• Lillalillen

Ont från livmodern ??

[Han]

Min sambo har fått ont från livmodern...
    Eller antar att det är från livmodern säger hon..
    Tidigare har hon haft smärta som liknat mensvärk, men nu känns det som något annat!
    Hon är i vecka 8.
    Fler som upplevt det ?
    Vore tacksam för svar!!

• Svar på tråden Ont från livmodern ??
  • Lillalillen

Kollade för vecka 8, och där stod inget om smärtor, men vet att livmodern växer så det knakar och därav hennes värk. Men idag så har det gjort ondare än vanligt, och magen känns hård och stel.. typ..

• summertime

Det är mycket troligt att det är uppsvällda och spännda tarmar som gör ont oxå!
    Lider själv av det ganska mycket sedan typ v.8...

Livmodern kan man ju inte känna utanpå så tidigt som v.8

• grabbmamman linda

Nä, det står inget om den i v.8 men "symtomen" kommer ju inte för alla samtidigt... du får läsa flera veckor fram.

• Lillalillen

Ok.. vi vart kanske lite klokare...
    Hur menar du att en livmoder kan man inte känna utanpå så tidigt som v8 ?
    *fundersam*

• 1malle

Livmodern är inte så pass stor att man kan känna den genom huden i v. 8...
    Det är en av anledningarna till att bm inte mäter måtten av sf förräns runt v. 20 eller lite senare ändå...
    Livmodern känns helt enkelt inte....

• summertime

Den har inte vuxit sig övanför blygdbens-kanten.

• Lillalillen

Ok, men en läkare kan iaf känna den genom att trycka på magen vid det här laget... Och jag känner mig "stel" där livmodern sitter. Har svårt att tänka mig att det är spända tarmar. Sitter inte dom bakom?

• Sara Helena

Jag hade fruktansvärt ont emellanåt, från v. 6 till v. 13-14, p.g.a. att ligamenten sträcktes. Det kändes definitivt inte som mensvärk. Om det inte kommer några blödningar är det nog inget att oroa sig för. Grattis till graviditeten och lycka till!

• 1malle

En läkare känner inte alls livmodern utifrån i v.8
    men däremot om han/hon samtidigt gör en vaginal undersökning o med ena handen känner efter livmodern utifrån så kan han/hon lättare lokalisera den innifrån....
    Det är livmoderns konsistens de känner efter på detta sett...dvs om den är hård eller mjuk...

• Lillalillen

[Han] Jag missuppfattade visst hennes smärta, det var bara typ första veckan som det kändes som mensvärk, sen så övergick smärtan till något annat (förmodligen ligement smärta), men nu känns smärtan mer än innan.
    Vart ni klokare?
    Kanske bäst jag låter henne skriva, då jag inte är speciellt bra på att förmedla

• summertime

Tarmarna ligger framför/ovanför (kanske kan vara individuellt, men på mig är det så iaf).
    Att läkaren kan känna livmodern redan nu låter märkligt med tanke på vad som står i all information. Men även det kan ju vara individuellt, liksom allt annat.
    Eller så kanske det finns fler än 1 där inne i din mage!

• ommseif

man kan ju få nån sorts växtvärk också i livmodern ...
    kanske det är nåt sånt..

• Lillalillen

I en tidigare graviditet så kunde läkaren känna livmodern vid vecka 7. Det var innan han gjorde vul och han trodde då att jag var mycket längre gången än jag var, eftersom den verkade så stor. Sen vet jag inte om det var så att cystan jag hade, som var stor som en knytnäve, som gjorde att den verkade så stor. Ok, försökte titta på en bild över kvinnokroppen i en bok. Men jag blev inte mycket klokare av det (dålig bild).

• 1malle

Det var nog pga cystan läkaren kunde känna din livmoder...
    Har själv haft en systa....stor som en clementin...läkaren kunde känna den men inte om den satt i eller utanför livmodern eftersom han inte kunde känna just livmodern....

• Lillalillen

Ok. nästa fråga då. Är en cysta farlig ?
    Läkaren var inte speciellt infomativ, han sa typ bara: Jaha här har du en cysta som är stor som en knytnäve...
    Och när man hör ordet cysta blir man ju alldeles kall...

• 1malle

En cysta är oftast ofarlig...lite beroende på hur den växer/vart den växer...
    Min var ofarlig...
    Oftast är det vattencystor de menar när man har cystor i livmodern, de är helt ofarliga...

• 1malle

Jag har en son som är 13år...
    Jag hade en cysta som växte inne i livmodern när min son var 3år ungefär...
    Alltså inte i samband med någon graviditet...
    Jag genomgick en vanlig skrapning där de tog bort cystan o skickade den för provtagning..
    Innan svaret på proverna kom var jag hel hispig...
    Och efter detta så fick jag gå på cytologprovtagning 2g/år i 3 år...
    har inte haft några besvär sedan dess...och det är ca 10 år sedan...
    Är nu gravid igen o inte det minsta orolig över cystor...
    Kommer de så gör de, oavsett graviditet eller inte....

Svar på tråden Ont från livmodern ??