• Violmamman

Vilka förhållningsorder gav ni spaltföräldrar (LKG) till dagispersonalen?

Mitt barn är 1,5 år och börjar om några veckor på dagis för första gången. Barnet har dubbelsidig spalt och har hittils genomgått ett par operationer. Det är dock en ganska stor spalt på ena sidan i gommen i vilken det fastnar mat.

Jag har lite funderingar på vilka förhållningsorder man ska ge dagispersonalen.

Ska de rengöra spalten och i så fall med vad? 
    Ska barnet ha någon särskild mat? Jag tänker på inget bröd till lunchen, finfördelad och/eller enbart mjuk mat osv?
    Att bara ordinarie personer och inga praktikanter ex ansvarar för barnet?

Det jag oroar mig för är när det fastnar mat i gomspalten, det lossnar ju efter ett tag och jag är lite orolig att barnet ska sätta det i halsen. Framförallt oroar jag mig för lunchen eftersom de direkt efter sover middag. Tänk om barnet sätter matresterna i halsen och kvävs? Det är ju inte så populärt hos barnet när man försöker få loss matresterna från spalten.

Vilka erfarenheter har ni av spaltbarn på dagis? Har det fungerat bra? Har ni några tips?

• Svar på tråden Vilka förhållningsorder gav ni spaltföräldrar (LKG) till dagispersonalen?
Svar på tråden Vilka förhållningsorder gav ni spaltföräldrar (LKG) till dagispersonalen?