• Juliette F

Ni som gjort ÄD, hur mådde ni under hormonbehandlingen?

Jättetacksam för erfarenheter av hormonbehandling inför ÄD!! Har idag tagit min första östrogentablett, en medicin som heter Divina och har skrivits ut av en klinik i Brno, Tjeckien. Denna ska jag ta fram till ÄD och ET i början av september. Då bipacksedeln är på tjeckiska så kan jag inte läsa på om ev biverkningar och annat som man ska tänka på när man tar medicinen. Därför är jag nyfiken på att höra hur ni som gjort ÄD har mått under behandlingen!

• Svar på tråden Ni som gjort ÄD, hur mådde ni under hormonbehandlingen?
  • Juliette F

*puffar*..tredje dagen på östrogen. Känner mig som en pms-häxa, upphöjt i kubik. DemonÄr det bara jag eller har fler upplevt detsamma?

• Maria68

Jag minns jag mådde finfint av östrogenet. Hade mindre känningar av klimakteriet. Minns mest att behandlingen var "en peace of cake" jämfört med ivf. Lycka till !!

• Juliette F

Maria68, ja det sägs ju att östrogen är ett "feel good-hormon). Gäller det även för kvinnor som inte är i klimakteriet?

Igår kände jag mig lika snäll som the Terminator {#emotions_dlg.djavulsk}, för tidigt ännu att sia om hur dagens humör kommer att arta sig.Oskyldig Vi åker iofs iväg ett par dagar till landet, förhoppningsvis har det god effekt på dagsformen. Ingen dator på 3 dagar :).

• villsågärna38
    Juliette F skrev 2011-07-31 07:15:09 följande:
    Maria68, ja det sägs ju att östrogen är ett "feel good-hormon). Gäller det även för kvinnor som inte är i klimakteriet?

Igår kände jag mig lika snäll som the Terminator {#emotions_dlg.djavulsk}, för tidigt ännu att sia om hur dagens humör kommer att arta sig.Oskyldig Vi åker iofs iväg ett par dagar till landet, förhoppningsvis har det god effekt på dagsformen. Ingen dator på 3 dagar :).
    Jag tror def att man mår bättre av östrogen om man är i klimakteriet än om man inte är det. Om du redan har bra med östrogen så blir ju dosen jättehög. Jag har mått pyton psykiskt av de höga doserna östrogen, det är inget ovanligt. Har du sluppit nedregleringen innan? Om man även nedreglerar så brukar man må ännu sämre, det är nog ända trösten Kram och lycka till
  • Juliette F

Jag har aldrig behövt nedreglera, varken vid IVF (gjorde korta metoden) samt nu vid ÄD. Dock fick jag en lista i dag på mediciner som jag kommer att behöva under ÄD: Prednisone 5 mg, Estrofem 2 mg, 4 x 28, Pregnyl 5000 IU,     Utrogestan 100 mg. Har ej riktig koll på vad detta är för mediciner ännu, nedreglerings-relaterade?

• Juliette F

Puffar lite! 13:e dagen i dag på östrogen - humöret har nu, tack o lov, skiftat från DemonSpöke till mer normalt :). Andra symtom: får huvudvärk lätt, magen svullen, vaknar varje morgon kl 6, pigg som en lärka - mycket energi till att fixa o dona, men orkar ändå inte träna t ex Obestämd. Maler som lite lätt mensvärk i magen. Har tid hos gyn i morgon för att mäta slemhinnan!

Har redan börjat kolla in flyg och hotell i Brno, Tjeckien. Lutar iofs mer åt Wien, eftersom det bara är 2 timmar med buss/tåg från Brno. Fler flyg samt hotell att välja på. Finare stad också kanske (i ärlighetens namn) SkämsSkrattande.

• Juliette F

Glömde skriva att jag ska nedreglera också...har fått medicinlista med nedregleringsmedicin från kliniken FörvånadSkrikandes. Har förvarnat maken om att det kan bli Demon för honom, i o med detta. Och att det ej ska tas personligt. :)

Men vad gör man inte för en Gravid och Baby...

• Hinos

Jag har inte märkt någonting av medicineringen mer än att jag fått problem med magen av kortisonet. Annars har jag inte haft känningar av sprutan eller de andra pillerna och det är ju skönt för mig för jag hör att många har problem!

• Juliette F
    Hinos skrev 2011-08-24 09:15:26 följande:
    Jag har inte märkt någonting av medicineringen mer än att jag fått problem med magen av kortisonet. Annars har jag inte haft känningar av sprutan eller de andra pillerna och det är ju skönt för mig för jag hör att många har problem!
    Sen jag tog nedregleringssprutan har alla dåliga symtom försvunnit. Östrogenkuren i början (Divina) mådde jag inte så bra av, och nu börjar jag med en ny östrogenkur (Estrofem) idag. Får väl se hur humöret blir nu då, ska bli intressant Förvånad. Kortison - 3:e dan nu, har ännu inte märkt av den. Är dock lite allmänt "nervig", men det beror helt säkert på denna långa väntan.. det är långt till den 5 september. Skrattande
  • Caspianne

Jag håller med Hinos, jag mår inte heller speciellt dåligt av medicinerna.
    Lite spänningar/svullna böst och ilningar i äggstockarna, det är allt efter lite mer än en vecka på Femanest

Svar på tråden Ni som gjort ÄD, hur mådde ni under hormonbehandlingen?