Inlägg från: Anonym (...........) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...........)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Vi har gemensam ekonomi, totalt har vi nog upp emot 300 000 kr sparat också i både sparkonton och fonder/aktier.

• Anonym (...........)
    Anonym (Också Slösa) skrev 2011-07-30 14:02:59 följande:
    Ni som har så mycket sparat - hur har ni fått ihop era pengar? Har ni fantastiskt bra lön, fått ärva, vunnit pengar eller vad? Jag förstår inte ens hur jag skulle kunna spara ihop flera hundra tusen trots att jag har en helt ok lön.
    Jag sparade ihop 100 000 kr på ett år när jag var singel.. Hade en lön på 19500 innan skatt och en hyra på 5000 kr..

Min man hade betydligt mer sparat när vi flyttade ihop, men han är enda barnet och har dessutom ärvt en del från mor- och farföräldrar..

Vi är i 30-årsåldern, la in 450 000 kr i vårt hus och har nog upp emot 300 000 kr kvar på sparkonton och i fonder/aktier. 
  • Anonym (...........)
    Anonym (Också Slösa) skrev 2011-07-31 09:37:09 följande:
    Jag är själv 35+ och har jobbat i över 10 år och har inga barn, djur eller annat som kostar pengar...men jag förstår inte hur man klarar av att leva på så lite pengar att man kan spara så mycket. Det är därför jag undrar, för att kunna "ställa om" och spara lite mer...
    Jag levde rätt bra även det året jag lyckades spara ihop 100 000 kr.. Jag hade då hyra på 5000 kr, och sen tillkom övriga räkningar. Jag cyklade till jobb, hade ingen egen bil, var ute och reste en del det året, men inga resor som kostade något eftersom jag jobbade som volontär bl.a. Hade ingen fantastisk lön heller, 19500 innan skatt..
  • Anonym (...........)
    Memento mori skrev 2011-07-31 10:44:31 följande:
    Va duktiga alla är Glad   man blir taggad .. Börjar om på nytt efter separation med ekonomin.. allt sparat försvann och har inte kommit ikapp.. Kostar att börja från noll i lägenhet..

Bra kämpat alla.. stora som små summor. 
    Vet hur det är! Jag låg också på i princip 0 kr när jag separerade från mitt ex.. Nu i efterhand förstår jag att han lurade mig och fick mig att betala hans skulder indirekt...

Men efter 1 år hade jag runt 100 000 kr sparat! Och nu 5 år senare har jag och min man betydlgt mer än så! 
  • Anonym (...........)
    Memento mori skrev 2011-07-31 10:50:03 följande:
    Grattis ! kanonbra ! man sover så gott när man vet att man kan köpa en piggelin när som helst Glad
    Hehe, framför allt känns det bra nu när vi bor i hus! Går pannan sönder imorgon vet vi att vi har råd att köpa en ny direkt!
  • Anonym (...........)
    Anonym (fattig? nä!!) skrev 2011-07-31 17:47:29 följande:
    Jag är snart 46 år och har aldrig haft sparade pengar. Är lågavlönad 24500 på heltid men jobbar 80%, betalar tillbaka 1100 varje månad till CSN, har 4 barn, Nä det blir inget att spara!
    Lågavlönad på 24500 på heltid? Det kallar inte jag lågavlönad!
  • Anonym (...........)
    Anonym (fattig? nä!!) skrev 2011-07-31 22:02:11 följande:
    Jo om jag jämför mig med mina vänner så är jag det, min bästa vännina har 45 000 kr och hon jobbar heltíd för de har nästan vuxna barn.
    Fast du är inte lågavlönad för det.. Det är de andra som har sjukt bra lön... 

Själv tjänar jag 22900 innan skatt och då har jag en femårig utbildning.. Min man tjänar 34000 innan skatt och vi är minsann inte låginkomsttagare....  Däremot är jag inte heller höginkomsttagare.
  • Anonym (...........)

Haha, byt arbetsgivare? Snarare får jag skola om mig.. Man tjänar inte bra som lärare men jag trivs med yrket!

• Anonym (...........)

Fast kallar du oss för lågavlönade så är det ett hån mot de som verkligen är lågavlönade..

• Anonym (...........)

Anonym: jag räknar mig som medelinkomsttagare, så det så..

Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?