade den bitit ordentligt..Och att de är därför din kille reagerar som han gör just för att hans pappa "klantat" sig.. Det är svårt att avgöra över internet, men hunden kanske av nån händelse har svårt att lita på främmande!! Hur länge har barnen o hunden bott tillsammans? Har de varit nån invident nån gång dem emellan?? Som de låter tror ja inte du behöver va orolig MEN återigen är de inget som avgöras så här!!!
    i snart 3 år, och det har aldrig varit något, vill hunden vara ifred från barnen ( den lilla är mest på), så lägger han sig på sin plats, och där får inte barnen vara .
  • FruZäll
    DeathByPickles skrev 2011-07-24 20:52:02 följande:
    Det är mycket möjligt att hunden när han( ? ) först blev klappad uppvisade alla möjliga stresssignaler. Kanske kröp ihop, kanske sänkte svans, kanske slickade sig om munnen? strök öron? Vek med blicken?
    Alla hundar morrar inte, däremot är det otroligt få hundar som nafsar eller biter utan att först visa obehag eller aggression.
    Det är hundägarens/hundvaktens (whatever) plikt att kunna läsa signalerna och tala om när djuret nått sin gräns.
    Nej, hunden uppfattar det förmodligen Inte som att den har möjlighet att 'gå undan' när den sitter i koppel och en främmande (kanske berusad? Var det inte festligheter?) människa böjer sig över för att klappa. Många har dessutom en tendens att 'ta tag' om hundens huvud strax bakom käkar/öron för att kärleksfullt rufsa om pälsen.
    Definitivt inte ett behagligt närmande om hunden är det minsta osäker.
    nej ingen sådan festlighet, barnkalas=)
  • FruZäll

Ja men  det vet våra barn att dom ej ska gå fram till hundar dom ej känner, 
    de små är aldrig ute på vift själva så dom stoppar vi om dom är påväg,
    min mans hund har aldrig gjort något mot barnen.

Och han har aldrig gjort sådant här när han är med oss, utan bara med svärfar då.

svärfar har haft hunden då vi båda jobbar på dagarna, finns ingen plats på hunddagis , men vi hoppas på plats i höst. 

Svar på tråden Hundar som bits