Inlägg från: Anonym (kråkan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kråkan)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Anonym skrev 2011-07-27 10:56:26 följande:
    Ensamstående med 2 barn. 21000 på sparkontot.
    Började jobba för 1år sen (pluggat tidigare) betalade av alla mina krediter på 6månader. och för 6månader sen började jag spara pengar.
    Det hade egentligen varit mer pengar där, men jag har bytt ut alla möbler i lägenheten och betalat kontant.
    Så jag är nöjd ändå att ha kunnat spara ihop så mycket. Skrattande

Bra jobbat!
    Var och en gör det man kan efter sin förmåga och jag tycker du ska vara mycket nöjd med dig själv! Bra gjort att ha studerat, börjat jobba och betala bort krediter. Inte lätt alltid att vara ensam försörjare men det låter som du gör det väldigt bra! =) 
  • Anonym (kråkan)
    Anonym skrev 2011-07-28 08:19:30 följande:
    Jag har ca 100k på sparkontot och jag mår dåligt hela tiden för att det inte är mer. Räcker inte ens till insatsen till en bostadsrätts 3:a. Andra har di.se/Default.aspx?sr=6&tr=291006&rlt=1&pid=2...

Varför må dåligt och gräma dig för att du inte har mer....? Du har ju åtminstone 100 K i sparande och det är inte fy skam. Och den där länken du klistrade in - hur många tror du har en sån båt? Tror du att du skulle vara lyckligare om du hade råd med en sådan?

Om du nu blir olycklig av att jämföra dig med vad någon annan har råd med så skulle jag vilja tipsa dig om att istället jämföra dig med folk som har det mycket sämre ställt ekonomiskt än dig. Jämför dig med någon som har 0 kr, eller ännu hellre, folk som har skulder och jag kan säga dig att de är MÅNGA fler än de som har råd att köpa båt för 40 miljarder kr.

Jag tycker inte att det är något fel i att sträva efter att ha större sparande, men sätt upp realistiska mål med varför du sparar och vad du vill att sparandet ska räcka till (spara ihop tillräckligt tex för en kontantinsats till 3a är absolut ingen omöjlighet...)

Så onödigt att se dig skriva att du mår dåligt för att du 'bara' har 100 K när du tvärtom kunde ha varit lycklig och mått bra för det istället.  
  • Anonym (kråkan)

Jag har 1500.000 i sparande och det ska bli mer. Inga skulder. Min ambition är att bli ekonomiskt oberoende framför allt för trygghetens skull. Vill kunna veta att vad som än händer med livet i övrigt så vill jag åtminstone slippa ekonomiska bekymmer, det är något som jag kan planera och förhindra. Och jag njuter livet även nu medan jag sparar. Reser och har 15 veckors semester/år.

Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?