• Anonym

Tips på bättre vin?

Jag skulle verkligen behöva tips på vilket vin som man kan köpa och ge bort!

Vi är bjudna på bröllop om några veckor och brudparet har önskat sig finare viner i present, men jag kan verkligen inget om sådant.

Skulle bli superglad för hjälp!   

• Svar på tråden Tips på bättre vin?
  • Shaun the sheep

Ett tips är ju att gå till systembolaget och fråga. De har kunnig personal.
    Vet även att det ska gå att köpa vin som ska lagras ett visst antal år, kanske en kul idé att kunna öppna vinflaskan på sin 15:e bröllopsdag  

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Anonym
    Shaun the sheep skrev 2011-07-28 09:14:04 följande:
    Ett tips är ju att gå till systembolaget och fråga. De har kunnig personal.
    Vet även att det ska gå att köpa vin som ska lagras ett visst antal år, kanske en kul idé att kunna öppna vinflaskan på sin 15:e bröllopsdag  

Jag vill helst inte gå in och fråga. Tycker aldrig de har tid, jag är ganska försynt och blyg och tycker att det är pinsamt just när jag själv inte kan ett dyft om viner.

Hur ger man förresten bort vin? Antar att man inte kommer med en flaska bara till bröllopet? 
  • Shaun the sheep
    Anonym skrev 2011-07-28 09:17:27 följande:

Jag vill helst inte gå in och fråga. Tycker aldrig de har tid, jag är ganska försynt och blyg och tycker att det är pinsamt just när jag själv inte kan ett dyft om viner.

Hur ger man förresten bort vin? Antar att man inte kommer med en flaska bara till bröllopet? 

Då hoppas jag att någon annan kan ge dig tips, tyvärr kan jag inget om vin - ännu!
    Ja, hm. Hur ger man egentligen bort vin, bra fråga. Röda viner ska ju helst förvaras mörkt och svalt,
    så de borde man ju slå in på något vis. Jag skulle nog försöka hitta en trälåda, jag hoppas du förstår vilken sort jag menar. Sen brukar det ligga något som ser ut som tunna trä eller pappersflisor i,
    och sen skulle jag slå in lådan i ett vitt inslagningspapper, och använda guld eller silvermetallic-snören runt. Kanske klippa loss en riktigt fin plastblomma från själken (jag vet att det är felstavat, hur stavas det egentligen) och limma fast?
    Jag vet inte, jag bara improviserar   
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Lena

Större. Systembolag har ofta en disk just för frågor. De vill hjälpa till. Du kan ofta boka tid för rådgivning. Det finns presentförpackningae på systemet.

• MajaVira

Vi brukar köpa ett Amarone-vin när det ska vara en finare present. Det finns träboxar att köpa på Systemet, lite roligare än att bara komma med flaskan.

• Anonym

Tack för tipsen!

Kan man få något av dessa vin för 3-400 kr? Ska man ge bort en flaska eller förväntas man ge fler? 

Ser det futtigt ut om man bara ger bort det i en finare papperspåse avsett för flaska   ?

• Esmiso

Amarone eller Lindeman. De slår aldrig fel! =) Annars kan du säkert få hjälp på systemet

• Anonym

Brudparet är ganska kräsna av sig och med "god smak", vad det nu är i detta sammanhanget.

Vill därför inte komma med något som är för vanligt.  

Svar på tråden Tips på bättre vin?