• Fidelis ad urnam

Är din lasagne krämig, hög och fyllig?

Ge mig receptet då

Behöver recept på en riktigt krämig och god lasagne och hoppas att ni kan hjälpa mig med det.

• Svar på tråden Är din lasagne krämig, hög och fyllig?
  • MammaBella

Recept vad är det....

Gör gör en smarrig köttfärssås och en bechamel med en god ost i och varvar på. Ibland lägger jag skivad tomat överst och ost.

• Fidelis ad urnam
    mandelblomma skrev 2011-07-28 08:08:50 följande:
    den är riktigt god i alla fall.
    Hur hög du vill ha den bestämmer du själv med antal lager.
    receptet har du här, brukar få beröm för den!

lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/07/hemma...
    Jag hittar inte själva receptet.
  • mandelblomma
    Fidelis ad urnam skrev 2011-07-28 11:19:58 följande:
    Jag hittar inte själva receptet.
    Det är inget detaljrecept men här är det jag skrev.

"Lunchen i går blev en mustig men rätt enkel Lasagne, gjord på en rätt rinnig köttfärssås med nötfärs ( såklart), rivna morötter, lök, färska champinjoner, lite strimlad bacon, massa vitlök, färska tomater, köttbuljong och kryddor.
    Gör man den för tjock blir lasagnen inte lika god utan torr då plattorna behöver vätskan.
    Gjorde sen en béchamelsås med ost och muskot i, inte heller den ska vara för tjock.
    Varva plattorna åt olika håll varannan gång så håller den i hop bättre.
    Överst hade jag två sorters ost på, mozzarella och någon vanlig jag hade hemma och rev.
    In i ugnen ca 20-25 minuter och klart att servera."
  • Fidelis ad urnam
    mandelblomma skrev 2011-07-28 11:26:49 följande:
    Det är inget detaljrecept men här är det jag skrev.

"Lunchen i går blev en mustig men rätt enkel Lasagne, gjord på en rätt rinnig köttfärssås med nötfärs ( såklart), rivna morötter, lök, färska champinjoner, lite strimlad bacon, massa vitlök, färska tomater, köttbuljong och kryddor.
    Gör man den för tjock blir lasagnen inte lika god utan torr då plattorna behöver vätskan.
    Gjorde sen en béchamelsås med ost och muskot i, inte heller den ska vara för tjock.
    Varva plattorna åt olika håll varannan gång så håller den i hop bättre.
    Överst hade jag två sorters ost på, mozzarella och någon vanlig jag hade hemma och rev.
    In i ugnen ca 20-25 minuter och klart att servera."
    Ja det såg jag, men du har en del ingredienser på bilden som aldrig redovisas för i "receptet".
    Som grädden t.ex.
  • mandelblomma
    Fidelis ad urnam skrev 2011-07-28 11:28:47 följande:
    Ja det såg jag, men du har en del ingredienser på bilden som aldrig redovisas för i "receptet".
    Som grädden t.ex.
    den är i béchamelsåsen :)
  • Fidelis ad urnam
    mandelblomma skrev 2011-07-28 11:30:43 följande:
    den är i béchamelsåsen :)
    Aha
    Brukar göra béchamelsås på enbart mjölk, så jag kopplade inte de två.
  • mandelblomma
    Fidelis ad urnam skrev 2011-07-28 11:31:15 följande:
    Aha
    Brukar göra béchamelsås på enbart mjölk, så jag kopplade inte de två.
    en liten skvätt grädde så blir den lite fylligare, men man kan såklart hoppa över den :)
  • Fidelis ad urnam
    mandelblomma skrev 2011-07-28 11:32:02 följande:
    en liten skvätt grädde så blir den lite fylligare, men man kan såklart hoppa över den :)
    Ok.

Hittade detta recept, stämmer det överens med hur du brukar göra?
    www.recept.nu/1.142589/per_morberg/varmratter/kottfars/lasagne_bolognese

Jag har mitt vanliga recept i min vanliga bok här hemma men ska nu bjuda några vänner och deras barn på middag och ville göra lasagnen lite lyxigare.
  • Lindreas

Jag gör aldrig köttfärssås på krossade tomater, då blir den rinnig. Passerade tomater är vad som gäller, och färska lasagneplattor. Dessutom fuskar jag och använder färdig ostsås på tetra (pastasås i kyldisken), då blir den hög och krämig!

• Fidelis ad urnam
    Lindreas skrev 2011-07-28 11:44:24 följande:
    Jag gör aldrig köttfärssås på krossade tomater, då blir den rinnig. Passerade tomater är vad som gäller, och färska lasagneplattor. Dessutom fuskar jag och använder färdig ostsås på tetra (pastasås i kyldisken), då blir den hög och krämig!
    Blir det stor skillnad med färska lasagneplattor?

Jag ska försöka undvika halvfabrikat (inget fel med halvfabrikat, men jag vill se hur stor smakskillnaden blir) och använda färska champinjoner osv istället (brukar ha i skivade champinjoner på burk annars).
  • mandelblomma
    Fidelis ad urnam skrev 2011-07-28 11:33:18 följande:
    Ok.

Hittade detta recept, stämmer det överens med hur du brukar göra?
    www.recept.nu/1.142589/per_morberg/varmratter...#servings8

Jag har mitt vanliga recept i min vanliga bok här hemma men ska nu bjuda några vänner och deras barn på middag och ville göra lasagnen lite lyxigare.
    ungefär, men jag har bacon i stället för sidfläsk och jag har inte prästost utan mozarella.
    har vanlikga vita lasagne plattor och har heller inte passerade tomater utan krossade och färska blandat.
    Men annars var det rätt likt.
  • Lindreas
    Fidelis ad urnam skrev 2011-07-28 11:48:08 följande:
    Blir det stor skillnad med färska lasagneplattor?

Jag ska försöka undvika halvfabrikat (inget fel med halvfabrikat, men jag vill se hur stor smakskillnaden blir) och använda färska champinjoner osv istället (brukar ha i skivade champinjoner på burk annars).
    Jag tycker att det blir stor skillnad, framför allt behöver den inte stå i ugnen lika länge som med torra plattor, man riskerar inte några torra bitar i, och all vätska försvinner inte heller.
  • Fidelis ad urnam
    mandelblomma skrev 2011-07-28 11:56:06 följande:
    ungefär, men jag har bacon i stället för sidfläsk och jag har inte prästost utan mozarella.
    har vanlikga vita lasagne plattor och har heller inte passerade tomater utan krossade och färska blandat.
    Men annars var det rätt likt.
    Jag ska nog också ha på mozzarella på toppen faktiskt.
    Men då blandar jag ditt recept med Morbergs recept så blir det nog bra Hoppas jag
Svar på tråden Är din lasagne krämig, hög och fyllig?