• Annaliz

Mjuk grop på skallen?

Upplever att min son har en mjuk grop mitt på skallen och har inte upptäckt den förr. Han nockade huvudet mot min haka och sen dess inbillar jag mig att gropen kom till pga det? Blev skiträdd!! Min sambo säger att han alltid varit så men jag tycker jag borde känt det tidigare... Vet ju att dom är öppna i skallbenet så därav min oro. Nån fler bebis som är lite inbuktad på skallen???

• Svar på tråden Mjuk grop på skallen?
  • Lady without tattoo

Där sömmen mellan pannbenet och de två hjässbenen träffar på den längsgående sömmen mellan de två hjässbenen mitt på skallens främre del bildas den främre fontanellen, som har formen som ett ruter ess. Denna stora fontanell kan vara från några centimeter till några millimeters vidd.http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=6061&del=2

Yrke: Leg pratkvarn
  • sallybuse

Alla nyfödda barn har en liten grop mitt på huvuder.Det heter fontanelllen.Och det är för allt har inte riktigt växt ihopa.De gör de efter ett par månader.Så du behöver inte vara orolig de ska vara så.Om de va de som du menade.

• snicksnack
    Bibbidi skrev 2011-07-28 13:24:56 följande:
    Rör inte på den!
    .. varför?
  • Bibbidi
    snicksnack skrev 2011-07-28 13:28:20 följande:
    .. varför?
    Ligger inte hjärnan oskyddad under den? Då är det väl inte så bra om man håller på och petar där??
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • sallybuse

Om man trycker på den så kan man ju skada barnet.Den är väldigt mjuk..vet inte alls hur mycke man kan trycka på den har aldrig provat.

Svar på tråden Mjuk grop på skallen?