• aug2012

Risk för skattesmäll vid övertagande av halva huslånet?

Hej!
    Min sambo äger huset vi bor i och nu vill vi båda att jag ska äga hälften och därför ta över hälften av lånen också. Banken säger att det "bara" är skriva ett gåvobrev där min sambo ger halva huset och halva lånen som gåva till mig. Fick dock höra från annat håll att det då finns risk att min sambo måste betala in en STOR skatt på detta eftersom han gör vinst när han slipper hälften av lånen!?
    Någon som gjort likadant och vet hur det blir? Vill inte att detta ska kosta mer än det smakar....

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Risk för skattesmäll vid övertagande av halva huslånet?
  • Raskask

Jag antar att det handlar om att sambons skatteavdrag för räntekostnader blir lägre?

Det behöver det för det första inte bli för ni kan fördela ränteavdraget helt fritt emellan er när ni bägge står på lånet så han kan fortsätta att få samma ränteavdrag i deklarationen.

För det andra så även om ni inte gör någon omfördelning av räntan så får ju du motsvarande skatteavdrag som han förlorar så att säga så tillsammans har ni fortfarande samma "vinst" av att ha huslån.

Jämkar din sambo ränteavdraget idag så är det ju läge att han avbryter jämkningen i samband med att du tar över huslånet.

• ardath bey

Man kan nog hålla med om att din sambo gör en vinst på att slippa hälften av sina lån - hans nettoförmögenhet ökar ju. Men vad man isåfall glömmer är ju att han samtidigt gör sig av med halva huset som förmodligen är värt mer än lånen han slipper - så summa summarum blir ju antagligen en minskning av hans nettoförmögenhet. Det i sig medför ingen beskattning dock!

Har din sambo något uppskov dvs sålde han någon tidigare bostad med vinst och tog med sig till den nya bostaden? Ger han dig halva så kan det kanske bli så att halva uppskovet ska skattas av. Kolla med din sambo om det finns nåt sådant.

• aug2012

Han sålde sin lägenhet och gjorde lite vinst. Men det han har lagt i huset är bara kontantinsatsen på 10 %.

VI behöver alltså inte vara rädda för att vara tvunga att betala en massa skatt?

• ardath bey

Ni bör nog kolla om det finns ett uppskov och vad skattelonsekvensen blir av gåvan.

• Moral hazard

Vid gåva inom samboförhållandet kommer din sambo att vara tvungen att återföra motsvarande del av uppskovsbeloppet, se 47 kap. 11 § inkomstskattelagen.

Svar på tråden Risk för skattesmäll vid övertagande av halva huslånet?