Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Vem har rätt?

Det är ju huset som är ert problem.....tungt låter det.

Hur som helst. Ni verklar tala förbi varandra. Sätt er ner tillsammans och prata när lillpysen sover.....morgon eller kväll. Ha som utgångspunkt att ni båda är utkörda och skittrötta.Skriv ner saker som ni båda önskar. Om du t.ex. ser det som en stunds avkoppling att handla utan barn så gör det till din "uppgift". Du handlar. När du handlar så ser din man till att ta igen tid med sonen etc etc. Sedan är det ju viktigt att ni gör klart för er varför han väljer att åka iväg att handla på morgonen....är det för att underlätta för dig eller för att han innerst inne känner sig osäker med att vara ensam med sonen........av det du skriver så har han inte haft många stunder ensam med sitt barn och kanske är orolig vad/hur han ska göra bete sig etc.....inte minst om han blir ledsen.......och då behöver han ju stöttning i det. det är inte konstigt om han känner så......det gjorde min sambo med första barnet.....trots att han var hemma mycket första tiden . Han hade ju inte samma universallösnming som jag i alla lägen....tutten .

Skippa alla måsten som verkligen inte är måsten. Herregud låt disken stå på dagen och ta den senare om du är trött. Ni måste båda börja be om hjälp....inte genom att skuldbelägga den andre, utan bara rakt och ärligt säga hur ni känner och att ni behöver hjälp med a eller b.    

Avsätt en stund varje dag då ni är tillsammans alla tre och bara är.    

• Flickan och kråkan
    tjolahoppsansa skrev 2011-07-27 16:38:34 följande:
    Tack gulliga ni för jag fick ventilera mig lite ;)

Blir ju lite tungt ibland. vet att det brister på kommunikationen, men ibland när båda är uttrött är det så svårt, men man får försöka i alla fall. Har tagit upp flera gånger att jag skulle vilja byta för en dag dvs att han tar bebis och jag huset, men han kommer då med argument att jag inte vet hur man gör, att han är mycket längre och starkare och därför har lättare för det fysiska och att om lillpojken ska ammas måste jag komma in igen...

Har lite svårt med motargument. Men absolut tänkt på arga snickaren, brukar titta och komma med hans förslag, vilket går sådär.. ;)

Säger igen.....av det du skriver här nu så tror jag han är lite småorolig för att vara ensam med lillpysen. Har han knappt haft någon tid med honom på ett halvår pga av jobb och husrenovering så är det ju inte så konstigt heller.
  • Flickan och kråkan

När det blir stort rabalder om en sådan liten sak så är inte problemet att det till och med blir rabalder om en sådan liten sak utan det handlar om större mer grundläggande problem som ni måste ta itu med. Ni måste sätta er ner och verkligen reda ut vad det är ni behöver (var och en). 

DU behöver att han tar en mer aktiv roll som pappa (det är en av huvudanledningarna till att du faktiskt retar upp dig på att han inte fixar läckande vällingflaska-situationen på ett för dig tillfredsställande sätt). HAN behöver.......vad? Sätt er ner och skriv en lista vad ni önskar....inte av den andre utan vad ni som personer behöver. Utgå från er själva istället för att skuldbelägga den andre. Du kan t.ex. säga: "Jag behöver en stund för mig själv utan X = sonen varje dag, därför tycker jag att det vore en bra idé att jag går och handlar dag A, B och C. På dag D och E så målar jag (eller vad som nu behövs med huset) under si och så lång tid. Dag F och G så skulle jag vilja att vi ägnade den stunden tillsammans.      

Svar på tråden Vem har rätt?