• Anonym (svårt val)

vi som har valt att fortsätta leva med en alkoholist!

låter ju helt sjukt att man faktiskt väljer att leva med en alkoholist?? men så ser min verklighet ut......

allt började för 5 år sen..... träffade en helt underbar kille som var allt och lite till som jag alltid önskat mig. I början när vi träffades så vart det go mat och vin eller öl, inget jag tänkte på då var några onormala mängder. sen så flytta vi ihop och det var ofta en öl här och en öl där. var inget jag tänkte på då heller för jag tog gärna ett glas vin. sen har det bara blivit mer och mer och alltid fler och fler....... jag har själv sluta dricka.... kanske dricker en två gånger per år..... min man han dricker gärna varje dag..... han kan vara utan alkohol men väljer oftast att inte vara det.... jag har tjatat och gnäll och grinat och försökt få han att förstå att han har problem men icket.... han tycker det är normalt och det får han att slappna av.....

jag har gett upp mina försök att få han att sluta med ölen.... har helt enkelt valt att stanna trots att han i mina ögon missbrukar alkohol.....

han dricker mest starköl eller vin.... aldrig starksprit inte hemma iaf.....

någon fler som sitter i samma sits som jag?  kanske kan stötta varann lite....

• Svar på tråden vi som har valt att fortsätta leva med en alkoholist!
  • Anonym (svårt val)

ingen som sitter i samma båt?

• Tow2Mater

Kan du utveckal problemet lite. Vad är det som är ett problem med hans drickande? Blir han våldsam? Full? Odräglig? Kan inte sköta sitt jobb? ....?

Du säger att "han kan vara utan alkohol men väljer oftast att inte vara det". Varför tycker du så starkt att han måste vara utan det?

• Anonym (svårt val)
    Tow2Mater skrev 2011-07-27 15:13:47 följande:
    Kan du utveckal problemet lite. Vad är det som är ett problem med hans drickande? Blir han våldsam? Full? Odräglig? Kan inte sköta sitt jobb? ....?

Du säger att "han kan vara utan alkohol men väljer oftast att inte vara det". Varför tycker du så starkt att han måste vara utan d
    han blir full, ska börja tjaffsa om saker som hänt för flera år sen. svinar ner hemma, skiter i allt bara han får dricka öl. vill inte åka iväg på kvällarna om det inte innebär att han får dricka dit vi åker..... kan aldrig köra bil på morgonen förmiddagen...... han kan bli våldsam om jag råkar säga fel saker... så detta innebär att jag gör mig liten som en mus för jag orkar inte bråka.....

varför jag tycker han ska sluta dricka? för att jag tycker inte det är normalt att livet handlar om när man får sin nästa sup!

i genomsnitt så dricker han minst en platta öl (24 st) + 1 box vin per vecka oftast mer...... det finns en öl till allt... gräsklippar öl, mekar öl, snickar öl, kolla på fotboll öl, jobbar öl, öl öl öl öl öl.........

tycker inte det är så sunt när man bara väntar på att få ta dagens första sup och försöker nå berusningen varje dag??
  • Anonym (nästan samma)

hej! ja känner igen situationen mycket väl!

fast mot alla odds så gifte vi oss,  och väntar nu barn tillsammans.

han drack mycket.. väldigt mycket tidigare, tog även droger när vi träffades.

de är ingen dans på rosor att leva med en alkoholist, lr missbrukare..
    riktigt jävla tufft faktiskt.

men kärleken gör att man överlever, för oss va de så iaf.

Men nu är han både ren och nyckter sen några år.

ja förstår att du gett upp hoppet om att han ska sluta, de är riktigt tufft och går inte alltid att resonera kring alkohol..
    accepterar han själv att han är alkoholist?
    för min man tog de låååång tid innan han accepterade de. för i hans värld drack han inte mer än "normalt"

• Ramborg

TS, du skaffar inte barn med honom förrän han slutat dricka hoppas jag. Så länge ni inte blandar in några barn får ni leva hur destruktivt ni vill.

• Anonym
    Anonym (svårt val) skrev 2011-07-27 15:30:34 följande:
    tycker inte det är så sunt när man bara väntar på att få ta dagens första sup och försöker nå berusningen varje dag??
    Nej det är inte ett dugg sunt och det kommer inte att bli bättre. 

Jag tycker att det är jätteviktigt att du tar reda på mer om alkoholism och medberoende, så att du i alla fall kan göra de rätta valen i ditt liv, och inte "hjälper" honom att fortsätta dricka. 

Ta kontakt med al-anon t.ex http://www.al-anon.se/Om-Al-Anon/

• Anonym (svårt val)
    Anonym (nästan samma) skrev 2011-07-27 15:49:19 följande:
    hej! ja känner igen situationen mycket väl!

fast mot alla odds så gifte vi oss,  och väntar nu barn tillsammans.

han drack mycket.. väldigt mycket tidigare, tog även droger när vi träffades.

de är ingen dans på rosor att leva med en alkoholist, lr missbrukare..
    riktigt jävla tufft faktiskt.

men kärleken gör att man överlever, för oss va de så iaf.

Men nu är han både ren och nyckter sen några år.

ja förstår att du gett upp hoppet om att han ska sluta, de är riktigt tufft och går inte alltid att resonera kring alkohol..
    accepterar han själv att han är alkoholist?
    för min man tog de låååång tid innan han accepterade de. för i hans värld drack han inte mer än "normalt"
    nä min man dricker inte heller mer än "normalt" enligt han själv.... nä han tycker inte att han är alkoholist. han blir sur varje gång man påpekar det och hävdar att han inte har några som helst problem med alkoholen.......

hur kom din man till att bli nykter?
  • Anonym (svårt val)
    Ramborg skrev 2011-07-27 15:54:49 följande:
    TS, du skaffar inte barn med honom förrän han slutat dricka hoppas jag. Så länge ni inte blandar in några barn får ni leva hur destruktivt ni vill.
    mitt liv mina val........
  • Libbe7
    Anonym (svårt val) skrev 2011-07-27 15:30:34 följande:
    han blir full, ska börja tjaffsa om saker som hänt för flera år sen. svinar ner hemma, skiter i allt bara han får dricka öl. vill inte åka iväg på kvällarna om det inte innebär att han får dricka dit vi åker..... kan aldrig köra bil på morgonen förmiddagen...... han kan bli våldsam om jag råkar säga fel saker... så detta innebär att jag gör mig liten som en mus för jag orkar inte bråka.....

varför jag tycker han ska sluta dricka? för att jag tycker inte det är normalt att livet handlar om när man får sin nästa sup!

i genomsnitt så dricker han minst en platta öl (24 st) + 1 box vin per vecka oftast mer...... det finns en öl till allt... gräsklippar öl, mekar öl, snickar öl, kolla på fotboll öl, jobbar öl, öl öl öl öl öl.........

Men du skriver att du valt honom. Då får du ta han som han är ju. Man kan aldrig ändra på någon annan, bara sig själv. Antingen han som dricker eller singel. Han vill ju inte ändra på sig. Svårare än så är det inte.
  • Anonym (svårt val)
    Libbe7 skrev 2011-07-28 10:20:07 följande:
    Men du skriver att du valt honom. Då får du ta han som han är ju. Man kan aldrig ändra på någon annan, bara sig själv. Antingen han som dricker eller singel. Han vill ju inte ändra på sig. Svårare än så är det inte.
    jag vet att det är så...... därför skrev jag att någon som är i samma sits som vill stötta varann eller med liknande erfarenheter! ni andra kan snöra på er mina skor och gå dom milen jag gått innan ni uttalar er om saker jag redan vet!
Svar på tråden vi som har valt att fortsätta leva med en alkoholist!