• Nyfiken gul

Fler vars partners blir sura och irriterade under semestern?

Jag får blomkålsöron och spunk!

Min man tjatar hela året om att han längtar efter semestern osv osv men när den väl är här så blir han så sur och grinig och det går ut över hela familjen.

Man säger skämtsamt om slalomåkning att man ska skippa sista åket och jag är fan benägen och säga att man kan kan skippa sista semesterveckan. Den gör ingen nytta om man bara går och vankar och väntar på att jobbet ska börja.

Vi har haft gott om tid på oss att göra det planerade och även att bara slappa och ta det lugnt men jag klättrar på väggarna här när maken bara blir sur, tvär och irriterad.  Han gnäller på allt och alla i familjen.         

GAH!!

Finns det fler vars partner eller kanske du själv blir sur och irriterad när det är semester? Hur löser ni det hela?   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Fler vars partners blir sura och irriterade under semestern?
  • Quinee

Jag tror att det är ett relativt vanligt fenomen. Man blir stressad och något uttråkad på semestern. Man har byggt upp förhoppning och längtat i nästan ett år.

• Quinee

Han kanske kommer på bättre tankar om han får vara själv en stund under dagen?

• Anonym (24h)

Jag tror det handlar om att man helt plötsligt måste spendera 24h om dygnet med sin partner flera veckor i sträck. Vilket man vanligtvis aldrig gör.

Vi löser det genom att hitta på saker. Alltså inte sitta hemma och uggla, eller i trädgården ens. Bättre att åka på utflykt, till stranden, åka iväg och äta lunch någonstans, åka och hälsa på någon, resa osv. Sedan brukar min karl gå ut och springa och jag går ut och promenerar på varsit håll. Med varsin ipod.

Är vi på semester i någon stad så delar vi på oss ibland och går på varsit håll och kollar i affärer och möts sedan upp för lunch.

Kan du inte åka iväg själv någonstans med ungarna (om du har några) och lämna den griniga maken hemma en dag?

• Douglas

jag känner igen mig, jag blev irriterad på min sista semestervecka på gotland. Jag visste själv inte vad jag surade för heller. Sen analyserade jag det och kom fram till att det var att sambon var så vårdslös med bilen min och tog för givet att jag skulle betala allt. Det peakade med ett bråk sen är allt bra. Då till tipset: Gå till botten av problemet så kan ni säkert lösa det, vad surar han över? Fråga tills han svarar. Det är värt en konfrontation för att få det positivt igen. Få han att förstå att det blir en negativ spiral, att han ska försöka tänka positivt.

• walkyria

Ja det känner jag igen. Min sambo var en grinig surpuppa som irriterade sig på allt och alla under semestern för att det regnade. Pratade med honom och tyckte att han kunde lägga band på sig och att vi skulle göra det bästa av situationen. Annars kunde han ju räkna med att semestra ensam nästa år! Vi hade trevligt efter det och han var glad när solen sken.

• Anneli68

I är är första gången på många många är som jag överhuvudtaget haft semester, och tre veckor blev det tillsammans med mannen. Det sades lite skämtsamt på jobbet att antingen blir det bra, eller så blir det skillsmässa.

Dessa tre veckor har gått alldeses för fort! Det har fungera jätte bra och inget tjafs överhuvudtaget.  Vet inte om det är på grund av att vi bestämde oss för att inte boka in några resor överhuvudtaget och bara ta dagen som den kommer eller om det är så för att vi inte brukar tjafsa vanligtvis heller.   

• Anonym

Semestern är inget problem, men resten av sommaren då vi jobbar! Har vuxna "barn" som läser på universitet och de är "hemma" på sommaren eftersom de sommarjobbar, samt sommarlovslediga tonåringar som jobbar några veckor. Nästan inget sex på hela sommaren pga att maken är orolig att "barnen" hör oss. Maken curlar "barnen" så det står härliga till. Själv längtar jag till hösten när de åker iväg. Jag älskar såklart våra barn och vill gärna att de är hemma vissa helger eller veckor men de är verkligen jättemkt hemma hela sommaren, alla fyra, en av dem har sin sambo med också. Funderar starkt på att sälja huset och flytta till lägenhet så de inte får plats! Gaaah!

• Anneli68
    Anonym skrev 2011-07-27 19:11:23 följande:
    Semestern är inget problem, men resten av sommaren då vi jobbar! Har vuxna "barn" som läser på universitet och de är "hemma" på sommaren eftersom de sommarjobbar, samt sommarlovslediga tonåringar som jobbar några veckor. Nästan inget sex på hela sommaren pga att maken är orolig att "barnen" hör oss. Maken curlar "barnen" så det står härliga till. Själv längtar jag till hösten när de åker iväg. Jag älskar såklart våra barn och vill gärna att de är hemma vissa helger eller veckor men de är verkligen jättemkt hemma hela sommaren, alla fyra, en av dem har sin sambo med också. Funderar starkt på att sälja huset och flytta till lägenhet så de inte får plats! Gaaah!

Det där kan jag känna igen mig på! Har både tonåringar och student hemmaboende. Och det är nästan mer att göra än när de var små... Och flickvänner som kommer under helgerna och sover över, vilket är jätte trevligt men vi har inte haft en "fri" helg sedan början av juni.

Här går det inte att ha sex, lyhört och den ena grabben har rummet bredvid oss ( studenten) Och jag är kvällstrött och det är ju inte sönerna... 
  • Liljeblomman

Min sambo var också väldigt dryg under delar av vår semester. Han var som ett barn ibland och bara allmänt missnöjd. Men en av gångerna lämnade jag faktiskt honom ensam hemma och begav mig på egna äventyr och det var faktiskt bra för oss båda!

Det är faktiskt skönt att få ha lite egen tid på semestern också, det är mitt tips till dig. Kanske kan ni ha vars en helt egen vecka istället för alla veckor ihop? T.ex. du har vecka 27, 28, 29 och han har 28, 29 och 30 (som exempel).

Sen är det ju lite psykologiskt att sista veckan alltid är jobbigast, för man vet att snart är semestern slut och man ska tillbaka till jobbet igen. Men det är alltid någon vecka som blir den sista, så man kan inte skippa den... Flört

• Anonym

Känner igen det där ifrån min pappa. Han surar alltid ihop under semestern. Han har ett krävande chefsjobb och får ofta bita ihop när han måste ta itu med störiga medarbetare osv. Det byggs på och byggs på och när han väl har semester och inte behöver hålla masken längre pyser allt ur honom. All uppdämd irritation osv. Jättestörigt, men han är sån som person. Jag själv biter också ofta ihop väldigt länge för att efter ett tag tvärt explodera...

Svar på tråden Fler vars partners blir sura och irriterade under semestern?