• Anonym (undrar)

urinvägsinfektion??

Har haft många urinvägsinfektioner... men många har de bara varit att det har svidit liten el mycket när man kissat men sen gått bort på 3 dar el så och att ja inte kan hålla tätt riktigt å att när ja måste gå så e de NU.. inte sen..
    ... när ja tänker tillbaka så har ja haft de många gånger dom senaste åren..men ja har inte gått till vct.. hade bla när ja va gravid utan att ja hade någon symtom!!! men har nu ca 8 månader efter graviditeten haft de 3ggr, att de svidit ett par dagar sen gått bort sen har de återkommit å gått bort.... sist hade ja de ena vecka så gick de bort men så kom de tillbaka veckan efter... precis som nu

bara undrar om de är vanligt att de återkommer???
    har läst att de kan vara cancer.......eller att de kan vara klamydia... test gjordes ju när ja va gravid.. å de va ju inget..

(är ofta rakad.. kan de ha med saken att göra??? )

tacksam för svar av någon som vet????

• Svar på tråden urinvägsinfektion??
  • Nyfiken gul

att det hela tiden återkommer kan ha att göra med att bakterierna hela tiden finns i kroppen o inte blir "utläkta"

problemet försvinner inte bara för att man inte har några symptom.....

Gå till doktorn o få en odling på urinet och medicin så ska du se att det går över!

• Anonym

Hej Anonym (undrar)
    Hade också problem med urinvägs.infe. flera gånger om månaden,var hos läkaren. och dem gjorde tester på klamydia men det var negativt, så fick jag antibiotieker som hjälpte då, men så läste jag i ett broschyr några tips för dem som lider av det:
    att man ska dricka mycket vatten
    ha inte för trånga jeans
    och kissa efter varje samlag!
    Och tro mig det hjälpte mig, har inte haft besvär på länge.
    LYCKA TILL!!

• Nyfiken gul

fyller på med tips:

Kissa alltid efter sex
    Tvätta dig alltid efter sex
    Undvik att bli kall om rumpan- sitt inte på bänkar ute när det är kallt o ha rejäla trosor o varma byxor.
    Drick mycket vatten

Bakterier älskar sött så vid minsta lilla symptom kan du dricka pressad citron, tranbärsjuice eller en matsked äppelcidervinäger i ett glas vatten.

se till att du är noga med att tömma blåsan ordentligt, stressa inte på toaletten, kissa klart i lugn o ro och se till att du torkar dig ordentligt.

Ha alltid rena händer när du byter mensskydd.Extra viktigt om du har tampong.

Sov inte med rumpan bar om du har kallt i sovrummet. Ha ett par varma trosor eller ett par pjamasbyxor på dig.

• Linisen

Hej

Jag har urinvägsinfektioner väldigt ofta. Detta beror mycket på att jag har sköra slemhinnor och väldigt lätt för att få in bakterier. Jag kan tex inte bada i pool, inte bada bubbelpool och så. Vanligt badkar går fortfarande bra. Måste byta bikini direkt efter jag har badat etc. Äter Selexid, penicillin för att stäjva det. Jag har också blivit ordinerad att äta en tablett efter varje samlag. Det gör jag i och för sig sällan så jag inte vill vänja kroppen för mycket för detta preparat.

Annars är det detta som gäller:

Aldrig kall om rumpan
    Tranbärsjuice - utan socker!
    Vatten i massor
    Vetevärmare för att lindra värk i ryggslut
    När jag känner att det är på gång virar jag alltid en varm filt eller stor halsduk kring höfterna.

Jag har mycket erfarenhet av urinvägsinfektioner så fråga gärna på om så kan vi se om jag kan hjälpa dig.

Linisen

• kentaåmajs

tack för alla svar...=)

*linisen*

jag simmar en gång i veckan.. kan de ha med det att göra!! har simmat dom 3 senaste veckorna å de e efter de som ja har fått problem!! denna gången.

nu börjar de bli bättre... har inte ont annars.. bara när ja kissar å svårt att hålla mig!!

Tranbärsjuice???? på vilket sätt hjälper det??

måste dricka mer ändå... kaffe räknas väl knappt.. =)

• Nyfiken gul

lite simmartips...

gå aldrig omkring i badhuset i en blöt o kall baddräkt. Måste du tillbringa tid utanför bassängen , se till att du tar av dig den blöta baddräkten och tar på en torr eller tar på dig typ joggingbyxor o linne medans du tex fikar...

håll dig till dom varma delarna av bassängen....

• Netski

Tranbärsjuice är surt, plus att jag tror att det innehåller nåt bra ämne. Jag brukar se till att alltid ha tranbärsjuice hemma för att få stopp på infektionen i tid. Har inte haft på länge nu.

• Napsan

Morning på er Här är ännu en uvi tjej. Hatar det som pesten. För ett år sedan hade jag ständiga återkommande urinv.infektioner. Dessutom hade jag också ofta svampinfektioner, inte heller så mysigt. Det jag vill säga är att jag nu är i princip helt fri från problemen tack vare att jag slutade med mina p-piller, som gjorde slemhinnorna sköra och torra. Sen vill jag också understryka vikten av det som tidigare sagts som att kissa och tvätta sig varje gång efter samlag. Detta plus massor massor av vatten och osötad juice som sköljer genom njurarna och späder ut urinet har hjälpt mig.

• Anonym (jag oxå)

Om min man inte tvättar av sin penis före vi har sex så får jag garanterat en urinvägsinfektion! (för vi användrer inte kondom-latexallergi)

Och du skall alltid kissa före och efter sex och det kan vara bra att tvätta av sig före och efter så att inga bakterier lämnar kvar...
    När du torkar där nere torka framåt så att du inte för ner bakterier i urinröret.

Hoppas något av detta hjälper, men så här är det för mig... Hade det jätte ofta tidigare mne nu har jag haft den endast en gång på 3 år...

• Anonym (va?)

Har du ätit nån medicin mot dina urinvägsinfektioner?????

• kirsikka

Hej
    en till som hade många återkommande uvi ett par år sedan, men mina slutade också efter jag slutade äta p-piller.

Ville bara fylla på: när ni haft sex ska du kissa först sedan tvätta dig. Det hjälpte mig mycket.

Tranbärsjuice är bra eftersom det är så surt att bakterierna trivs inte när man "kissar surt".

En verktablett typ Ipren kan också hjälpa eftersom de är "antiinflammatoriska" alltså hjälper kroppen att återhämta sig när man har en infektion.

Jag skulle nog inte raka mig så mycket där nere om jag var du... håret är ju där för att skydda de ömtåliga ställen....

Svar på tråden urinvägsinfektion??