• Jakkolina

Du som tycket att alla har samma värde

Lite inspirerad av en annan tråd så kommer jag ihåg ett test vi gjorde när jag läste psykologt.

En bår ute på havet håller på att sjunka,det är långt till land och ingen kommer att kunna ta sig i land.
    Det finns en livbåt som rymmer fyra personer och nu får du välja vilka tre som ska med i livbåten

1) En dement 78 årig kvinna
    2) En hjärnkirurg
    3) En missbrukare
    4)Ett barn i 5 årsåldern
    5)En man med down syndrom
    6)En framgångrik forskare
    7)En illegal flykting
    8)En kvinna som är döende i cancer
    9)En dömd pedofil
    10)En 98 årig kvinna

Det är du och tre till som kan åka,alla andra kommer att dö!

Motivera gärna ditt svar!

• Svar på tråden Du som tycket att alla har samma värde
  • Scream2

Hur gamla och psykiskt stabila är hjärnkirurgen och den framgångsrika forskaren?
    Vad missbrukar missbrukaren?
    Hur gamal och psyksikt stabil är den illegala flyktigen?
    Hur gammal är mannen med downs syndrom?   

• The Foxy

2,4,7
    Hjärnkirurgen har en medicinsk grund som kan komma att behövas, 5-åringen är vår framtid och flyktingen för att... nån måste ju med...

• Scream2
    The Foxy skrev 2011-07-26 00:11:42 följande:
    2,4,7
    Hjärnkirurgen har en medicinsk grund som kan komma att behövas, 5-åringen är vår framtid och flyktingen för att... nån måste ju med...

Men hjärnkirurgen kan ju lika gärna vara 88 år och dement...
  • crazy mom

Är jäkligt trött, men är det inte att bland äpplen och päron att göra denna "undersökning". Jag kan tycka att alla människor är lika mycket värda, MEN att jag kan ha olika användning för personer i olika situationer. Det handlar alltså om två olika saker för mig.

• Jakkolina
    Scream2 skrev 2011-07-26 00:13:41 följande:
    Men hjärnkirurgen kan ju lika gärna vara 88 år och dement...
    Nej,han jobbar som hjärnkirurg i dagsläget
  • The Foxy

Jag utgår från att de som inte har en sjukdom eller handikapp presenterade är fullt friska och vitala. 
    I den situationen skulle jag med säkerhet ta barnet för att det är ett barn, lägaren för att jag är praktiskt lagd och sen en yngre person som fortfarande har ett helt liv framför sig. Sen är det upp till de jag erbjuder platsen att tacka ja eller nej. 

• Lenora

För lite information, om jag säger hjärnkirurgen säger du att han har en vecka kvar att leva, säger jag barnet säger du att det växer upp till att bli århundradets seriemördare. Och att pedofilen blivit botad och nu konverterar 10 andra pedofiler i månaden förstås.

Men om jag nu ska spela med blir det barnet som jag räddar och sedan de jag känner och tycker om. Känner jag ingen är det först till kvarn. 

• gullican

Du har nog missat en del fakta. Jag kan inte att svara på när jag inte vet kön och ålder på alla.

Jag har gjort ett liknande test men där var fler att välja på och aningen mer detaljer om personerna. Dessutom skulle de överlevande vara de enda människorna kvar vilket också spelar in. Ska dessa personerna tillbaka till land där alla människor är kvar som innan så blir ju också svaret ett annat - i alla fall för mig.

Så 2,3,6,7 och 9 skulle jag vilja få kön och ålder på. Kön på barnet också   

fast det är klart, är det bara en fråga om att rädda 3 av dem tillbaka till den oförändrade civilisationen så kan jag enkelt säga att det blir barnet, forskaren och hjärnkirurgen 

• K g

Jag skulle aldrig kunna välja. Tänk att behöva se de man inte väljer i ögonen och veta att deras blickar skulle stanna med en för alltid. Vem vet om den man väljer får en hjärnblödning och avlider dagen efter liksom? Rent spontant känner jag ju att jag vill rädda barnet, men samtidigt kanske alla känns lika maktlösa som ett barn när de ska dö. Detta är inget val jag skulle kunna klara av att göra faktiskt och jag kan inte sätta mig in i situationen heller. Jag kanske skulle reagera på instinkt just då och bara slita med mig några.

Svar på tråden Du som tycket att alla har samma värde