• scrapparlotta

Halsböld?

Jag har jätteont i min hals, har haft det i säkert 2 veckor snart....och jag tror inte det är halsfluss. Har läst lite här på nätet och ser att det finns nåt som heter halsböld. Är det nån här som haft det? Läste att dom då kan skära upp bölden och tömma den på var. Om det nu är halsböld jag har, skär dom upp den på en gång då eller får man nån remiss och får vänta några dagar/veckor? Vi ska på semester här om några dagar och vill absolut inte att jag ska göra detta då så vi inte kan åka, tror inte barnen blir så glada då....ja inte jag och sambon heller. Så hur funkar det? Gör det jätteont att ta hål på den? Känner att man måste väl klökas/spy om dom grejar nere i halsen....usch, hatar sånt här.

• Svar på tråden Halsböld?
  • scrapparlotta
    Scream2 skrev 2011-07-26 00:23:45 följande:
    Kan du äta och dricka?

Ja jag äter ju och dricker, men det är svårt....gör ju skitont.
  • Scream2

Vad ser du om du tittar ner i halsen då?

• scrapparlotta

Det är jätterött och svullet. Och då speciellt på ena sidan, den vänstra. Tycker det gör lite småont i vänster öra ibland åxå..Inte så det gör jätteont i örat, men en liten känsla är det där. Det går lite upp och ner åxå, ibland gör det grymt ont och så är det för det mesta. Men ibland vissa stunder tycker jag att det känns bättre.

• Scream2

Tycker inte det låter som en halsböld, inte som de halsbölder jag träffat på ivarjefall. Där har pat inte kunnat gapa, och inte kunnat äta och dricka, haft feber och varit riktigt risiga.
    Läste jag inte i en annan tråd också att du hade varit förkyld i fyra veckor?
    Har du feber?

Vanliga virus kan sätta sig i halsen och vara jättejobbiga och långdragna.

Men det enda som ger svar är ju en oculär besiktning hos en läkare kombinerat med kanske halsprov och crp. Du får väl ringa din VC imorgon och höra efter. Mkt klokare lär du inte bli här.        

• K g

Jag hade det när jag gick i högstadiet och det var fruktansvärt verkligen. Hade skyhög feber och hade så ont att jag knappt kunde andas i typ två veckor. Kommer iåg att jag låg på mitt rum mitt i natten och trodde jag skulle dö, men kunde inte ropa. Fick penicillin som hjälpte sedan, tack och lov, var livrädd för att behöva skära upp den. Jag verkar ha fått ärr på ena halsmandeln efter detta då den ena alltid är stor. Har dock ingen aning om ifall man alltid får feber eller så. Gå till VC och kolla. De kommer troligtvis ge dig penicillin till att börja med om det är halsböld du har. Lycka till och krya på dig!

• scrapparlotta

Japp jag skev en annan tråd innan åxå..jo det började med en förkylning för ca 4 veckor sen. Jag har ingen feber nu och förutom att det gör så ont i halsen så är jag inte så sjuk. Fast jag kan inte motionera, har försökt med prommenader men det börjar genast göra mer ont då.....och det är tråkigt. Jag tänkte att jag skulle ringa vc imorgon men jag tänkte bara höra här om det är någon som har erfarenhet av just detta. För halsfluss tror jag inte heller på.

Jag får jätteofta, nästan alltid, mer ont i halsen än andra vid förkylingar. Och det är så jobbigt....är det halsmandlarna som inte är som dom ska? Förr opererade man ju bort halsmandlar på löpande band tyckte jag, men det är inget som görs idag va?

Så om man har ett vanligt virus i halsen och drabbas av detta ofta.....det är bara att gilla läget då eller?

Tusen tack för dina svar i alla fall, förstår ju åxå att man inte kan bli helt hjälpt här.....men ändå kolla läget och se vad andra säger.       

• HannaS83

Jag hade halsböld i tonåren och det var hemskt, kunde inte gapa mer än 1-2 cm så äta kunde man ju inte. Jag förfor det som att jag från början hade halsfluss som blev halsböld för att jag inte fick Antibiotica direkt då infektionen inte syntes på vanlig swab- test. Jag tror man kunde se det på ett blodprov sen, så du kan ju be om det om du mistänker halsfluss. Vårdcentalen gav mig remiss till sjukhuset iallafall så tror inte att dom ör nåt på vc.

• Ziindlaa

Tror inte heller de är halsböld, har haft det och som andra redan skriver så blir man oftast jätte dålig med feber. Mig skulle de skära direkt i halsen sen skulle jag få återkomma och upprepa proceduren i tre dagar. Jag vägrade så då tog de halsmandlarna i stället och efter det har jag aldrig haft problem med halsen.

• scrapparlotta

Ok, tack för era svar. Nä, det låter som jag kan stryka halsböld då....tack och lov för det. När jag läste om det nu ikväll på datorn blev jag livrädd då man skär upp den....Men ja, det är väl nån jäkla virus som tar tid på sig.....Det är så jäkla irriterande bara att gå och ha ont hela hela tiden.....det tar på humöret. Men jaja, det blir väl att fortsätta knapra alvedon och hoppas att det går över snart.

• Scream2
    scrapparlotta skrev 2011-07-26 00:57:11 följande:
    Ok, tack för era svar. Nä, det låter som jag kan stryka halsböld då....tack och lov för det. När jag läste om det nu ikväll på datorn blev jag livrädd då man skär upp den....Men ja, det är väl nån jäkla virus som tar tid på sig.....Det är så jäkla irriterande bara att gå och ha ont hela hela tiden.....det tar på humöret. Men jaja, det blir väl att fortsätta knapra alvedon och hoppas att det går över snart.

Eller så byter du till Ipren och slår en pling till VC imorgon för mer konkreta råd!
  • scrapparlotta
    Scream2 skrev 2011-07-26 00:58:48 följande:

Eller så byter du till Ipren och slår en pling till VC imorgon för mer konkreta råd!

Ok, ipren är bättre? Hmmm, får ner och rota i medicinskåpet...och ja, vc ska jag ringa imorgon. Tack!!
  • Scream2
    scrapparlotta skrev 2011-07-26 01:01:35 följande:

Ok, ipren är bättre? Hmmm, får ner och rota i medicinskåpet...och ja, vc ska jag ringa imorgon. Tack!!

Mot den typen av smärta tycker jag det är mkt bättre. Men smaken kan vara som baken. Är det riktigt jobbigt kan man ju kombinera och ta båda med jämna mellanrum.
  • himlafin

Jag hade en halsböld för ca 3 år sen. Orsakades av halsflussviruset. Jag trodde att det bara va vanlig halsfluss eftersom alla andra i min omgivning fick just halsfluss.

Hade jättehög feber, jobbigt att andas, helt slut i hela kroppen + att jag lät som en kalkon när jag pratade. Åkte in till jourcentralen när man såg bulan utanpå halsen.

Där sa läkaren att jag hade en halsböld och jag trodde att han va heeeelt ute och cyklade. för jag va bombsäker på att det va halsfluss. iaf . jag slussades vidare till öron- näsa- och halsavdelningen och där fick jag först nån äcklig jävla bedövningsspray i munnen som smakade kräk. Sen tog dom en stor jävla spruta och sög ut lite av varet i bölden. Gjorde ont så in i helvete !

Fick åka tillbaka dagen efter för att tömma den igen, Då fick jag en bedövningsspruta i halsen, sen så skar dom upp den och det bara vällde ut var. Och jag spydde. som en kalv ! Fy helvete va äckligt det va !
    Sen tillbaka dagen efter för att dra upp såret för att tömma bölden en sista gång. Sen fick jag antibiotika som jag skulle gå på i 2 veckor sen va det över.

Det va nog en av de värsta sakerna jag varit med om. Det är inte särskilt lätt att undvika att få panik när dom ska köra ner en 10 cm nål raaaakt ner i halsen. Nä fy fan säger jag bara ! Aldrig mer !

• Cornellia
    scrapparlotta skrev 2011-07-26 00:40:59 följande:
    Japp jag skev en annan tråd innan åxå..jo det började med en förkylning för ca 4 veckor sen. Jag har ingen feber nu och förutom att det gör så ont i halsen så är jag inte så sjuk. Fast jag kan inte motionera, har försökt med prommenader men det börjar genast göra mer ont då.....och det är tråkigt. Jag tänkte att jag skulle ringa vc imorgon men jag tänkte bara höra här om det är någon som har erfarenhet av just detta. För halsfluss tror jag inte heller på.

Jag får jätteofta, nästan alltid, mer ont i halsen än andra vid förkylingar. Och det är så jobbigt....är det halsmandlarna som inte är som dom ska? Förr opererade man ju bort halsmandlar på löpande band tyckte jag, men det är inget som görs idag va?

Så om man har ett vanligt virus i halsen och drabbas av detta ofta.....det är bara att gilla läget då eller?     

Jag hade problem med återkommande problem med halsen, vid minsta lilla förkylning så fick jag halsont med svullna halsmandlar som inte gick över. Kändes ibland som om jag ständigt hade halsont.

Det var inga större problem för mig att få halsmandlarna bortopererade, och sedan dess har jag knappt varit sjuk.
    BF 1/9 2011
Svar på tråden Halsböld?