• cattiwik

Måste vällingen värmas

Jag ger min son Nestle Godnatt välling. han är 10 mån. Nu undrar jag om man måste värma vällingen? Pulvret ska ju blandas i kallt vatten för att sen värmas i micro eller vattenbad. Men är det verkligen nödvändigt. Kan man blanda pulvret med kallvatten och servera den direkt som den är?

• Svar på tråden Måste vällingen värmas
  • Milkina cerka

Jag skulle pröva och se vad barnet föredrar, sonen här föredrog den kall när han var i den åldern.

Behöver du ge på natten så är det rätt lätt att ordna med en termos med varmt vatten, kallt vatten för sig - ta så att det blir lagom varmt fyll på pulver- skaka - färdigt.

Om en man kan visa så mycket hat, tänk så mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans
  • Coruscant

Vi hade vattnet klart i nappflaskan så det var rumstempererat när det skulle användas. Lättare att bara skaka ihop med pulver på natten och bättre än kallt direkt från kranen.

• La Lola

Nä, den måste inte värmas.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Coruscant skrev 2011-07-27 21:53:44 följande:
    Vi hade vattnet klart i nappflaskan så det var rumstempererat när det skulle användas. Lättare att bara skaka ihop med pulver på natten och bättre än kallt direkt från kranen.
    Bättre än kallt vatten från kranen?
  • cattiwik
    Coruscant skrev 2011-07-27 21:53:44 följande:
    Det är så jag funderar på att göra. Han brukar inte bry sig om varken vällign eller ersättning är kall då han få¨tt den rumstempererad från tetra. Tänkte mäta upp vatten i flaskan på kvällen och sen bara skaka med pulver när det är dags för mat på natten, Så det funkar att servera den så direkt då utan att värma nå.
  • Coruscant

La Lola: Ja, vi tog vattnet kallt från kranen och fyllde på nappflaskan, skruvade på locket och lät det stå framme till nattmålet. Då blev det kalla vattnet rumstempererat och det tyckte jag och min man kändes BÄTTRE att ge vår son istället för kallt. Sonen fick ibland kall välling då vattnet inte hunnit bli rumstempererat och då drack han inte lika bra. Så hade sonen kunna uttrycka det så föredrog han rumstepererat - varmt ville han iaf inte ha det.
    Men nej, jag har inget vetenskapligt bevis för "bätter-heten", utan uttryckte bara hur vi gjorde och kände.

• JessiWill

Jag ger min son kall välling på dagarna när det är varmt ute. Jag tex tycker det är godare en het sommardag att dricka en cola ist för en kopp kaffe
    Likadant för han, kyler ner lite bättre.

Men natt vällingen vill han ha varm :)

• La Lola
    Coruscant skrev 2011-07-27 22:06:42 följande:
    La Lola: Ja, vi tog vattnet kallt från kranen och fyllde på nappflaskan, skruvade på locket och lät det stå framme till nattmålet. Då blev det kalla vattnet rumstempererat och det tyckte jag och min man kändes BÄTTRE att ge vår son istället för kallt. Sonen fick ibland kall välling då vattnet inte hunnit bli rumstempererat och då drack han inte lika bra. Så hade sonen kunna uttrycka det så föredrog han rumstepererat - varmt ville han iaf inte ha det.
    Men nej, jag har inget vetenskapligt bevis för "bätter-heten", utan uttryckte bara hur vi gjorde och kände.
    Jasså jaha! Jag trodde var ett allmänt råd från nåt ställe eller nåt.
  • emmianttila

Nu på sommaren när det är så varmt, spec i våran lägenhet om kvällarna så föredrar dottern kall välling.
    Okej, inte direkt iskall, men jag har en tillbringare med vatten på diskbänken som blir rumsvarm o sen häller jag upp därifrån om hon skulle vakna på natten.. (vattned byts ut varje dag) 

• Lumo

Vår son har alltid druckit kall med. Låt gärna vällingen svälla några min innan barnet äter, det tar ju längre tid i kallvatten än i varmvatten. Det blir godare o mindre mjöligt då.

Men tänk på att inte bereda vällingen långt innan. Välling är tydligen bakterihärd tillblandat och SKA SERVERAS FÄRSK.

Kall välling är superpraktiskt!

Svar på tråden Måste vällingen värmas