• Anonym

Tips på bättre vin?

Jag skulle verkligen behöva tips på vilket vin som man kan köpa och ge bort!

Vi är bjudna på bröllop om några veckor och brudparet har önskat sig finare viner i present, men jag kan verkligen inget om sådant.

Skulle bli superglad för hjälp!   

• Svar på tråden Tips på bättre vin?
  • Lena
    Anonym skrev 2011-07-28 10:33:23 följande:
    Brudparet är ganska kräsna av sig och med "god smak", vad det nu är i detta sammanhanget.

Vill därför inte komma med något som är för vanligt.  
    Amarone är supervanligt, ett innevin i sverige just nu.
  • Anonym
    Lena skrev 2011-07-28 10:47:05 följande:
    Amarone är supervanligt, ett innevin i sverige just nu.

Då faller nog tyvärr det vinet bort
  • Happies

Jag är ingen vinexpert och mitt svar är lite OT och inget svar på din fråga. Men som tips för födelsedagsfester vill jag ändå tipsa om Blue Nun Sparkling Gold Edition. Otroligt gott, friskt och fesligt "bubbel" med äkta 22 karats guld"flagor" i flaskan. Brukar köpa som present. Prisvärt runt 100 kronor flaskan. 

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/spendrups-vin/pressrelease/view/aekta-guldbubbel-foergyller-festen-619252

Angående viner hoppas jag du hittar nåt passande

• Lena
    Anonym skrev 2011-07-28 10:53:20 följande:
    Då faller nog tyvärr det vinet bort

Château de Seguin Cuvée Prestige (nr 3570)

Är ett mycket prisvärt vin och då kan du köpa ett par flaskor så kan de dricka en direkt och sen en några år senare för det här vinet blir bara bättre av lagring.
  • M Y L F

Jag skulle uppskatta ett bra amarone eller ett Barolo vin. Varför går de vinerna bort?

• Anonym
    M Y L F skrev 2011-07-28 11:06:38 följande:
    Jag skulle uppskatta ett bra amarone eller ett Barolo vin. Varför går de vinerna bort?

Det är ett litet speciellt brudpar. De har exklusiva vanor och något säger mig att vanliga viner inte uppskattas. Men det är kanske bara något jag tror, jag är ingen vinkännare alls. Känner ingen skillnad på vin öht.
  • M Y L F
    Anonym skrev 2011-07-28 11:11:36 följande:
    Det är ett litet speciellt brudpar. De har exklusiva vanor och något säger mig att vanliga viner inte uppskattas. Men det är kanske bara något jag tror, jag är ingen vinkännare alls. Känner ingen skillnad på vin öht.
    Fast om du vill ge bort ett fint och gott vin så skulle jag köra på ett säkert kort.

Googla efter viner på nätet. Det finns ju massor av viner som man kan beställa hem och som inte finns i systembolagets sortiment.

Jag hade gått till systemet en dag/morgon då det är minst folk och rådfrågat. Det är ju det som personalen är till för och jag tror att de uppskattas om de får använda sina kunskaper.
  • Anonym
    Mamma SL skrev 2011-07-28 13:10:59 följande:

Måste det vara rött? Om inte skulle jag ha köpt champagne.

Det har jag också tänkt på men är inte hemma i det heller. Jag har kollat upp olika sorter men de verkar kosta det dubbla mot vad vi tänkt oss.
  • Mamma SL

Vad hade ni tänkt för pris då? Taittinger och Lanson finns för tre-fyrahundra ungefär. Sök på systembolagets hemsida och på Wikipedia finns listor på stora chamapgenhus.

• Meddelande borttaget
  • Goneril
    Mamma SL skrev 2011-07-28 13:34:32 följande:

Vad hade ni tänkt för pris då? Taittinger och Lanson finns för tre-fyrahundra ungefär. Sök på systembolagets hemsida och på Wikipedia finns listor på stora chamapgenhus.

Vinkännare sen decennier tillbaka. Nu är den här tråden urgammal, champagne är annars självskriven som gåva vid bröllop. Veuve Clicquot, Brut 579.- rekommenderas. Ett gott och trevligt rött är Domaine du Vieux Lazaret, Chateauneuf du Pape, "påvens nya palats". Druvor: Grenache, Mourvèdre och Syrah. 289.- Dagens Industri, helgbilagan har bra vintips för övrigt. Inga hundrakronorsviner till bröllop, särskilt inte som brudparet är vinkännare! 
  • KimLinnefeldt

Ja, Amarone är ju ganska känt och dyrt. Själv dricker jag just nu hellre ett italienskt Zinfandel. Som är betydligt billigare. Kanske skaffa en låda med fyra flaskor?

Eller fråga personalen om "ett sånt där vin med ett hus på etiketten".

• klyban

Gillar barolo vin, de har en härlig smak och speciellt om man går upp lite i priset.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (L)

Med tanke på att bröllopet var för 14 år sedan så hoppas jag frågan löstes.

• Goneril
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-12 11:46:28 följande:

Ja, Amarone är ju ganska känt och dyrt. Själv dricker jag just nu hellre ett italienskt Zinfandel. Som är betydligt billigare. Kanske skaffa en låda med fyra flaskor?

Eller fråga personalen om "ett sånt där vin med ett hus på etiketten".

Zinfandel är som bäst i Kalifornien. Där har den druvan utvecklats gynnsammast. En italiensk favoritdruva är Nebbiolo.
  • KimLinnefeldt
    Goneril skrev 2025-12-12 18:15:52 följande:
    Zinfandel är som bäst i Kalifornien. Där har den druvan utvecklats gynnsammast. En italiensk favoritdruva är Nebbiolo.
    Fast för närvarande undviker jag att köpa något från Trumperica.
Svar på tråden Tips på bättre vin?