• rosii

Från lchf till att räkna kalorier?

Jag har med hjälp av lchf gått ner 27 kg på ett år, men nu är saknaden efter frukt, bär, bröd, pasta (m.m!) för stor och tanken på allt fett gör att jag mår illa.

Går det att börja räkna kalorier istället för att äta lchf? Har hört att man går lätt upp igen om man slutar med lchf. Är skit skraj att gå upp igen. Är det någon som lyckats hålla vikten eller gå ner mera, genom att bryta från lchf???

det måste gå!!!? 

• Svar på tråden Från lchf till att räkna kalorier?
  • IsDimma

Klart det går. Men kanske inte att gå tillbaka till dieten man hade innan lchf sen går man såklart upp sina vattenkilon igen men det är ju ingen större katastrof.

• Jennie med ie

Grattis till en fin viktminskning! Glöm aldrig bort den prestationen... även om det skulle bli trögt nu i början av ett sätt att leva och äta, och även om du går upp ett par kilo när du återinför mer kolhydrater.

Går du tillbaka till att äta så som du åt när du gick upp de där kilona så går det såklart illa. Men genom att kostregistrera kan du se till så det inte händer. Och då räknar man inte bara kcal utan ser även till så man får i sig tillräckligt med protein t ex...

• rosii

Tack tack för era hopp! Självklart ska jag inte äta som förut, det var ju trots det som gjorde mig tjock. Är en stressig värld tyvärr blev det väldigt mycket snabb mat och godis/sött några gånger i veckan! Men det beteendet har jag fått bort nu!

• NadiaMi

Du kan ju börja med att öka mängden kolhydrater lite, och se hur kroppen reagerar.
    Att tvärt gå över till att räkna kalorier skulle kunna bli något av en chock för magen så har du gått på max 5% kolhydrater hittills så gå upp till 10% istället i någon vecka. Upp lite med kolhydraterna och ner lite med fettmängden.
    Det går ju att lägga in lite hur man vill, som en pastasallad eller fruktsallad som efterrätt, LCHF-pannkakor med frukt och bär, en smörgås någon gång under dagen osv.

Tar du det gradvis ska det nog gå bra, både för magen och för att hålla koll på vikten.

Svar på tråden Från lchf till att räkna kalorier?