• EttElaktTroll

Spraymåla möbler

Hej Jag ska måla om ett vardagsrums ord och köksbord med stolar. Vill helst spraya. Någon som har erfarenhet av det? Några tips? Hur många burkar går det åt? Tacksam för hjälp :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-26 22:50
    B:et försvann visst i vardagsrumsbord :)

• Svar på tråden Spraymåla möbler
  • snorkan

varför ska du spraymåla? varför använder du inte pensel eller roller?

• EttElaktTroll

För d går så mycket snabbare att spraya :) har inte så mycket tid

• snorkan

tror nog det kommer att bli ganska dyrt för dig, 

jag har själv använt färgspruta men det är ju en annan sak.

• EttElaktTroll

Ja jag vet inte :)

• snorkan
    EttElaktTroll skrev 2011-07-26 23:00:47 följande:
    Ja jag vet inte :)
    tror det blir svårt att få det lika täckade, samt att du riskerar att få "rinn" om du sparyar, samt att det blir förmodligen dyrare.

jag har målat MASSOR av möbler här hemma, med roller och pensel, går rätt snabbt ;)

lycka till hur du än gör! 
  • EttElaktTroll

Haha :p ja nya färger ska d bli iaf. På nåt sätt ;)

Tack för hjälpen

• EttElaktTroll

Ingen som har erfarenhet?

• ThePointOfItAll

Har själv tänkt spraymåla möbler, men har inte gjort det än. Enligt google så bör det funka utmärkt iaf. Här finns det färg:

www.highlights.nu/index.php&page=13&search_brand=33

och här är en som testat:

floraskulle.blogspot.com/2009/04/sprayfarg-guds-gava-till-stressade.html

Jag hittade en bra blogg förut där man fick utförliga instruktioner, men jag minns inte vad jag sökte på. MAn ska tydligen tvätta först med målartvätt, sen spraya(utomhus gärna) och sist ett lager genomskinlig lack för att det ska hålla.

• EttElaktTroll

Tack :)
    Verkar ju så mycket enklare än pensel

• p w

Jag skulle inte spraymåla möbler med burk. Jag hade också använt lackering med spruta i sådant fall. Som ovanstående säger så blir det väldigt lätt rinningar där man lägger för mycket färg som visserligen kan avhjälpas genom lite teknik som tex att aldrig vända i sprayandet utan nypa av och börja om på tillbakavägen, och det ojämna resultatet  blir bäst om man gör parallella rörelser och "får med allt".

Brukar ta sprayburken till mindre prylar som jag inte bryr mig ifall det blir rinning här och var, men för bäst resultat skulle jag ta penseln. Det tar inte så lång tid, oftast torktiden som är bekymret fast den har du ju på sprayen också :)  Dessutom är det jobbigt att hålla in knappen till större grejjer, så att det blir ett jämnt flöde (tycker jag).

(min far är lackerare -inte jag ska tilläggas men han har låtit mig airbrusha mitt kök bla.)
    Om du skulle använda burk så går det nog åt ett större antal, du behöver ju måla 2 ggr.
    Men Självklart är det inte omöjligt!
    Detta är ju dock endast min åsikt :)
    Lycka till!

• EttElaktTroll

Tack för svar :)
    Ja får se vad jag bestämmer mig för :) så mycket vilja och så lite tid.

Svar på tråden Spraymåla möbler