• Sannaslim

Repat kompis bil PANIK!

Min kompis har akt pa semester och lamnat sin ny inkopta svarta Golf V i min vard, for han ville inte lata den sta pa parkering i 2 veckor med risk for skador eller nat. (jattebra tankt)

Men sa igar sa korde jag hem i bilen och for att komma in till min parkering sa maste man kora in jattetrangt mellan 2 hyreshus, parkering ar som en slags bakgard och da hande det som INTE far handa jag repade bilen ratt sa ordentligt, bade bakdorren och den grejen som sitter bakom dorren katastrof!!!

Finns det nat satt att fixa det eller ar det bara att lamna in bilen pa lackering? Och om den maste lackas om har nagon nan tidsuppfattning eller prisuppfattning om det?

Jag funderar pa att aka runt till olika firmor o kolla priser och sen kanske lata min van bestamma nar han kommer hem vem han vill ska gora jobbet eller om han vill ha pengarna direkt, eller ska jag bara forsoka fa det fixat sa fort som mojligt och sen bara saga tadaa titta vilken frasch dorr du har?

• Svar på tråden Repat kompis bil PANIK!
  • bastardized

Börja med att åka till en rekondfirma typ Ditec som kan kolla på skadan, det är förvånansvärt mycket som går att polera bort,funkar det inte så kan de säkert tipsa om en lackfirma som kan ta jobbet.

• puss

lacka en dörr kostar ca 6000 kr bara upplysningsvis.
    kolla tips ovan först.

I am a fast maschine I keep my motor clean
  • Amazina

Har du någon drulleförsäkring? Borde inte sånt ingå??

• Sannaslim

Tack for tipsen, ska ringa mitt forsakringsbolag och se om de kan gora nat, men det kanns ratt tveksamt har bara hemforsakring och vet inte riktigt vad som ingar i den, men ska definitivt kolla upp det.

Fy 17, 6000 for att lacka om en dorr!!! Har skulle jag ju behova lacka om minst 2 delar, fast dorrren kanske gar o polera bort men det som ar over hjulet dar det sticker ut lite ar helt forstort!

Jag mar sa jakla daligt alltsa, ska aldrig lana nar mer i hela mitt liv! Det varsta e ju att de inte ens va jag som ville utan kompisen som insiterade och sa att den stra mycket sakrare hos mig, ja veeerkligen mycket sakrare.

Och han visste om att det e skit trangt for han skrapa bakspegeln nar han va och halsa pa en gang, alltsa jag funtar lite pa om det inte e risker man far ta om man lanar ut grejer. Visst om jag kan ska jag fixa det men kostar det typ 10000 sa ar det helt omojligt Rynkar på näsan for mig o projsa

• Mitsuko

tveksamt om det går på hemförsäkring när det inte är din bil ...

• an0nym0u5

Din kompis måste väl ändå ha en försäkring på en sprillans ny bil? Vänta tills han kommer hem, beroende på vilken försäkring/självrisk han har så kanske det blir lite billigare än 6000 iallafall. Ofta ingår en 3 årig vagnskada när man köper ny bil.

Självrisken på vagnskada brukar ligga på mellan 3000-6000 beroende på vad din vän valde när han försäkrade bilen. För han borde ju rimligtvis ha helförsäkring på bilen, och där ingår skydd för just sådana här skador.

Är han lite juste kanske ni kan dela på självrisken? 

• Tonårsmamman1
    Sannaslim skrev 2011-07-26 10:13:29 följande:
    Tack for tipsen, ska ringa mitt forsakringsbolag och se om de kan gora nat, men det kanns ratt tveksamt har bara hemforsakring och vet inte riktigt vad som ingar i den, men ska definitivt kolla upp det.

Fy 17, 6000 for att lacka om en dorr!!! Har skulle jag ju behova lacka om minst 2 delar, fast dorrren kanske gar o polera bort men det som ar over hjulet dar det sticker ut lite ar helt forstort!

Jag mar sa jakla daligt alltsa, ska aldrig lana nar mer i hela mitt liv! Det varsta e ju att de inte ens va jag som ville utan kompisen som insiterade och sa att den stra mycket sakrare hos mig, ja veeerkligen mycket sakrare.

Och han visste om att det e skit trangt for han skrapa bakspegeln nar han va och halsa pa en gang, alltsa jag funtar lite pa om det inte e risker man far ta om man lanar ut grejer. Visst om jag kan ska jag fixa det men kostar det typ 10000 sa ar det helt omojligt Rynkar på näsan for mig o projsa
    Låter som du skyller ifrån dig. Hur kan det vara hans fel att du repar hans bil? Om du är så osäker får du ju säga det till honom, eller låta bli att använda bilen.
  • helene306
    Sannaslim skrev 2011-07-26 10:13:29 följande:

Visst är det skitpissigt när såna här saker händer men det är ändå bara en bil. Repskador går att fixa även om det svider surt i plånboken. Genom hans bilförsökring kan du betala självrisken för att få detta fixat. Det blir lite pappersarbete med försäkringsbolag. Då rör det sig om mindre pengar. Berätta för din vän, gör inget själv. Vi har lackat om ena bilen efter skador och bilen har kommit ut flammig och i annan färg och lackfirman har fått göra om. Det är inget roligt att berätta att man repat halva bilen men sånt händer. Han har ju själv repat backspegeln. Det bästa hade varit om han själv kört bilen till dig men nu är det bra att vara efterklok. Bilar går att fixa så gräm dig inte mer.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Sannaslim
    Tonårsmamman  1: Jovisst jag forsoker ju skylla ifran mig liite, vill ju garna hitta en utvag utan att betala jattemycket, men sa klart att jag kommer att fixa det och gora det yttersta for att det ska bli bra, men det e bara sa jakla typiskt. Jag skulle bara latit bilen sta! Men latt att vara efter klok...

an0nym0u5: Jo bilen ar alltsa en 2006 men han kopte den for bara ett par veckor sen, sa helt ny ar den ju inte som tur ar. Tankte aka runt till lite garage idag och kolla vad de sager om skadorna och sen far jag forsoka ringa min kompis och se vad han sager. Jag kanske kan ringa hans forsakringsbolag redan i forvag och kolla vad som galler, tror att de papprena ligger i bilen

helene306: Tack for stodet! Jag forsoker se det sa sjalv ocksa och inte vara helt forstord det hjalper ju inte att man gar runt och gramer sig och oroar sig for massa, gjort e gjort aven om det var satans osmidigt!
Svar på tråden Repat kompis bil PANIK!