• Jille

Fasträntekonto

Någon som provat swedbanks fasträntekonto, man kan tydligen få rätt så rejäl ränta upp till 4.18%, det måste väll vara ett bra sätt att spara pengar speciellt till sina barn?

Vi har fått en dotter för lite mer än 4 månader sen och vi har börjat spara lite, men är fasträntekonto sedan det bästa eller har ni ännu bättre tips?

• Svar på tråden Fasträntekonto
  • vinter

Jag är en flitig användare av swedbanks fasträntekonton. Jag har tre fasträntekonton, ett avslutas varje månad vid lön och så startar ny på 3 månader. Så det är 3 löpande konton så att säga, men de fylls hela tiden på. Hoppas ni förstår hur jag menar. :)
    Och sen har jag en buffert på 20 000kr på vanliga e-sparkontot för oväntade utgifter. Väldigt smidigt måste jag säga!

• gbgumman

Vi satte in våra sparpengar på fast ränta. 5% ränta. Känner mig skitnöjd.

• vanesa
    vanesa skrev 2012-09-13 20:45:40 följande:
    Vilken bank ger den räntan 5%???
    Vilken bank ger den räntan 5%??
  • gbgumman

Ikano gjorde det förut. 5% pengarna låsta i 5 år. Tror det det var tvungen att vara minst 100 000 kr. Satte inte in alla pengar. Ville undvika att behöva betala straffavgifter om man behöver ta ut tidigare.

• AAnnAAaa

SBAB har  2,75% i ränta, fria uttag och inga avgifter

• lilly85

Har 280.000 på fasträntekonto på Swedbank men då är pengarna låsta i 1½ år framöver

• lilly85
    AAnnAAaa skrev 2012-09-14 20:00:17 följande:
    SBAB har  2,75% i ränta, fria uttag och inga avgifter

Det lät intressant!
    Har nåt liknande på SEB men då är minsta insättning 50.000 kr och pengarna blir låsta 3 månadersperioder. 
  • True

har låst pengar på Marginalen 5 år 3.10 prcent är det bra? man kan ju bryta tiden men förlorar då lite ränta eftersom den sänks...

• dfuoih
    True skrev 2013-03-06 20:27:32 följande:
    har låst pengar på Marginalen 5 år 3.10 prcent är det bra? man kan ju bryta tiden men förlorar då lite ränta eftersom den sänks...
    True skrev 2013-03-07 09:50:35 följande:
    3.60 var räntan, inte 3.10 som jag först skrev

Om det var bra eller inte vet du först om 5 år - och det beror såklart på vad du ser som alternativ. Om du enbart jämför med bankränta så låter det väldigt bra dock.

Man kan låna pengar på 5 år till lägre ränta än det vilket säger en del.
  • True
    dfuoih skrev 2013-03-09 21:02:33 följande:

Om det var bra eller inte vet du först om 5 år - och det beror såklart på vad du ser som alternativ. Om du enbart jämför med bankränta så låter det väldigt bra dock.

Man kan låna pengar på 5 år till lägre ränta än det vilket säger en del.

ok vad menar du med det sistnämnda? jag är ej bra å detta område :)
  • dfuoih
    True skrev 2013-03-10 13:26:49 följande:

ok vad menar du med det sistnämnda? jag är ej bra å detta område :)
    Att när man som privatperson kan låna pengar till lägre ränta än vad man får på sitt sparkonto visar att räntan på sparkontot är hög och/eller att låneräntan är låg.
  • kos

vad man ska komma ihåg är att kolla om man får bankgaranti många av bankerna ger en högre ränta men ingen bankgaranti vilket diskvalifiserar dom när jag placerar pengar .när jag började spara på fasträntekonto så var diferansen för liten mellan 1 år -5år så jag starta med 1 år det gav mig även möjlighet att utprova sedan ändrade banken så helt plötsligt blev bästa räntan på 3 mån då placera jag om dom på det och på den vägen har det fortsatt.jag tycker att placera pengar i en bank som inte har bankgaranti känns som att man lika gärna kunde satsat på aktier det blir ett spel med betydligt högre risker om det är värt det är upp till andra att bedömma jag tycker det inte.

Svar på tråden Fasträntekonto