• Anonym

Dålig arbetsmoral?

Hallå, lägger denna anonymt eftersom jag inte vet om kollegorna snurrar runt här.

Säg att ni arbetar på ett jobb där extrapersonal inte finns, det är ni som jobbar regelbundet som finns till hands att ringa om någon blir sjuk eller hamnar i en krissituation är de enda som kan hoppa in vid sjukdom eller kris.

Hur skulle ni tänka och reagera om ni har en kollega som vid två tillfällen (på kort tid) inte kunnat hjälpa dig vid riktiga krissituationer för att kollegan ska roa sig med saker som skulle gått att ställa in utan problem? Roa sig med saker som inte alls involverar en betald och bokad konsert utan bara kanske en middag med någon vän eller liknande. alltså inget där kollegan förlorar pengar eller liknande.

Jag menar nu riktiga krissituationer, sjukdom hos dig där du absolut inte kan jobba. Ingen liten förkylning med lite feber som går att ta en alvedon för.

Skulle du anse att arbetsmoralen var dålig eller vad skulle du innerst inne tänka om en sån kollega?

Tilläggas bör att du har hjälpt denna person vid 1 tillfälle. Arbetstiden ihop rör sig om några månader, inte flera år. Utan det är en väldigt ny arbetsplats + kollega.

Jag vill inte ha några påhopp om att kollegan skulle få göra vad personen vill på sin fritid för det är självklart, men detta jobb kräver att man ställer upp och detta är en extremsituation med extremt lite personal temporärt, så uppoffringar ingår i jobbet just nu vilket vi är medvetna om.

• Svar på tråden Dålig arbetsmoral?
  • Anonym

Jag skulle tänka att chefen bör skaffa lite timvikarier. Jag tycker inte det är dålig arbetsmoral att inte vilja jobba på sina planerade, lediga dagar , snarare jobbigt att aldrig kunna veta om man måste ställa in sina planer då och jobba istället.
    Så det är ju chefen som gör fel. Den som är hemma och sjuk behöver ju inte ha en åsikt, för har man ringt sig sjuk och inte kan jobba är det ju inte den sjukes problem om arbetskollegan inte heller kan.

• Anonym
    The Foxy skrev 2011-07-26 01:13:25 följande:
    Skulle kanske inte kalla det dålig arbetsmoral men om nni alla gått med på att arbeta under dessa premissser så skulle jag kalla det en dålig arbetskollega. Å andra sidan kanske personen i fråga hade en annan anledning som denne inte ville gå ut med. 
    Ja, fast jag har kommit på min kollega med att det inte alls var något viktigt som skulle göras genom internet och kollegans blogg. så jag vet att personen i fråga ljög mig rätt upp i ansiktet....

men du har rätt, riktigt dålig arbetskollega.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-26 01:15:59 följande:
    Jag skulle tänka att chefen bör skaffa lite timvikarier. Jag tycker inte det är dålig arbetsmoral att inte vilja jobba på sina planerade, lediga dagar , snarare jobbigt att aldrig kunna veta om man måste ställa in sina planer då och jobba istället.
    Så det är ju chefen som gör fel. Den som är hemma och sjuk behöver ju inte ha en åsikt, för har man ringt sig sjuk och inte kan jobba är det ju inte den sjukes problem om arbetskollegan inte heller kan.
    självklart är det inte kollegans fel och det skriver jag klar och tydligt i TS. Men vi har fått restriktioner om att vi ska ställa upp när det gäller för att det är så krisigt. så denna kollega vet mycket väl om hur krisigt det är och att vi ska ställa upp. Det är mer som att kollegan inte vet vad en krissituation är eller har brist på empati.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-26 01:16:22 följande:
    men du har rätt, riktigt dålig arbetskollega.
    Nej håller inte med, riktigt dålig chef.
  • Anonym
    Lilla My21 skrev 2011-07-26 01:17:36 följande:
    Låter som en märklig arbetsplats där man är närmast tvungen att gå in på sin lediga tid. Är det något ni i gruppen varit överens om?

Jag hade respekterat att personen inte kunde/ville utan att lägga värderingar i det.

Har också haft perioder på jobbet där inga timvikarier funnits att tillgå och flertal ordinarie sagt upp sig utan att det funnits ersättare, och visst har jag gått in ibland när det fattats folk men inte haft dåligt samvete om jag haft något annat inbokad jag hellre velat göra. Jag lever inte för mitt jobb och har rätt att vara ledig på min lediga tid, de gånger jag ställt upp och gått in har jag även krävt kvalificerad övertid.
    Som fd utbränd vet jag också hur enormt viktigt det är att få ha sin fritid ifred.
    Ja det är som sagt temporärt och lite krisläge just nu på jobbet.

Vad hade du gjort om det var en riktigt krissituation för dig och ingen kollega kunde hjälpa dig? Som jag skrev är det ingen idé att ta alvedon eller liknande utan du kan verkligen inte jobba. Hade du struntat i att gå dit?

Jag håller med dig om att man behöver ha sin fritid och att det är jobbigt att inte kunna veta om man verkligen kan planera något på sina lediga dagar. Men detta är som sagt vi informerade om och har fått acceptera detta utan att ha något att säga till om direkt. Vi är två styckna som ska sköta allting, blir en sjuk så har vi 2 extra som kanske, kanske, kankse kan komma in. Men som hitills inte har kunnat göra det så jag har redan vart tvungen att jobba även fast jag vart sjuk. Det var även då denna kollega inte kunde ställa upp och hjälpa mig. samt att de hänt en gång till.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-26 01:18:26 följande:
    självklart är det inte kollegans fel och det skriver jag klar och tydligt i TS. Men vi har fått restriktioner om att vi ska ställa upp när det gäller för att det är så krisigt. så denna kollega vet mycket väl om hur krisigt det är och att vi ska ställa upp. Det är mer som att kollegan inte vet vad en krissituation är eller har brist på empati.
    Ja, men varför bryr du dig? Om du ringer dig sjuk så är det väl chefen som får ta upp det med kollegan och inte du? Du kan/ska ju efter sjukanmälningen bara bädda ner dig i sängen igen och skita i vad som händer på jobbet. När blev det ditt problem att kollegan inte ställer upp? Du åker väl inte och jobbar i alla fall?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-26 01:22:42 följande:
    Ja, men varför bryr du dig? Om du ringer dig sjuk så är det väl chefen som får ta upp det med kollegan och inte du? Du kan/ska ju efter sjukanmälningen bara bädda ner dig i sängen igen och skita i vad som händer på jobbet. När blev det ditt problem att kollegan inte ställer upp? Du åker väl inte och jobbar i alla fall?
    Våran chef är på semester och det är därför det är viktigt att vi ställer upp för varandra...du är alltså två som kan jobba och 2 extra som kanske kan. så vi är lite lämnade i sticket. chefen kan inget göra direkt.
  • Anonym
    MickeN1973 skrev 2011-07-26 01:24:53 följande:
    Du ska skita i vad din kollega gör på sin fritid. och varför skulle denna förklara sig för dig?
    Arbetsgivaren kan beordra övertid enligt gällande regler. 
    Fast det funkar lite så att den som har minst viktiga grejer för sig bör ställa upp. det är som sagt så att chefen är på semester och vi är lämnade att ställa upp för varandra.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-26 01:22:42 följande:
    Klart jag åkte och jobbade ändå, båda gångerna.
Svar på tråden Dålig arbetsmoral?