Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

Vem har rätt?

Det här låter som klassiskt taget ur tv-programmet Arga Snickarn.... Leta upp ett sånt program så har ni ert liv framför er....

Ni måste KOMMUNICERA med varandra. Förutsätt inte en massa saker utan PRATA verkligen med varandra. Våga fråga och ställa krav - ett nej är inte hela världen faktiskt , det viktiga är att du verkligen har frågat.

och ta en kväll och sätt er ner och prata i  lugn och ro. Det viktiga tycker jag är att ni har nån form av plan för er familj och för huset.  Och blanda in era anhöriga också. Även om dom är barnvakt 2 timmar en gång i månaden så ÄR det i alla fall två timmars avlastning. TA det!

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    tjolahoppsansa skrev 2011-07-27 16:38:34 följande:
    Tack gulliga ni för jag fick ventilera mig lite ;)

Blir ju lite tungt ibland. vet att det brister på kommunikationen, men ibland när båda är uttrött är det så svårt, men man får försöka i alla fall. Har tagit upp flera gånger att jag skulle vilja byta för en dag dvs att han tar bebis och jag huset, men han kommer då med argument att jag inte vet hur man gör, att han är mycket längre och starkare och därför har lättare för det fysiska och att om lillpojken ska ammas måste jag komma in igen...

Har lite svårt med motargument. Men absolut tänkt på arga snickaren, brukar titta och komma med hans förslag, vilket går sådär.. ;)
    Nu vet ju inte jag vad som ska göras med huset men återigen Arga Snickarn kommer väl till pass här eftersom alla karlar i den serien kommer med samma argument (kvinnan är för svag och jadda jadda osv. )

det finns ALLTID nåt att göra. Du vet säkert hur man gör en hel del saker. Spika lister, såga till klossar, spackla, måla, sätt maskeringstejp, kanske packa isolering runt nåt fönster, montera fästen och handtag, montera fönsterhakar och haspar, osv  - dvs allt sånt småjuffs.
    Du kan också vara den som åker och köper spik, isoleringsband osv...

Ju mer du engagerar dig - ju mer lär du dig helt enkelt.  Och faktum är att du måste det också. För det är ditt hus också och du har också ansvar för att det ska bli klart. Bor man i hus måste man se till att man kan hantera hammare och spik, det är ju inte bara bygge och renovering man har nytta av det. Finns många ställen i ett hus man måste kunna ta tag i saker och få det gjort,.
  • Nyfiken gul

Frösöblomster skrev så bra att jag inte behöver upprepa det.

och så får ni komma ihåg att det finns FLER än ett sätt att göra en sak på.  Huvudsaken är att det  BLIR gjort.

Som tex vällingen, hade det verkligen spelat nån roll vem som gjorde vad i det fallet? Hade det inte bara varit enklare att låta det hela passera - låt han torka och du fixar ny välling. Whats the big deal.? Huvudsaken är att det 1: blev torkat och 2: sonen fick välling.   Sen HUR spelar faktiskt ingen roll.

Samma sak med allt annat som ska göras hemma eller med huset - det spelar faktiskt ingen roll vem som gör vad så länge ni pratar med varandra och checkar läget och det spelar ingen roll HUR det görs.

Svar på tråden Vem har rätt?