• mammaMuuh

Hur slutar jag vagga mitt barn till sömns??

Jag är lite smått desperat! Jag har en pojk på lite över 5 månader som bara vill bli vaggad till sömns! Dessutom har han numera börjat vägra min famn då han gärna vill vara hos pappan och detta blir väldigt jobbigt på dagarna då jag är föräldraledig och sambon jobbar. Skulle såklart inte vant honom vid vaggningen från början men så långt tänkte jag inte då... Nu börjar ryggen ta stryk och jag vill inte ge honom fortsatt vana vid att bli vaggad, så min fråga är: HUR ska jag lyckas få honom att bli nattad på annat vis??? Alla svar uppskattas!

• Svar på tråden Hur slutar jag vagga mitt barn till sömns??
  • Momalicious

Jag har också ställt den frågan och fått två slags svar; antingen använda nån "skrik-dig-till-sömns"-metod eller att vänta tills han inte behöver det längre. Men nu, vid sju månader, så somnar han faktiskt i sin säng hälften av gångerna.

• She is Me

Har du provat att vagna istället? Kör över tröskel eller med bestämda tag framochtillbaka?

• Natulcien

Det kanske "går över" av sig självt?

Jag tycker att det där förändras hela tiden, så det smidigaste är oftast att använda den metod som funkar bäst för stunden är min erfarenhet.

Vår son har ammats till sömns tills han var ca 4-5 månader, sen somnade han inte längre av det. Då fick vi prova något annat. Då buffade vi honom i rumpan tills han somnade. Sen funkade inte det heller. Nu ligger vi brevid och stryker honom över pannan eller ryggen.

På dagen somnade i början bara vid bröstet, när han var ca 0-3 mån. Sen (ca 4-7 mån) somnade han bara i vagnen eller av att bli vaggad i babysittern. Nu (8 mån) går det bra att lägga honom i sängen och stryka honom några gånger över ryggen så somnar han.

Har ni provat att bara ligga brevid honom i sängen och klappa om honom?

• Mysanochmimer

Vi gick och vaggade sonen, tills jag började tycka att han blev för tung, då satte jag mig på sängkanten och "guppade" istället. Annars är vagnen ett tips, eller sitt på en pilatesboll.

Här vägrar jag använda div. metoder så han somnar fortfarande i famnen, ibland när man ligger brevid, han är 13 månader och kommer få fortsätta göra det tills han inte behöver längre.

• mammaMuuh
    Momalicious skrev 2011-07-27 12:41:31 följande:
    Jag har också ställt den frågan och fått två slags svar; antingen använda nån "skrik-dig-till-sömns"-metod eller att vänta tills han inte behöver det längre. Men nu, vid sju månader, så somnar han faktiskt i sin säng hälften av gångerna.
    jaa det verkar vara de enda alternativen enligt många, och alla säger att jag ska låta honom skrika så jag inte daltar för mycket,men jag fixar det inte!  Det svider i hjärtat när han är så ledsen :(
  • mammaMuuh
    She is Me skrev 2011-07-27 12:44:06 följande:
    Har du provat att vagna istället? Kör över tröskel eller med bestämda tag framochtillbaka?
    Provat det med, han gillar inte vagnen alls :S Det var en favorit när han var lite yngre men nu är det bara famnen som gäller!
  • Mysanochmimer
    mammaMuuh skrev 2011-07-27 13:03:50 följande:
    jaa det verkar vara de enda alternativen enligt många, och alla säger att jag ska låta honom skrika så jag inte daltar för mycket,men jag fixar det inte!  Det svider i hjärtat när han är så ledsen :(
    Dom som säger så ska du bara skita i att lyssna på rent ut sagt!
    Man kan inte "dalta för mycket" med en bebis, det som händer när dom slutar skrika och alla är så nöjda är att dom har gett upp hoppet om att någon kommer och hjälper dom.
  • mammaMuuh
    Natulcien skrev 2011-07-27 12:50:49 följande:
    Det kanske "går över" av sig självt?

Jag tycker att det där förändras hela tiden, så det smidigaste är oftast att använda den metod som funkar bäst för stunden är min erfarenhet.

Vår son har ammats till sömns tills han var ca 4-5 månader, sen somnade han inte längre av det. Då fick vi prova något annat. Då buffade vi honom i rumpan tills han somnade. Sen funkade inte det heller. Nu ligger vi brevid och stryker honom över pannan eller ryggen.

På dagen somnade i början bara vid bröstet, när han var ca 0-3 mån. Sen (ca 4-7 mån) somnade han bara i vagnen eller av att bli vaggad i babysittern. Nu (8 mån) går det bra att lägga honom i sängen och stryka honom några gånger över ryggen så somnar han.

Har ni provat att bara ligga brevid honom i sängen och klappa om honom?
    Jaa det ändras ju väldigt fort och det är väl svårt att ha fasta rutiner, men det är så väldigt frustrerande att inte klara av att natta honom när man ser att han är supertrött men ändå inte kan få ro till att somna. Jag har provat att ligga brevid honom och det går bra i några minuter men sen början han rulla runt och "tramsa" istället för att somna och så övergår det så småningom i övertrötthet och så blir han bara ledsen. 
  • glad i livet

Använd sele eller sjal för att spara ryggen. Min dotter vaggades till sömns första året. Jag sätt mestadels på sängkanten och gungade. Sen började hon kunna nattas i egen säng och när hon var ca två och ett halvt så släppte nattningsproblemen helt. Stressa inte, låt ditt barn få den tid och den trygghet det behöver. Lycka till.

• mammaMuuh
    Mysanochmimer skrev 2011-07-27 13:06:07 följande:
    Dom som säger så ska du bara skita i att lyssna på rent ut sagt!
    Man kan inte "dalta för mycket" med en bebis, det som händer när dom slutar skrika och alla är så nöjda är att dom har gett upp hoppet om att någon kommer och hjälper dom.
    Precis. Sålänge mitt barn behöver närhet av mig så ska det få det också! Men det är inte helt lätt när ryggen är paj :)
Svar på tråden Hur slutar jag vagga mitt barn till sömns??