Glädje58 skrev 2012-02-14 16:01:01 följande:
Jag har varit dumsnäll. Men jag ska försöka att skala bort det snälldumma och bara behålla snällheten. Alltså, det är inte så att jag ska sluta vara snäll. Men jag kommer att se till att tillgodose mina behov mycket mer. Och då finns väl risken att en och annan kan uppfatta mig som dum. En jäkla balansgång...
Härligt att ha dig tillbaka Smecker
Kul att vara tillbaks. Vad vore jag utan er.. en herde utan flock
Skillnaden är att du mycket väl kan vara snäll, men HELT på dina villkor. Du väljer. Vill du vara snäll? Var det. Känner du inte för det? Skit i det. Och, viktigast av allt, du behöver inte och skall inte rättfärdiga dig själv inför andra. "Därför" eller "För att jag inte känner för det" är fullt giltiga skäl.
Det är ingen balansgång, det är en bred gata, DIN gata. Om folk står på trottoaren och uppfattar dig som dum för att du går i mitten på din gata, tja.. varför bry sig? Var sann mot dig själv istället, det kommer förhindra att folk utnyttjar dig, men det kommer å andra sidan i längden att komma dina vänner tillgodo. De vänner som du känner att du får ut något av, som ger lika mycket som de tar, de kommer du automatiskt att investera mer i. Och få samma tillbaks. De andra.. de är de som kommer tycka att du är dum. Varför bry sig?
Jag själv slutade för snart två år sen att vara så förbannat snäll. Det har iofs lett till 4 avstängningar på FL sen november, men det är det lätt värt. Hade jag lindat in saker och ting skulle det inte vara "jag", och jag vägrar vända ut och in på mig för folk. Så en person som jag anser ha ett odiagnosticerat begåvningshandikapp, och borde söka hjälp för det, får höra det.. och jag får en liten paus härifrån