Inlägg från: Litet My |Visa alla inlägg
  • Litet My

Dålig arbetsmoral?

Låter som en märklig arbetsplats där man är närmast tvungen att gå in på sin lediga tid. Är det något ni i gruppen varit överens om?

Jag hade respekterat att personen inte kunde/ville utan att lägga värderingar i det.

Har också haft perioder på jobbet där inga timvikarier funnits att tillgå och flertal ordinarie sagt upp sig utan att det funnits ersättare, och visst har jag gått in ibland när det fattats folk men inte haft dåligt samvete om jag haft något annat inbokad jag hellre velat göra. Jag lever inte för mitt jobb och har rätt att vara ledig på min lediga tid, de gånger jag ställt upp och gått in har jag även krävt kvalificerad övertid.
    Som fd utbränd vet jag också hur enormt viktigt det är att få ha sin fritid ifred.

• Litet My
    Anonym skrev 2011-07-26 01:22:24 följande:
    Ja det är som sagt temporärt och lite krisläge just nu på jobbet.

Vad hade du gjort om det var en riktigt krissituation för dig och ingen kollega kunde hjälpa dig? Som jag skrev är det ingen idé att ta alvedon eller liknande utan du kan verkligen inte jobba. Hade du struntat i att gå dit?

Jag håller med dig om att man behöver ha sin fritid och att det är jobbigt att inte kunna veta om man verkligen kan planera något på sina lediga dagar. Men detta är som sagt vi informerade om och har fått acceptera detta utan att ha något att säga till om direkt. Vi är två styckna som ska sköta allting, blir en sjuk så har vi 2 extra som kanske, kanske, kankse kan komma in. Men som hitills inte har kunnat göra det så jag har redan vart tvungen att jobba även fast jag vart sjuk. Det var även då denna kollega inte kunde ställa upp och hjälpa mig. samt att de hänt en gång till.
    Jag hade kanske blivit sur och stressad för stunden.

Dock med facit i hand från vår arbetsplats så slet det på sikt ut personalen alldeles för mycket, det som till sist gjordes var att vi jobbade en man kort och vi gjorde tillbud HELA tiden för att signalera uppåt att det inte var okej, vi kopplade även in facket och till sist fick vi som vi ville alt att chefen fick masa sig upp och själv beordra in folk, just för att stämningen i gruppen inte alls blev bra.

Men som sagt hos oss gick det långt och det kanske är med just den erfarenheten jag låter väldigt skeptisk.
  • Litet My
    Anonym skrev 2011-07-26 01:22:42 följande:
    Ja, men varför bryr du dig? Om du ringer dig sjuk så är det väl chefen som får ta upp det med kollegan och inte du? Du kan/ska ju efter sjukanmälningen bara bädda ner dig i sängen igen och skita i vad som händer på jobbet. När blev det ditt problem att kollegan inte ställer upp? Du åker väl inte och jobbar i alla fall?
    Jag tänker också så, är man sjuk så är man...då skall man inte behöva oroa sig eller ha dåligt samvete alt att det blir dålig stämning i gruppen för det. Det skall chefen lösa.
  • Litet My
    Anonym skrev 2011-07-26 01:33:47 följande:
    Fast det funkar lite så att den som har minst viktiga grejer för sig bör ställa upp. det är som sagt så att chefen är på semester och vi är lämnade att ställa upp för varandra.
    Låter som perfekt grogrund att från början skapa konflikter i arbetsgruppen, för vem kan avgöra vad som är viktigast för någon annan?

Tycker ni skall lyfta fram det bestämt nästa gång ni har möte med chefen, dels att det måste finnas någon ersättare alt att hon/han har en nödtelefon på semestern samt att det måste finnas timvikarier att ringa in. Ni som personal skall inte behöva stå med hela ansvaret själva, det skapar bara dålig stämning
  • Litet My
    Anonym skrev 2011-07-26 01:35:15 följande:
    Vad jobbigt att det ska behöva gå så långt innan folk reagerar, väldigt tråkigt för er.
    Japp, det fanns ju en anledning till att 9 personer lämnat arbetsplatsen på ca 2 år (ur en grupp med 15 pers)

Visst låter det väldigt drastiskt att göra tillbud och kontakta facket, men hade jag vetat det jag vet idag så hade jag rekommenderat att det gjorts långt långt tidigare och att gruppen gemensamt stått på sig i det redan från början, för man vill ju gärna vara snäll och ställa upp, men till sist går det inte.
  • Litet My
    Anonym skrev 2011-07-26 01:38:33 följande:
    Det finns en nödtelefon som vi använt men det har inte gått att ordna.

Nej det är inte så att vi kan kräva att någon ska komma in, men moraliskt sett så vet ju den som kan ställa in att den kan göra det och då hjälper man till. Det är lite oskrivet om man säger så.

Men det är klart att ett sånt tankesätt startar lögner, för vem vill vara den som har sämst anledning att inte ställa upp för sina kollegor?
    Visst blir det så, och det är det som blir så enromt fel, speciellt som du skriver att arbetsplatsen är ny och jag gissar att även ni som jobbar där är en ny grupp där man egentligen borde jobba stenhårt på sammahållningen med tydlighet istället för att det redan så tidigt blir oskrivna "regler" och misstro till varandra.
  • Litet My
    Anonym skrev 2011-07-26 01:41:57 följande:
    Ja, men jag har gjort misstaget att stå upp på ett liknande företag innan men bara 1 annan kollega vågade hänga på men ledningen tystade snabbt denna genom att inte tillåta personen i fråga att vara med på ett slutet möte de hade med mig. Mötet var för övrigt bara till för att "skrämma" mig....
    Känner igen det där, ofta är hela gruppen enig men när det väl kommer till kritan så står man där ensam och ledningen hittar en anledning till att göra 1 person ensam till syndabock...been there, done that...

Det är också därför jag tycker det är så tråkigt att det redan nu börjar bli slitningar i gruppen hos er.
  • Litet My
    Anonym skrev 2011-07-26 01:49:12 följande:
    Ja visst är det tråkigt. Men jag hade nästan glömt hur det var på förra platsen som var väldigt lik förens nu, då kommer jag ihåg och känner bara att jag inte orkar med fler år med liknande system. där förbättrades det aldrig utan det var samma, kunde man inte ställa upp så satte man någon i skiten och det är ju ens kollegor som man värnar om och inte vill sätta i skiten. Men det blir ju så om man säger nej till att ställa upp samt att man känner sig skyldig om man är sjuk eller behöver hjälp för man vet att kollegorna hatar en då för att man ger de dåligt samvete för att de inte kan ställa upp och då får man själv dåligt samvete....en ond cirkel.
    Ja, det blir en väldigt ond cirkel och den blir inte bättre utan kommer att fortsätta snurra.

Låter oavsett som det är väldigt dags för er chef att ta sitt ansvar, både med sin nödtelefon, fixa ersättare och fixa vikarier...
  • Litet My

Innan jag lägger mig, du kan prata med facket endå utan att vara medlem, iaf funkade det för oss.

• Litet My
    Anonym skrev 2011-07-26 01:54:25 följande:
    ja, mitt förra ställe hade som anledning att de kostar att ha timvikarier för de måste ha kontrakt på visst antal timmar i veckan som de måste få jobba och de har inte företaget råd med och sen var de snabba med att trycka in att då kommer ju jag få färre timmar i veckan och de vill jag väl inte?.....

de som stör mig är att våran psykiska hälsa står på spel men de viftar de bara bort för de kan avsluta våra kontrakt när vi säger ifrån och anställa andra, naiva människor som inte lärt sig hur systemet är.
    Japp, allt handlar om pengar tyvärr, ett riktigt fult spel med mycket maktmissbruk om det vill sig illa.
Svar på tråden Dålig arbetsmoral?