Det är som sagt så att verkstaden får 3 försök att hitta felet, lämnar kunden sen in bilen en fjärde gång och felet hittas och lagas, då kan kunden inte begära någon kompenation alls.
Däremot kan kunden som i detta fallet, kräva att bilen tas tillbaka av biltillverkaren - i detta fallet sker det då via peugeots generalagent i sverige.
Bilen tas tillbaka till exakt samma inköpspris som den kostade när den var ny, vilket naturligtvis sätter kunden i en oerhört gynnsam position.
Jag vet exakt hur det funkar eftersom jag i Juli 2009 köpte en ny Mercedes E klass, en dag när jag var ute och körde och bilen var 2 månader gammal så började motorlampan att lysa och motorn gick ner i nödläge, bilen bärgades till verkstad och dagen efter var bilen reparerad, verkstaden sa att en injektor hade lagt av.
En månad senare hände samma sak igen - bärgning till verstad - samma fel hade inträffat enl verkstaden.
Efter ytterligare 3 veckor hände samma sak igen... bilen kom till verkstaden, dom bytte ut injektorn för tredje gången.
Efter det gick det 1 månad sen hände samma sak igen... jag rinde Mercedes 24h service som innan och bärgare kom, vi åkte till verkstaden och satte bilen på parkeringsplatsen, jag visste vad som gällde - ( 3 försök).
Jag sa till verkstaden att dom inte skulle ta in och reparera bilen, istället tog jag kontakt med försäljningschefen, han var då redan informerad om alla händelserna runt min bil och dom tog tillbaka bilen för samma inköpspris som den kostade som ny, jag fick beställa en helt ny bil från fabrik utan att betala en enda krona.
Leveranstiden var 5 månader och under denna tiden fick jag en gratis lånebil.
Senare kom felet att ledas till ett företag, - Delphi som levererar (levererade) komponenter till vissa motorer.