Inlägg från: Anonym (fattig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fattig)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Just nu 21 kr på personkontot... Gift med en man som tjänar bra, ca 150k/mån. Han betalar mat och hyra, resor och lite annat. Behöver jag kläder eller fickpengar måste jag tjata... (visst, vi är gifta, men jag förstår honom att han tycker det är jobbigt att behöva betala ALLT) 
    Jag har varit arbetslös, utan akassa, alfakassa eller socbidrag i tre år nu. Ser mycket fram emot att få lägsta föräldrapenningen, eftersom jag då äntligen kommer att ha "egna" pengar, som jag kan göra något med. (tänk att kunna få köpa en BH utan att behöva förklarar att jag behöver en ny... samt att kanske kunna köpa en glass ute på stan eller fynda ett par skor...) Även om det bara blir runt 3600 efter skatt. Men tänkte spara minst 500kr av dem varje månad, så att jag har ett eget sparande. 

• Anonym (fattig)
    hymafr skrev 2011-07-27 11:04:07 följande:
    Jösses, hur står du ut?

Jag förmodar att din man jobbar en hel del med den lönen och att det är du som står för markservicen.

Hade varit rimligt om du fått 5000 per månad i "lön" att köpa egna kläder, skor etc för och på så sätt hade han sluppit ditt "tjat".

Ett äktenskap är i "nöd och lust" och yrkesmässigt har det varit "nöd" för dig och då ska han gå in och hjälpa dig. Det är faktiskt hans juriska skyldighet att försörja sin hustru.      
    Jo, det hade ju varit toppen... men han är ekonomisk. (min familj kallar honom snål...) men, han arbetade ett år i Schweiz, och då fick han skattereduktion med ca 5000/mån (5%)eftersom han var gift.(det har sådant system i Schweiz, och hade vi haft barn så får man 2% skattereduktion per barn) och då försökte jag med att jag kunde få åtminstone en del av skattereduktionen, men nix... Ja, jag gör all markservice hemma. 
Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?