• Susanne 073

sova i tält själva, 6 och 8 år?

Hej,
    jag vill inte vara en hönsmamma som hindrar mina barn från att testa sitt mod och sina gränser. Fast när de vill sova i tält så tar det emot. Jag vet rent statistiskt att det är ganska ofarligt. Risken att någon ska komma och hota dem eller dumma sig är väldigt liten. När vi är på stugan i Norrland är den naturligtvis snudd på obefintlig.

Men så har jag alla äckliga mord och våldtäkter och psykopater på näthinnan, som tv serverar varenda kväll. (Jag tittar bara på Midsummer murder, men när någon annan tittar så fastnar en del i alla fall) 

Nu till min fråga:  Låter ni barnen sova i tält ensamma? Mina är 6 och 8, skötsamma tjejer som jag kan lita på. Men jag litar inte på världen utanför... 

Tack! 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden sova i tält själva, 6 och 8 år?
  • Lena

Dottern är tre men hon skulle få sova i vår trädgård i tält ensam eller med vänner. Vi åker på tältsemester med henne nästan varje år.

• enny signatur

Jag kan inte se att jag skulle hindra barnen som ville sova i tält vid den åldern om de var nära dvs på gården varesig det var på landet eller i ett villaområde. De har nära in helt enkelt

• Triple Trouble

Jag skulle vågat det, bara det är i närheten av vårt hem så man ser tältet. Helst på tomten skulle jag känna.

Här i ett hus bredvid högg de sig med yxa genom ett fönster och tog sig in i huset när folk var vakna för att stjäla. Det kan lika gärna komma galningar hemma.

• tahira

Aldrig att min son på 5,5 hade fått sova i tält själv. Varken i villaområde eller ute på landet. Yngsta personen han får sova med är min man lillebror som är 15.

Jag litar helt och hållet på min son att han skulle stanna i tältet och inte vandra iväg.

Men gud, om jag var våldtäktsman/ psykopat/ blottare och vandrade runt i ett villaområde är ju ett tält det första jag hade "kollat in".

Röstade att jag sover i tält med barnen. (Fast jag skickar hellre mannen att göra det

• tahira
    Triple Trouble skrev 2011-07-28 12:05:49 följande:
    Här i ett hus bredvid högg de sig med yxa genom ett fönster och tog sig in i huset när folk var vakna för att stjäla. Det kan lika gärna komma galningar hemma.
    Resonerar man så kan man ju lika gärna lämna dörren olåst när man går, för det finns ändå en risk att det blir inbrott?
  • Tummelisa
    Lena skrev 2011-07-28 11:16:03 följande:
    Dottern är tre men hon skulle få sova i vår trädgård i tält ensam eller med vänner. Vi åker på tältsemester med henne nästan varje år.
    Oj, är du säker på att hon kommer in när hon vaknar då, eller bor ni så bra till? Jag skulle vara rädd att sonen (drygt 2.5) skulle knata iväg, kanske lämna gården, gå ut på vägen eller ner till vattnet.

Men 6 & 8år tror jag nog att jag skulle tycka det var okej. Särskilt om de sov tillsammans eller var minst två iaf. Och om jag inte bodde i ett "läskigt" område.
  • Triple Trouble

Men hur många blir antastade eller utsläpade ur tält??? Har faktist aldrig hört det. Klart ungar i skolåldern måste få prova att tälta tycker jag.

Ja här har det bara varit inbrott när det har varit låsta hus med larm så o praktiken kan man nog låta bli att låsa. Några har varit hemma men i majoritet är de bortresta. Fönster bredvid dörr är populärt att krossa sen en krok eller hand in.

Tjuvarna vet att de har 7 min på sig tills uttryckningen kommer. Jag prenumererar på polisens brottsmail för våran kommun.

Senaste brottet här skedde kl 17 då en majoritet av grannarna var hemma och ingen hörde ett ljud. Nog om tjuvar

• Rafael90

Min mor lät mig och lillasyrran sova i tält ute i trädgården när vi var rätt små, minns inte exakt hur gamla vi var när vi började, men nånstans runt 5-7 år (jag är två år äldre). Gick hur bra som helst och mamma lämnade alltid dörren olåst och sovrumsfönstret öppet så hon kunde höra om vi skrek på hjälp eller nåt Tungan ute

Sen minns jag att jag blev ivägtvingad på nåt läger vid en skitig sjö på lekis och sov i ett becksvart tält hopklämd tillsammans med 3-4 andra 6-åringar medan fröknarna sov i tält bredvid. Har aldrig varit så vettskrämd som jag var då, uppskattade det INTE det minsta.

• Visslaren

Jag har låtit min dotter som snart fyller sju sova i tält på tomten tillsammans med sin jämnåriga vän. Vi bor på landet, men i ett vanligt villaområde så hade jag inte låtit henne göra det. Yngre än sex år hade dock inte gått för sig.

Det är bara med hjärtat man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen.
  • Lena

Ja hon hade kommit in utan problem. Hon får vara ute i trädgården och leka själv.

Svar på tråden sova i tält själva, 6 och 8 år?